علاقمندی برزیل به ارتقاء سطح همکاری‌ها با ایران

۰۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۶۵۶۵ سرخط اخبار

وزیران امور خارجه ایران و برزیل راه‌های گسترش بیشتر مناسبات تهران – برازیلیا در ابعاد دو جانبه، چند جانبه و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش ایسنا دکتر علی اکبر صالحی و پائولتا درحاشیه برگزاری شصت و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک طی دیداری توسعه مناسبات بین دو کشور را به نفع دو کشور و دو منطقه توصیف کردند.

صالحی در این دیدار اظهار کرد: به رغم فاصله جغرافیایی دو کشور، ایران و برزیل دارای علائق مشترک هستند و ایران به عنوان یک کشور مهم در کانون منطقه و همسایگی با تعداد زیادی از کشورهای منطقه با جمعیت و بازاری عظیم و برزیل به عنوان یک بازیگر بین‌المللی در حال ظهور در منطقه آمریکای لاتین، فضا و امکانات فراوانی برای همکاری دارند.

وی با بر شمردن ظرفیت‌ها و توانمندیهای ایران در حوزه‌های انرژی، فناوری، علمی، اقتصادی و داروسازی، ظرفیتهای همکاری دو کشور را فراتر از میزان فعلی همکاری‌ها خواند و بر استمرار و افزایش مشورت‌های سیاسی تاکید کرد.

صالحی مبادلات و ارتباطات مردمی از جمله همکاری در زمینه گردشگری را موجب شناخت متقابل دو ملت و بستر ساز گسترش همکاری‌ها توصیف کرد.

به گزارش ایسنا وزیر امور خارجه برزیل نیز با اشاره به روابط سیاسی خوب میان دو کشور، ضرورت افزایش رایزنیها و مشورت های مستمر سیاسی را مورد تاکید قرار داد و آن را نشانه‌ای از تمایل به ادامه تماس ها و ارتباطات سیاسی دانست.

وی تصریح کرد: ایران بازیگری مهم و بازاری عظیم در منطقه است و لذا برزیل علاقمند به ارتقاء سطح همکاریها با ایران در منطقه و مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل است.

باتولتا گفت: بیانیه سه جانبه سال گذشته ایران، برزیل، ترکیه، یک سنگ بنای مهم برای گفت‌وگو و تعامل، به جای تقابل و نیز ایجاد اعتماد میان طرفین بود که متاسفانه محقق نشد و حالا پس از یکسال سوال این است که فشارها و تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران چه نتایج و دستاوردهایی داشته است.

وی همچنین بر نقش مهم ایران در مسئله افغانستان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه برزیل از افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری، دارو و گردشگری استقبال کرد.



نظر شما :