نظامیان آمریکایی ادعا کردند

همکاری مشترک آمریکا و عراق علیه ایران

۰۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۶۵۹۳ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: در حالی که تهران همواره ادعا‌های آمریکا در خصوص ارسال تسلیحات برای شبه نظامیان عراقی را رد می‌کند، روزنامه یو اس ای تو دی مدعی شده است که با اقدامات انجام شده از سوی نیرو‌های آمریکایی و عراقی روند ارسال تسلیحات از سوی ایران مختل شده است.

باری جانسون یکی از سخنگو‌های ارتش آمریکا در بغداد مدعی شده است که به طور روشن روند جملات انجام شده علیه نیرو‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر کند تر شده است. جانسون بر این باور است که این تحول در راستای همکاری مشترک نیرو‌های آمریکایی و عراقی صورت گرفته است. این در حالی است که در تابستان گذشته تعدادی از سربازان آمریکایی در حملات راکتی از سوی گروه‌های تندرو کشته شدند.

به گزارش یو اس ای تودی، لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا مدعی شده است که اقدامات نظامی و فشار سیاسی صورت گرفته از سوی دولت نوری المالکی بر ایران بر کاهش تعداد حملات علیه نیرو‌های آمریکایی تاثیر گذار بوده است. این اخبار در حالی منتشر می‌شود که مقامات آمریکایی و عراقی سرگرم مذاکره در خصوص باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق پس از ضرب‌الاجل تعیین شده 31 دسامبر هستند.

سناتور سوزان کولینز از حزب جمهوریخواه اخیرا اعلام کرده است که با توجه به اقدامات ایران از خروج تعداد قابل توجهی از سربازان آمریکایی از عراق نگران است. کالین پیش بینی کرده است که جا‌های خالی در عراق با ایران پر خواهد شد.

از سوی دیگر لورن تامسون، یک کارشناس نظامی مدعی شده است که آمریکا با حمله به عراق و اکنون طرح خروج نیرو‌ها خلائی را ایجاد کرده که جمهوری اسلامی برای پر کردن آن عجله دارد. وی همچنین مدعی شده است که کاهش تعداد حملات دلیل دیگر نیز دارد. تامسون این ادعا را مطرح می‌کند که جمهوری اسلامی انتقال سلاح به عراق را کاهش داده تا جملات کمتری انجام شود و به این ترتیب قدرت دوستانش در دولت عراق در مورد سر و سامان دادن به اوضاع به اثبات برسد.

به گفته تامسون بیشترین منفعت ایران در باقی ماندن دوستان شیعه جمهوری اسلامی در صدر ساختار دولت عراق است.

 

نظر شما :