توافق ايران و بلاروس براى تجارت ۵۰۰ ميليون دلارى

۰۲ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۹:۳۹ کد : ۱۴۶ آسیا و آفریقا
بلاروس و ایران درصددند که میزان مبادلات تجاری خود را 14 برابر کرده و به 500میلیون دلار در سال برسانند. در سال 2006 میلادی میزان مبادلات تجاری بین دو کشور 35.5 میلیون دلار بود. دو طرف از توافقات حاصله درباره همکاری در بهره برداری از میدان نفتی جفیر در ایران نیز ابراز رضایت کردند.

بلاروس و ایران درصددند که میزان مبادلات تجاری خود را 14 برابر کرده و به 500 میلیون دلار در سال برسانند. در سال 2006 میلادی میزان مبادلات تجاری بین دو کشور 35.5 میلیون دلار بود.

 

در بیانیه مشترک دو کشور که در پايان سفر محمود احمدى نژاد رييس جمهور ايران به مينسک منتشر شده، آمده است که "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس و "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران براى افزايش همکارى هاى تجارى توافق کرده اند. رئیس جمهور ایران از 31 ارديبهشت  جهت انجام دیداری رسمی و دو روزه از مینسک پايتخت بالاروس ديدن کرد. سفر اخير آقاى احمدى نژاد به بلاروس، دومين سفر وى به اين کشور طى دو سال گذشته است.

 

 

در بيانيه پايانى اين ديدار اعلام شده که طرفین توافق کردند به همکاری های خود در بخش های مختلف صنایع نفت و گاز، بهره برداری از میدان های نفتی و معادن گاز و نیز ساخت انبارهای گاز طبیعی در ایران توسعه بخشند. طرفین از توافقات حاصله درباره همکاری در بهره برداری از میدان نفتی جفیر در ایران نیز ابراز رضایت کردند.

 

روسای جمهور دو کشور توسعه تبادل خدمات فنی- مهندسی را مثبت ارزیابی کردند. تهران و مينسک همچنین بر اهمیت تحقق پروژه های مشترک در زمینه ساخت نیروگاه های آبی و حرارتی، موسسات صنایع نفت و شیمی، تجهیزات پزشکی و سایر تولیدات و تجهیزات در بلاروس تاکید کردند.

 

طرفین بمنظور افزایش میزان مبادلات تجاری بین دو کشور و افزایش آن در آینده ای نزدیک تا سطح 500 میلیون دلار در سال و نیز برقراری موازنه در مبادلات تجاری دو جلانبه، ضرورت حمایت از کارفرمایان دو کشور و ایجاد پایه های لازم برای حضور مشترک در پروژه های صنعتی در کشورهای ثالث را اعلام داشتند. ایران و بلاروس همچنین بر آمادگی خود برای همکاری تنگاتنگ با هدف تحکیم صلح و امنیت بین المللی تایید کردند.  توافقنامه های همکاری در زمینه آموزش و تحصیلات و نیز بین بانک های ملی دو کشور نیز امضا شده است.

 

"الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس و همتای ایرانی وی "محمود احمدی نژاد" در دیدار و گفتگوهای انجام شده به اهدافی که در برابر خود قرار داده بودند، دست یافتند. این مطلب را رئیس جمهور بلاروس ضمن اعلام نتایج دیدار رئیس جمهور ایران از این کشور به خبرنگاران گفت.

 

رئیس جمهور بلاروس گفت که دو کشور از دورنمای خوبی برای همکاری های تجاری برخوردارند. "ایران آماده کمک به بلاروس در حل مشکل متنوع سازی عرضه منابع سوختی است".

 

رئیس جمهور بلاروس گفت که برای ما وابستگی تنها به یک کشور در زمینه واردات منابع سوحتی، بزرگترین مشکل است. ما این را مکرراً می گوییم. ما از ایران خواستیم که در حل این مشکل به ما کمک کند.

 

وی افزود که سال 1385 در سفر هيات بلند پایه بلاروس به تهران، با رئیس جمهور ایران توافق شد که نفت و گاز در جمهوری اسلامی ایران استخراج شود، به بلاروس منتقل شده و این کشور بنا به تصمیم خود از آن استفاده کند. علاوه بر این طرف ایرانی خواستار ساخت تولیدی های مشترک در دو کشور شد.

 

لوکاشنکو گفته که  این بسیار سبب خرسندی است. ایران نیز مشکلاتی معین و مسائل حساس بسیاری دارد. ما موضوع بسته ای برای همکاری نداریم. رئیس جمهور بلاروس این اتهام که بلاروس و ایران کشورهایی طرد شده هستند را نيز تکذیب کرده است. "اگر کسی فکر می کند که کشورهایی به اصطلاح مطرود وجود دارند، من به نمایندگان رسانه ها می گویم که شما اشتباه می کنید و یا علیه حقیقت مرتکب گناه می شوید".

 

رئیس جمهور ایران نيز اعلام کرده  که در بلاروس خود را در بین دوستان و برادران خود حس می کند. رئیس جمهور ایران گفت که طرفین در رابطه با مهمترین مشکلات بین المللی گفتگو نموده و به تفاهم دست یافتند. به گفته آقاى احمدى نژاد ملت های ایران و بلاروس نقاط مشترک بسیاری دارند. "مواضع ما در مشکلات بین المللی همخوانی دارند. روابط دو جانبه ما مدت بسیاری نیست که توسعه می یابند، اما امروز در مرحله توسعه صعودی هستند".

وی باری دیگر خاطر نشان کرد که یکی از نکات مشترک این است که طرفین مخالف توسعه جهان تک قطبی و مخالف استفاده از استانداردهای دوگانه هستند.


نظر شما :