سارکوزی سنا را به چپ‌ها واگذار کرد

۰۴ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۶۵۳۴ سرخط اخبار

انتخابات مجلس سنای فرانسه در حالی برگزار شد که چپ‌های این کشور توانستند اولین بار بعد از سال 1958 بار دیگر اکثریت سنا را به خود اختصاص دهند.

به گزارش ایسنا، در حالی که هفت ماه دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه باقی مانده است، نتایج انتخابات سنای این کشور حاکی از شکستی سخت برای نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه و حزب راست میانه وی است.

به گزارش مجله آلمانی اشپیگل، اول بار در تاریخ فرانسه چپ‌های این کشور توانستند اکثریت سنا را به خود اختصاص دهند.

به این ترتیب طبق نتایج رسمی انتخابات، حزب سوسیالیست، کمونیست‌ها و متحدان سبز آنها موفق شدند، 177 کرسی سنا را به خود اختصاص دهند که دو کرسی بیشتر از حد نصاب نیمی از سناست.

این مساله پیامدهای بسیار گسترده‌ای را برای دولت محافظه‌کار این کشور و همین طور کاخ الیزه به همراه خواهد داشت.

رئیس فراکسیون سوسیالیست‌های فرانسه در این ارتباط گفت: نتایج به دست آمده حاکی از اهمیت ناسیونالیسم در فرانسه است.

در همین حال فرانسو اولاند، یکی از سیاستمداران برجسته چپ‌های فرانسه نیز با اشاره به پیروزی احزاب مخالف گفت: نیکولا سارکوزی متحمل شکست سختی شد.

وی افزود: سارکوزی می‌داند که دوران وی به سرآمده است و ما لحظه تاریخی را تجربه کردیم.

اولاند یکی از کاندیداهای حزب متبوعش برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 است.

نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها که در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 در فرانسه صورت گرفت، حاکی از آن است که اولاند نسبت به سارکوزی از حزب محافظه کار این کشور پیشتاز است.

سنای فرانسه نمی‌تواند دولت این کشور را بر کنار کند اما می‌تواند جلوی اصلاحات در قانون اساسی را بگیرد و تصویب قانون‌ها را با ارسال طرح‌ها به مجلس شورای ملی فرانسه به منظور بازبینی به تاخیر اندازد.

هم‌چنین بر طبق قانون اساسی فرانسه، رئیس مجلس سنا دومین مقام بلند پایه فرانسه است که در صورت مرگ یا استعفای رئیس جمهوری تا زمان برگزاری انتخابات جدید مسئولیت‌های وی را برعهده خواهد گرفت.

 

نظر شما :