ولید المعلم: غرب با ایجاد آشوب به دنبال تجزیه سوریه است

۰۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۶۵۶۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه سوریه با محکوم کردن دخالت‌های خارجی در امور داخلی این کشور، تبلیغات رسانه‌ای علیه سوریه را در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه کشورش به ضرر ملت سوریه است و باعث می‌شود که ملت سوریه در برآورده‌ کردن نیازهای روزمره خود نیز با مشکل روبه‌رو شوند و این امر به هیچ‌ وجه در راستای منافع ملت سوریه و امنیت آنها نیست.

ولید المعلم که در مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‌گفت، اعلام کرد که سوریه هم‌اکنون با دو موضوع روبه‌روست. اول اینکه، سوریه هم‌اکنون به اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که ملت خواستار آن هستند، نیاز دارد و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز بر این اصلاحات تاکید کرده و اجرای آن را به مردم قول داده است، اما شرایط سیاسی و فشارهایی که هم‌اکنون در کشور وجود دارد باعث شده است که این اصلاحات به تعویق بیفتد، چراکه مقابله با فشارهای خارجی که از حد توطئه علیه کشور نیز فرا رفته است، در اولویت قرار گرفته است و مساله دومی که هم‌اکنون سوریه با آن روبه‌روست این است که هم‌اکنون درخواست‌ها و نیازهای به حق ملت سوریه از سوی برخی مورد سوء‌استفاده قرار گرفته و از مسیر اصلی آن خارج و باعث شده که برخی جریان‌های مسلح در کشور ناامنی ایجاد کنند و نیز دخالت‌های خارجی در سوریه افزایش یافته است.

وزیر امور خارجه سوریه با اعلام اینکه دولت سوریه تمام تلاش خود را برای حمایت از شهروندان خود انجام خواهد داد، اعلام کرد که سوریه به خوبی می‌داند که کشور از سوی برخی کشورهای خارجی مورد سوء‌قصد قرار گرفته و هر روز توطئه جدیدی علیه این کشور انجام می‌شود، اما سوریه با آگاهی کامل در مقابل این توطئه‌ها و دخالت‌ها خواهد ایستاد و این به معنی آن نیست که وجود توطئه از اهمیت درخواست‌های ملت سوریه خواهد کاست.

وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به سخنرانی بشار اسد در خصوص اصلاحات در این کشور اعلام کرد: بشار اسد به صورت ریشه‌ای به درخواست‌های ملت پاسخ داده و جدول زمانی را برای این کار اعلام کرده است که انجام اصلاحات در کشور بیش از شش ماه طول نخواهد کشید.

وی در ادامه تصریح کرد که گفت‌وگوهای ملی چند هفته پیش در بسیاری از استان‌های کشور با حضور گروه‌ها و احزاب مختلف کشور آغاز شد تا اصلاحات کلی برای بازگرداندن آرامش به کشور انجام شود.

ولید المعلم با ابراز تاسف شدید از برخی اقدامات مسلحانه در کشور اعلام کرد که این اقدامات در راستای دخالت‌های خارجی در امور داخلی سوریه است و متاسفانه تاکنون متوقف نشده، بلکه روبه افزایش است.

وی تصریح کرد: ما از کشورهایی که از ضرورت اصلاحات در کشور سخن می‌گفتند، انتظار داشتیم که در مقابل خشونت‌های مسلحانه در سوریه موضع‌گیری کنند، اما آنچه در واقع در سوریه رخ داد، افزایش خشونت‌ها و اقدامات مسلحانه و نیز وضع تحریم‌های اقتصادی علیه کشور بود.

وزیر امور خارجه سوریه در ادامه با اشاره به تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرد که این تحریم‌ها در حقیقت به ضرر منافع ملت سوریه است و باعث می‌شود که ملت سوریه در برآورده‌ کردن نیازهای روزانه خود با مشکل روبه‌رو شوند و این چیزی است که با امنیت ملی و حقوق اساسی ملت سوریه و نیز حقوق بشری که کشورهای تحریم ‌کننده مدعی آن هستند، تناقض دارد.

ولید المعلم در ادامه با اشاره به همزیستی مسالمت‌آمیز در سوریه بین گروه‌ها و ادیان مختلف اعلام کرد که یکی از اهداف دخالت‌های ظالمانه‌ای که هم‌اکنون سوریه با آن روبه‌رو است، از بین بردن وحدت ملی سوریه است که یکی از ارکان اصلی حفظ کشور است.

وی با اشاره به تبلیغات رسانه‌ای و نیز مسلح کردن برخی گروه‌های سوری برای مقابله با نظام این کشور اعلام کرد: اگر هدف از این تبلیغات از بین بردن وحدت ملی سوریه نیست، پس چرا برخی‌ها اقدام به مسلح کردن گروه‌های تندروی مذهبی کرده‌اند تا کشور را دچار تفرقه و تجزیه کنند؟ چرا هم‌اکنون تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای علیه سوریه در جریان است؟ آیا این اقدامات برای سلطه کشورهای غربی بر کشورهای حوزه مدیترانه نیست و اقدامی برای خدمت به منافغ اسرائیل محسوب نمی‌شود؟

ولید المعلم در ادامه تاکید کرد که ملت سوریه به شدت این اقدامات مداخله‌جویانه را محکوم می‌کنند و در برآورده کردن امنیت بر ثبات کشور برای اجرای برنامه‌های اصلاحاتی کلی در کشور از طریق گفت‌وگو تلاش خواهند کرد. اصلاحاتی که در صورت اجرا، سوریه را در عرض چند ماه به نمونه کاملی برای حاکمیت احزاب سیاسی متعدد و نیز همزیستی مسالمت‌آمیز بین همه گروه‌های سوری تبدیل خواهد کرد.

وی در پایان از همه کشورهایی که اقدامات ظالمانه‌ای را علیه سوریه به راه انداخته‌اند، خواست تا این اقدامات را متوقف کنند و تاکید کرد که ملت سوریه اجازه نخواهد داد که نقشه‌های آنها با موفقیت روبه‌رو شود.

ولید المعلم در پایان از عضویت کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل استقبال و تاکید کرد که این موضوع باعث احقاق حق فلسطین به صورت کامل خواهد شد.

وزیر امور خارجه سوریه از 193 کشور که عضو سازمان ملل هستند خواست به دخالت خارجی که پشت تظاهرات های این کشور قرار دارد، پایان دهند.

وی افزود: متاسفانه فعالیت‌های گروه‌های مسلحانه در پاسخگویی به دخالت‌های خارجی است که متوقف نشده است.

ولید المعلم همچنین در دیدار با عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان ضمن بررسی تحولات سوریه اعلام کرد که اوضاع تا حد زیادی تحت کنترل و رو به بهبودی است.

وزیر امور خارجه سوریه در این دیدار تاکید کرد که اصلاحات در سوریه آغاز شده و برنامه‌های مشخصی وجود دارد که رهبران کشور در راستای آن تلاش می‌کنند.

منصور نیز بر حمایت کشورش و دیگر کشورها از سوریه به جای توطئه‌چینی در کشور تاکید کرد.

منصور همچنین گفت: سخنرانی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بار دیگر مساله فلسطین را در جامعه جهانی به جریان انداخت.

وزیر خارجه لبنان گفت: رژیم صهیونیستی تنها به دروغگویی و نشان دادن واقعیت‌ها به نفع خود است.



نظر شما :