وزیرخارجه کوبا: عادی سازی روابط با آمریکا را خواستاریم

۰۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۶ کد : ۱۶۵۷۵ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کوبا خواستار برقراری مجدد روابط میان واشنگتن و هاوانا با تمرکز بر مسائل انسانی و دیگر مسائل شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواست تا پنج تبعه کوبا را که در آمریکا به جرم جاسوسی محکومیت خود را طی می‌کنند، آزاد کند.

وی در سخنانی گفت که تداوم حبس این پنج نفر که سال 2001 به جاسوسی محکوم شدند غیرانسانی است.

دولت کوبا از این پنج تن به عنوان قهرمانانی یاد می‌کند که به منظور دفاع از وطن‌شان در حال جمع آوری اطلاعات درباره گروه‌های تروریست در آمریکا بوده‌اند.

وزیر امور خارجه کوبا گفت که دو کشور آمریکا و کوبا در زمینه‌های زیادی تفاهم دارد.

وی تاکید کرد: دولت کوبا بر تمایلش برای حرکت به سوی عادی سازی روابط با آمریکا تاکید می‌کند.

رودریگز خاطرنشان ساخت: امروز من بر پیشنهاد آغاز مذاکره‌ای با آمریکا به قصد حل مسائل دو جانبه از جمله مسائل انسانی و همین طور پیشنهاد مذاکره بر سر چندین توافقنامه همکاری برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم، قاچاق انسان، جلوگیری از بلایای طبیعی و حفاظت از محیط زیست تاکید می‌کنم.

یکی از مسائلی که جزو مسائل معلق انسانی میان آمریکا و کوبا است تداوم حبس آلن گراس، آمریکایی متهم به واردات غیرقانونی تجهیزات مخابراتی با حمایت مالی آمریکا به کوبا می‌باشد. ماه مارس سال جاری وی به اتهام اقدام علیه دولت کوبا به 15 سال زندان محکوم شد.

رودریگز در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز در جریان سفر اخیرش به آمریکا احتمال آزادی گراس را بعید ندانست اما تاکید کرد که کوبا انتظار دارد اقدام متقابلی نیز در این زمینه انجام شود.

رودریگز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نام آلن گراس را ذکر نکرد اما چندین بار درباره پنج تبعه کوبایی محبوس شده در آمریکا سخن گفت.



نظر شما :