انتقاد شدید گورباچف از تصمیم پوتین

۰۴ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۶۵۳۹ سرخط اخبار

میخائیل گورباچف از تصمیم تازه ولادیمیر پوتین و دیمیتری مدودف برای تعویض جایگاه‌های خود به شدت انتقاد کرد. وی پیش‌بینی کرد، روسیه با ریاست‌جمهوری دوباره پوتین "شش سال از دست رفته" را پیش رو خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین پس از 4 سال بار دیگر نامزد ریاست‌جمهوری روسیه خواهد شد. بازگشت وی به صحنه اول قدرت روسیه واکنش‌های زیادی را در درون و بیرون این کشور در پی داشته است. میخائیل گورباچف از جمله منتقدان همیشگی و سرشناس پوتین شمرده می‌شود که این تصمیم سیاسی نخست‌وزیر روس‌ها را به باد انتقاد گرفته است.

آخرین رهبر اتحادجماهیر شوروی پیش از فروپاشی در واکنش به تازه‌ترین تصمیم‌های سیاسی در روسیه گفت، ولادیمیر پوتین نهاد‌های دموکراتیک را نابود کرد و حکومت خودکامه‌ای بدتر از حزب کمونیست‌ در گذشته را بنا نهاد. آخرین رهبر شوروی سابق که با رسانه‌های روسیه صحبت می‌کرد، ابراز داشت: «اکنون روشن می‌شود که همه چیز از مدت‌ها پیش توافق شده بود. چنانچه رییس‌جمهور آتی تنها به قدرت علاقمند باشد، روسیه شش سال از دست رفته را پیش رو خواهد داشت.»

این سیاستمدار 80 ساله که جایزه صلح نوبل را نیز از آن خود کرده است، افزود: «روسیه به اصلاحاتی فوری از جمله در حوزه سیاسی نیاز دارد. رییس جدید باید بی چون و چرا از این موضوع استقبال کند.»

گورباچف که با سیاست‌های خود نقشی تعیین‌کننده در فروپاشی دیوار برلین و اتحاد دو آلمان داشت، پیش از این هم بارها به انتقاد از پوتین دست زده بود.

وی تنها منتقد سرشناس تصمیم دیمیتری مدودف شمرده نمی‌شود. رییس جمهور روسیه که پوتین را برای جانشینی خود پیشنهاد کرده است، به خوبی می‌داند نامزدی پوتین "تشریفاتی" بوده و او پس از 4 سال بار دیگر به صحنه نخست قدرت در سرزمین تزارها باز خواهد گشت. پوتین که در فاصله سال‌های 2000 تا 2008 رییس جمهور روسیه بود، بر اساس قانون اساسی این کشور نمی‌توانست برای دوره دیگری نامزد ریاست جمهوری شود و مدودف را به جای خود به قدرت رساند و همزمان نخست وزیر او در کابینه شد. این دو سال آینده به نفع یکدیگر کنار خواهند رفت و در واقع به سمت‌های پیشین خود بازخواهند گشت. پوتین که از هم‌اکنون پیروزی‌اش در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری روسیه در مارس 2012 قطعی به نظر می‌رسد، بر اساس دگرگونی صورت گرفته در قانون اساسی روسیه برای دوره‌ای شش ساله و نه چهار ساله قدرت را در این کشور پهناور به دست خواهد داشت. وی مدودف 46 ساله را برای نخست وزیری کابینه‌اش در نظر دارد. کابینه‌ای که دیگر "آلکسی کودرین" را به عنوان وزیر اقتصاد در اختیار نخواهد داشت.

وی در واکنشی بسیار تند و غیرمنتظره اعلام کرد، نمی‌خواهد یکی از اعضای کابینه آتی مدودف باشد. کودرین در این باره اظهار داشت: «برنامه‌های مدودف برای افزایش چشمگیر هزینه‌های نظامی به بهای نابودی آموزش تمام خواهد شد و ما را به درآمدهای سرشار نفتی وابسته خواهد کرد.»

کودرین که با خبرگزاری "اینترفکس" روسیه گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: «تصمیم مدودف نقطه عطفی در سیاستگذاری‌های بودجه‌ای روسیه شمرده می‌شود. به دلیل مجموعه‌ای از اختلاف نظر‌ها بعید می‌دانم در کابینه آتی مدودف عهده‌دار وزارتخانه‌ای باشم.»



نظر شما :