صالحی: غرب به جای تقابل، تعامل در پیش گیرد

۰۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۶۶۴۱ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بسر می‌برد در جمع اندیشمندان، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی نیویورک، ‌ مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات مربوط به کشورمان، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا علی اکبر صالحی در سخنرانی‌ خود با اشاره به اهمیت و جایگاه تاریخی، فرهنگی تمدن دیرینه و چند هزار ساله ایران و با توجه به حاکمیت ارزش‌های اسلامی به عنوان شالوده و بنیانی مستحکم برای یک ملت و کشور ریشه دار، امکانات و ظرفیتهای بالای کشورمان را با توجه به جایگاه استراتژیک، موقعیت جغرافیایی و نقش منطقه‌ای آن در جهان امروز خاطرنشان کرد.

وی در این ارتباط به وجود 15 کشور در همسایگی ایران، موقعیت کشورمان به عنوان نقطه اتصال شرق، غرب و شمال و جنوب و نقش منطقه‌ای ایران که همواره عاملی برای ثبات و کمک به حل مشکلات و نه بخشی از مشکلات بوده است، ‌ به عنوان ظرفیت و سرمایه‌ای عظیم در جهت توسعه، ‌ ثبات و رفاه و امنیت منطقه اشاره کرد.

صالحی با اشاره به اولویتهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، کشورمان را محور ثبات منطقه و با ثبات‌ترین کشور در یکی از استراتژیک‌ترین نقاط جهان خواند و افزود: ثبات و امنیت همسایگان و سایر کشورهای منطقه، ثبات و امنیت ایران بوده و به یکدیگر مرتبط هستند.

وی افزود: از این رو معتقدیم ثبات و امنیت منطقه تنها توسط خود کشورهای منطقه تامین می‌شود.

سکان دار دستگاه دیپلماسی کشور موضوعاتی مانند افغانستان و عراق، مبارزه با افراط گرایی و تروریزم و نیز مبارزه با قاچاق مواد مخدر را از جمله مسائلی برشمرد که ایران با توجه به موقعیت و ظرفیتهای خود نقش سازنده خود را ایفا کرده و خواهد کرد.

صالحی هم‌چنین در این دیدارها مواضع و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران پیرامون تحولات اخیر در منطقه شمال آفریقا و خاور میانه و بیداری اسلامی را تشریح کرد.

وی سپس سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه و استفاده از فناوری هسته‌یی صلح آمیز در چارچوب ان. پی. تی را تشریح و مورد تاکید قرار داد.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به این‌که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران کاملاٌ صریح، شفاف و روشن می‌باشد. تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های اصولی خود پایبند به ارزش‌ها و اصول اساسی خویش می‌باشد.

وی هم‌چنین با تاکید بر توسعه روابط با کشورها بر اساس اصل برابری و احترام متقابل، تصریح کرد که رفتار نادرست غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته و توصیه نمود غرب باید به جای تقابل، سیاست تعامل و همکاری را در پیش گیرد و با اتخاذ رویکرد جدید گفت‌وگو، تعامل و همکاری و استفاده از ظرفیت ایران، منافع متقابل کشورها، منطقه و جهان تضمین و تامین گردد.

صالحی هم‌چنین از عملکرد برخی رسانه‌های غربی که تلاش می‌کنند با تحریف واقعیت‌ها در مورد جمهوری اسلامی ایران و ترویج ایران هراسی، افکار عمومی را از حقایق دور نمایند، ‌ انتقاد کرد.

وی در خاتمه پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های اقتصادی، علمی، فن آوری، صنعتی، عمران و سازندگی را برای مخاطبین در جلسات مختلف تشریح کرد.



نظر شما :