شرط اشتون برای از سر گیری مذاکرات با ایران

۰۱ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۹ کد : ۱۶۴۷۲ سرخط اخبار
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اتهامات تکراری درباره برنامه هسته ای ایران از کشورمان خواست آنطوریکه غرب می خواهد سر میز مذاکره بنشیند.

به گزارش فارس، "ماجا کاسیجانسیک" سخنگوی "کاترین اشتون" رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: اتحادیه اروپا روز گذشته پیشنهاد ازسرگیری گفت‌وگوها با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور را مطرح کرده است.
 
سخنگوی اشتون افزود: البته این گفت‌وگوها مادامی از سرگرفته می شود که تهران پیش شرطهای مطرح شده خود را حذف کند.
 
وی ادامه داد: اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا گفت‌وگوها با ایران را در خصوص اعتمادسازی در ماهیت برنامه هسته‌ای این کشور از سر بگیرد و این زمانی اتفاق خواهد افتاد که موضوع آمادگی ایران برای وارد شدن به گفت‌وگوهایی معنادار بدون پیش شرط درک شود.
 
سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا موضع اشتون را در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران اینگونه مطرح کرد و گفت: سطوح غنی سازی اورانیوم در ایران به اندازه کافی بالا هست که باعث ایجاد نگرانی شود.
 
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشت: اظهارات اشتون در رابطه با ازسرگیری گفت‌وگوها با ایران پس از مصاحبه "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری ایران با روزنامه "نیویورک تایمز" مطرح شد.
 
بنا بر این گزارش، احمدی نژاد در مصاحبه با نیویورک تایمز اعلام کرد: اگر آنها اورانیوم غنی شده 20 درصد را همین هفته به ما بدهند، ما هم همین هفته غنی سازی اورانیوم 20 درصد را متوقف خواهیم کرد. ما اورانیوم غنی شده با درصد غنای 20 درصد را تنها برای مصارف داخلی مان نیاز داریم.
 
اشتون در بیانیه‌ای که روز گذشته به نمایندگی از گروه 1+5 شامل کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه منتشر کرد، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی نگرانی فزاینده ای را درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است.
 
وی در ادامه مدعی شد: ما به شدت متأسفیم که ایران عینا موفق به پرداختن به این نگرانی ها و واکنش به پیشنهادات مختلف مطرح شده توسط این کشورها نشده است.
 
وی در پایان گفت: در مسیر پیش رو در قبال ایران رویکرد دو سویه گفت‌وگوها و تحریمها همچنان رویکردی است که ترجیح داده می شود.

کشورهای غربی در شرایطی که پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح می کنند همواره سعی کرده اند در روند این مذاکرات کارشکنی کنند و هر بار نیز اینطور جلوه دهند که ایران خواهان گفت‌وگو نیست. در حالی که جمهوری اسلامی همواره آمادگی خود را برای انجام گفت‌وگوها اعلام کرده است.

نظر شما :