به ایران اورانیوم غنی شده بفروشید

۰۲ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۶۴۷۹ سرخط اخبار
«شورای روابط خارجی آمریکا»  با انتشار مقاله ای تحت عنوان «بازاندیشی رویکرد آمریکا  نسبت به تهران» ، به نقل از متخصصان هسته ای آمریکا خواهان فروش اروانیوم غنی شده در سطح 20 درصد به ایران شده است .

به گزارش «تابناک» ، اگر چه در این راهبرد همچنان مواضع پیشین آمریکا در قبال فعالیت های هسته ای ایران تکرار شده است ، اما با این وجود متخصصان هسته ای این کشور به مقامات واشنگتن پیشنهاد داده اند که برای مصرف دو سال راکتورهای اتمی ایران به این کشور اورانیوم غنی شده 20 درصد به ایران بدهند و در عوض ایران هم به مدت دو سال غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد را متوقف کند .

البته پایان دادن به تهدیدات این کشور علیه ایران و همچنین لغو تحریم ها و یا کاهش آن ، نیز باید در این توافق مورد توجه مقامات آمریکا قرار گیرد ، چون همزمان نمی توان با کشور گفتگو کرد و در همان زمان آن کشور را هم تهدید به حمله نظامی کرد.

بر اساس این گزارش ، «دیوید آلبرایت و کریستین والروند» ، دو تن  از متخصصان هسته ای آمریکا هستند که پیشنهاد فروش اروانیوم غنی شده از سوی آمریکا به ایران را بر اساس پیشنهاد رئیس جمهور ایران به مقامات آمریکا داده اند . محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»  گفته بود که در صورتی که غرب یا آمریکا به ایران اورانیوم غنی شده بفروشد ایران غنی سازی در سطح 20 درصد را متوقف خواهد کرد.

در همین حال سید حسین موسویان از مذاکره کنندگان هسته ای پیشین ایران نیز به برقراری گفتگوی مستقیم بین ایران و آمریکا برای بررسی مشکلات هسته ای بین این دو کشور اشاره کرده است . پیشتر از این هم «مایک مولن» رئیس ستاد مشترک آمریکا نیز گفته بود که این به نفع آمریکا و منافع ملی این کشور است که در سطوح مختلف نظامی ، سیاسی و دیپلماتیک به ایران روابطی را برقرار کند .

پیش از این نیز برخی از مقامات آمریکایی از تمایل این کشور برای ایجاد یک خط ارتباطی اضطراری بین ایران و آمریکا برای مواقع حساس و برای جلوگیری ازبروز سوتفاهم به ویژه در هنگام برخورد های نظامی بین دو کشور خبر داده بودند .


نظر شما :