گام زدن در جاده دموکراسی

۰۵ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۵۵۴ سرخط اخبار
مقاله اى از پرويز مشرف رئيس جمهور پاکستان درباره انتخابات اين کشور
گام زدن در جاده دموکراسی
دو ماه بعد از اغتشاش، از جمله مرگ چهره مهم ملی، بی نظیر بوتو، و ناآرامی مدنی متعاقب آن، پاکستان با موفقیت، انتخاباتی حساس را برگزار کرد - رأی گیری ای که در تاریخ 60 ساله ملت ما یک نقطه عطف به حساب می آید.
 
گذار پاکستان به دموکراسی برای رسیدن به آشتی ملی نزد مردم ما بسیار مهم و اساسی است. حکومت پاکستان کار خستگی ناپذیری برای تضمین آزادی، انصاف، آرامش و شفافیت در انتخابات روز دوشنبه انجام داد. یک سری اقدامات جدیدی به کار گرفته شد - مثل شمارش عمومی آرا در هر یک از ایستگاه های اخذ رأی - تا اطمینان حاصل شود این منصفانه ترین انتخاباتی است که تاکنون در پاکستان برگزار شده است.
 
اهمیت تاریخی این انتخابات از این زمانی که در آن به سر می بریم لحظه ای به ساخته است که بتوان در آن از چالش ها و فرصت هایی سخن به میان آورد که هم پاکستان و هم ایالات متحده با آن روبه رو هستند، طوری که منافع آمریکا از تشکیل حکومتی با ثبات و دموکراتیک در اسلام آباد با منافع مردم پاکستان برابری می کند.
 
ملت ما با سه وظیفه اصلی روبه روست: شکست دادن تروریسم و افراطی گری؛ ساختن حکومتی دموکراتیک، مؤثر و باثبات؛ ایجاد بنیانی محکم و مرصوص برای رشد اقتصادی پایدار. چون این اهداف در بین اکثر پاکستانی ها مشترک است من مطمئنم ما می توانیم به آنها دست پیدا کنیم و من آمادگی خود را اعلام می کنم با پارلمان منتخب جدید برای دستیابی به این اهداف کار کنم.
 
آیا ما هنوز با چالش روبه رو هستیم؟ بله، البته. آیا فرصتی پیش رو هست؟ جواب یک بله مؤکد است. اقتصاد ما قوی است-و در حال قوی تر شدن است. نیروهای مسلح ما خود را به شکل حرفه ای و متعهد، وقف محافظت از نظم عمومی و تمامیت و یکپارچگی سیستم سیاسی کرده است. از همه مهمتر این که، اکثریت قریب به اتفاق مردم 160 میلیون نفری ما با دیدگاه میانه رو از اسلام موافقند و برای شکوفایی ملی که فقط در سایه میانه روی حاصل می شود تلاش می کنند.
 
در مورد تروریسم اجازه بدهید خیلی واضح و روشن بگویم: پاکستان با تمام وجود با این تهدید مقابله می کند و می جنگد. چطور می توانیم با آن مقابله نکنیم؟ القاعده و مریدانش علیه دنیای متمدن امروزی اعلان جنگ کرده اند و هدف اصلی آنها، مردم و حکومت میانه روی پاکستان هستند. برخی التزام ما به جنگ با تروریست تشکیک کرده اند.
 
اما حقیقت این است که، بیش از 1000 سرباز پاکستانی در جنگ با القاعده و نیروهای طالبان در چهار سال گذشته کشته شده اند و 112 هزار سرباز به طور تمام وقت و با تمام نیرو و انرژی خود در منطقه و در مرزهای افغانستان مشغول مبارزه اند. ما با دوست و متحد دیرینه خود، ایالات متحده از نزدیک کار خواهیم کرد تا در این تلاش مشترک از شر افراطی گری نظامی رهایی یابیم.
 
اما تجربه ایالات متحده در عراق نشان داد، نیروی نظامی به تنهایی کافی نیست. مهار موفق شورشیان، مستلزم رویکردی چند جانبه است-نظامی، سیاسی و اقتصادی. استراتژی سیاسی ما بر جداسازی تروریست ها از مردم عادی و شهروندان منطقه مرزی با افغانستان تأکید دارد. استراتژی اقتصادی ما بردن آموزش، فرصت اقتصادی و سود حاصل از توسعه به آن مناطق مرزی است. همان طور که تاریخ به وضوح به ما آموخته، وقتی مردم در زندگی عادی خود و فرزندانشان پیشرفت را لمس می کنند، از خشونت دست می کشند و به صلح و آشتی روی می آوردند.
 
اما موفقیت ما منوط به تداوم حمایت ایالات متحده است. من از آمریکایی ها می خواهیم به خاطر داشته باشند که ساختن دموکراسی در بهترین شرایط هم بسیار دشوار است؛ و ساختن آن در کشور پیچیده ای مثل پاکستان-با آن تاریخ سیاسی ناآرام و بی قرار و با آن اختلافات قبیله ای دیرینه چند قرن گذشته و با حضور افراطی های خشونت طلب که خود را وقف شکست دموکراسی کرده اند- به مراتب دشوارتر است. همان طور که تاریخ نشان داده، گذار آرام و صلح آمیز به دموکراسی مستلزم رهبری حکومت و اشتیاق مردم برای پذیرش ایده های دموکراتیک است. مردم پاکستان روز دوشنبه این اشتیاق را نشان دادند؛ اکنون وقت آن است که رهبران حکومت با هم کار کنند و نقش خود را ایفا کنند. 

نظر شما :