حمله به اردوغان در سازمان ملل

۰۲ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۶ کد : ۱۶۴۷۸ سرخط اخبار

منابع اطلاع رسانی و رسانه‌های مختلف از حمله نیروهای امنیتی سازمان ملل به نخست‌وزیر ترکیه در نیویورک خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه وطن - چاپ آمریکا - خبرنگار این روزنامه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه مورد حمله نیروهای امنیتی سازمان ملل قرار گرفت.

این خبرنگار گفت: درگیری بین اردوغان و نیروهای امنیت شخصی وی و نیروهای امنیتی سازمان ملل زمانی رخ داد که اردوغان در تلاش بود تا وارد مقر سازمان ملل شود.

این اتفاق زمانی افتاد که محمود عباس، رئیس تشیکلات خودگردان فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل در حال ایراد سخنرانی بود و اردوغان به خاطر تاخیری که داشت در تلاش بود تا از در دیگری غیر از دری که هیات‌های رسمی وارد مجمع می‌شدند، وارد شود. به نظر می‌رسد که نیروهای امنیتی وی را نشناخته و مانع از ورود وی شدند که این مساله موجب درگیری فیزیکی بین دو طرف شد.

به گزارش خبرنگار این روزنامه حتی بعد از ورود اردوغان به مجمع درگیری‌ها ادامه داشت.

روزنامه الدیار - چاپ لبنان - نیز نوشت: اردوغان از سوی فردی ناشناس در هنگام ورودش به سالن مجمع عمومی سازمان ملل جهت شنیدن سخنرانی محمود عباس مورد حمله قرار گرفت.

در پی حمله نیروهای امنیتی سازمان ملل به اردوغان و محافظانش، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل شخصا از هیات ترکیه استقبال و از آنها عذرخواهی کرد. وی گفت: این حادثه ناشی از یک اشتباه در هماهنگی نیروهای سازمان ملل و محافظان شخصی هیات اردوغان بوده است.

اردوغان نیز گفت: زمان آغاز سخنرانی محمود عباس قصد ورود به مکان ویژه مهمانان را داشتیم اما متاسفانه مشکلی پیش آمد و محافظان ما با نیروهای امنیتی سازمان ملل درگیر شدند.

سایت والاه نیوز، گزارش داد که نیروهای امنیتی توانستند فرد مهاجم را دستگیر کنند.

منابع اعلام کردند که این فرد یک اسرائیلی بوده که به خاطر انتقادات شدید اردوغان از اسرائیل به وی حمله کرده است.

نخست‌وزیر ترکیه در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاد شدید از آمریکا و رژیم صهیونیستی افزایش فشارهای بین‌المللی علیه این رژیم را خواستار شد.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ادوغان همچنین بر ضرورت افزایش فشارهای بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی برای محقق شدن صلح در منطقه تاکید کرد.

وی با اعلام اینکه رژیم صهیونیستی تاکنون 89 قطعنامه شورای امنیت را با وجود الزامی بودن اجرا نکرده است، تصریح کرد: مقام‌های اسرائیلی هر روز تصمیم‌هایی می‌گیرند و دست به اقداماتی می‌زنند که محقق شدن صلح در منطقه را به تاخیر می‌اندازد.

نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به اینکه سازمان ملل تاکنون اقدام موثری برای پایان دادن به رنج‌های فلسطینی‌ها انجام نداده، اظهار داشت: این مساله نباید همین‌گونه به حال خود باقی بماند، جامعه جهانی باید هرچه سریع‌تر برای حل این مسئله گام بردارد و هرچه زودتر این زخم کهنه را مداوا کند.

وی با اعلام اینکه جامعه جهانی به زودی نشان خواهد داد که اسرائیلی‌ها بالاتر از قانون نیستند، گفت: مجمع عمومی سازمان ملل تاکنون صدها قطعنامه در خصوص اسرائیل صادر کرده و اسرائیلی‌ها به هیچ‌یک از آنها توجه نکرده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: حمایت ترکیه از طرح به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین در سازمان ملل مشروط به هیچ مساله‌ای نیست.

اردوغان همچنین تاکید کرد: اسرائیل باید از ترکیه عذرخواهی کند و محاصره غزه را پایان دهد در غیر این صورت موضع ترکیه در قبال اسرائیل هیچ تغییری نخواهد کرد.

وی در ادامه با محکوم کردن سکوت بین‌المللی در قبال مصائب ملت سومالی و خشکسالی این کشور گفت: باید به صراحت بگویم جهانی که نمی‌تواند فریاد رنج سومالیایی‌ها را بشنود، صلاحیت این را ندارد که در خصوص صلح، عدالت و بشریت صحبت کند.

اردوغان همچنین از سکوت سازمان ملل در قبال رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بشر توسط این رژیم به شدت انتقاد کرد.

نخست‌وزیر ترکیه در ادامه با اشاره به بهار عربی تصریح کرد: همگان باید بدانند که زمان تغییر فرا رسیده و هرکس که به خواسته‌های ملت خود گوش ندهد و در مقابل ملتش بایستد، سرنگون خواهد شد.


نظر شما :