جمع‌آوری امضا برای استیضاح هوشیار زیباری

۰۴ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۶۵۳۲ سرخط اخبار
 نمایندگان پارلمان عراق با جمع آوری امضا قصد دارند وزیر خارجه عراق را بدلیل اظهارات جنجالی اش درباره احداث بندر کویت و پرونده‌های فساد در وزارتخانه اش استیضاح کنند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "النخیل"، "عدی عواد" یکی از نمایندگان فراکسیون پارلمانی "الاحرار" وابسته به جریان صدراز اقدام نمایندگان پارلمان عراق برای جمع آوری امضا برای استیضاح "هوشیار زیباری" وزیر خارجه عراق بدلیل اظهارات جنجالی اش درباره بندر کویتی "مبارک" خبر داد.

وی افزود: ما امضاهایی جمع آوری کرده ایم تا زیباری را در پارلمان استیضاح کنیم و هدف از این اقدام توضیح خواستن از وزیر خارجه عراق درباره دو پرونده حساس است. یکی اظهارات اخیرش درباره بندر مبارک و دیگری پرونده های فساد مربوط به این وزارتخانه در دولت عراق است.

عواد تصریح کرد: استیضاح زیباری بمعنای هدف قرار دادن شخص او یا گروه سیاسی او نیست بلکه این تصمیمی طبیعی است که از سوی پارلمان برای تقویت و تحکیم این وزارتخانه ها صورت می گیرد. بویژه این که وزارت خارجه وزارتخانه ای حاکمیتی و از اهمیت زیادی برخوردار است.

پیش از این نیز نمایندگان استان بصره اظهارات اخیر زیباری را که طی آن تلاش کرده بود، از میزان نگرانی ها وخطرات مربوط به احداث بندر کویتی "مبارک" علیه دریانوردی عراقی بکاهد، محکوم کرده بودند. زیرا زیباری تلاش کرده بود تا پیامدهای ساخت این بندر را کم اهمیت جلوه دهد. بغداد تاکنون موضعی رسمی درباره احداث این بندر نگرفته است، هرچند که ماه پیش یک هیئت برای بررسی پیامدهای ساخت این بندر به کویت اعزام کرده بود.

بنا بر این گزارش، 105 نماینده پارلمانی عراق از ریاست پارلمان خواسته اند که کمیته فنی که ماه پیش برای بررسی این پرونده به کویت رفته بودند، را احضار کند.

پروژه چندین میلیارد دلاری ساخت بندر مبارک قرار است که در جزیره بوبیان ساخته شود که در نزدیکی مرزهای عراق قرار دارد. ساخت این بندر که از سال 2007 آغاز شده است، قرار است که در سال 2016 به پایان برسد. کارشناسان عراقی معتقدند ساخت این بندر، تنها راه دریایی عراق را تنگ می کند، و سواحل کویت را تا مسافت 500 کیلومتری امتداد میدهد و این درحالی است که در صورت ساخت این بندر سواحل عراق در مساحتی 50 کیلومتری محدود می شود.

دولت عراق چندی پیش هیئتی را برای بررسی پیامدهای ساخت این بندر تشکیل داد تا حقیقت ماجرا را بررسی کنند. این هیئت مامور شد تمام مراحل اجرای پروژه ساخت بندر مبارک را بررسی کند. طرف کویتی اعلام کرده بود که این طرح در سه مرحله اجرا می شود اما برخی اخبار حاکی از وجود مرحله چهارم در ساخت این بندر است که گفته می شود نگران‌کننده و برای عراق خساراتی به همراه دارد.  


نظر شما :