نیروگاه‌های هسته ای را تعطیل کنید

۲۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۶ کد : ۱۳۶۹۸ آسیا و آفریقا
پس از آنکه دولت ژاپن روز جمعه اعلام کرد چهار منطقه جدید را در شمال این کشور وارد فهرست مکان های آلوده به پرتوهای رادیواکتیو کرده است، فردای آن روز بسیاری از مردم این کشور در تظاهراتی خواستار برچیده شدن نیروگاه های هسته ای این کشور شدند.
نیروگاه‌های هسته ای را تعطیل کنید
دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری ها گزارش داده اند که تظاهرات مردم ژاپن علیه استفاده از انرژی هسته ای در مناطق مختلف توکیو برگزار شده و در این تظاهرات ضمن اعتراض به ناتوانی دولت در حفظ ایمنی نیروگاه ها، خواستار تعطیلی و پایان نوع استفاده از انرژی هسته ای شده اند. مردم معترض به دولت این کشور پیام داده اند: "استفاده از انرژی هسته ای را فورا متوقف کرده و نیروگاه های اتمی را ببندید"

این اولین تظاهرات علیه بکارگیری انرژی هسته ای و ناکارآمدی های دولت در مهار بحران پدید آمده اتمی ژاپن نیست. با این وجود مهندسان ژاپنی همچنان برای بازسازی سیستم خنک کننده نیروگاه "فوکوشیما-1" تلاش می کنند. همچنین در حال حاضر حدود 90 هزار پناهنده از مناطق مسکونی خود در نزدیکی نیروگاه های اتمی ژاپن به محل های دیگر منتقل شده اند.

این اتفاقات پس از آن رخ داد که در 11 ماه مارس سال جاری زلزله 8.9 ریشتری شمال شرقی ژاپن در 337 کیلومتری شمال شرقی توکیو و در 24 کیلومتری اعماق زمین، منجر به وقوع سونامی در سواحل این کشور شد و تلفات جانی، زیرساختی و هسته ای فراوانی به ژاپن وارد کرد. این زلزله به عنوان شدیدترین زلزله در تاریخ ژاپن لقب گرفت که منجر به نشت مواد رادیواکتیو، آتش سوزی و چندین انفجار در راکتورهای نیروگاه های اتمی ژاپن از جمله نیروگاه "فوکوشیما-1" شد.

به دنبال اعتراض های مردمی به ادامه کار نیروگاه های هسته ای ژاپن و پس از آنکه دولت آلمان اعلام کرد تا سال 2020 فعالیت های اتمی خود را به پایان خواهد رساند، مقام های ژاپن تلاش می کنند اوضاع را در کشورشان آرام نگه دارند و هرچه زودتر مشکلات مربوط به تاسیسات اتمی را ترمیم و بازسازی کنند. دولت ژاپن اخبار جدیدی را مربوط به مشکلات ناشی از انتشار پرتوهای رادیواکتیو انفجار نیروگاه هسته ای فوکوشیما و تلاش برای مهار آن اعلام کرده و تصاویری را نیز از بازسازی های مناطق آسیب دیده از سونامی و زلزله 11 مارس منتشر کرده است تا افکار عمومی را متقاعد کند.

تلاش برای کاستن از ترس و نگرانی عمومی زمانی بیشتر شد که چند روز پیش روزنامه نیویورک پست در گزارشی نوشت: مقام های ژاپن برای اولین بار پذیرفتند که چای سبزی که از منطقه شیزوکا، بزرگ ترین منطقه کشت چای تهیه می شود محتوی پرتوهای رادیو اکتیو بالاتر از سطح استاندارد است. این مقام ها توضیح دادند که برگ های خشک چای سبز در ناحیه هونیاما در حوزه شیزوکا به سزیم رادیواکتیو در سطح 679 بکرل بر کیلوگرم آلوده است. این درحالی است که سطح حداکثر رادیواکتیو باید 500 بکرل بر کیلوگرم باشد. ژاپن در سال 2009 بیش از 95 هزار تن چای خشک تولید کرد که 42 درصد آن از منطقه شیزوکا بود.

از سوی دیگر دولت ژاپن روز جمعه اعلام کرد که چهار منطقه جدید را در شمال این کشور وارد فهرست مکان های متاثر از پرتوهای رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما کرده که از این تعداد سه منطقه در حوزه "ریوزنماکی" شامل حدود 180 خانه در فاصله 50 کیلومتری نیروگاه فوکوشیما قرار دارند. اطلاعات دولتی نشان می دهد که سطح رادیواکتیو در این مناطق بین 20.1 تا 20.8 میلی سیورت در سال (یک واحد اندازه گیری در فیزیک پزشکی) است. این درحالی است که هر ساکن یک کشور صنعتی به طور متوسط حداکثر می تواند دوزی حدود سه میلی سیورت در سال از ماده رادیواکتیو را دریافت کند.

آخرین وضعیت نیروگاه فوکوشیما

17 آوریل شرکت "تپکو" مالک نیروگاه هسته ای فوکوشیما طرحی ارائه کرد که براساس آن نیروگاه را ظرف مدت شش تا 9 ماه تحت کنترل قرار خواهد داد. برپایه این طرح، این نیروگاه با پمپاژ آب به داخل راکتورها شروع به خنک شدن کرد. هرچند اواسط ماه می، به دلیل پر شدن و آسیب دیدن مخازن نگهداری آب، تپکو فرایند پمپاژ را متوقف کرد و سیستم های جدید خنک کننده ای را برای ادامه عملیات خنک سازی نصب کرد.

 

براساس آخرین گزارش ها، در اطراف سایت نیروگاه سطوح بسیار بالای رادیواکتیو وجود دارد که شامل 110 هزار تن آب رادیواکتیو انباشه شده در اثر پمپاژ نیز می شود. مقام های ژاپن در یک طرح بلندمدت و فرایندی که می تواند چند دهه به طول بینجامد و حدود 10 میلیارد دلار هزینه داشته باشد در تلاش اند تا فضاهای آلوده به رادیواکتیو را به طور کامل پاکسازی کنند.

آبی که برای خنک سازی به داخل راکتورها پمپاژ می شد و در حدود 500 تن در روز بود درحال حاضر در ساختارهای زیرزمینی اطراف سایت نیروگاه ذخیره شده است. تپکو به منظور جلوگیری از ترکیدگی این مخازن قصد دارد این آب را از 20 ژوئن وارد اقیانوس آرام کند. این شرکت امیدوار است که از 15 ژوئن بتواند تاسیسات امنیتی و بهداشتی لازم برای انجام این عملیات را فعال کند.

پیش بینی ها نشان می دهد که روزانه هزار و 200 تن آب را در اقیانوس تخلیه خواهد شد تا سطح آب در مخازن کمی کاهش باید. همچنین تپکو درحال ساخت یک تانک عظیم جدید برای نگهداری آب رادیواکتیو است که تا ماه آگوست آماده خواهد شد.

کارشناسان معتقدند هرچند خسارات جانی و بسیاری از مشکلات ناشی از انتشار پرتوهای رادیواکتیو حل نشده باقی مانده است اما به نظر می رسد دولت این کشور توانسته عملکرد خوبی در بخش بازسازی مناطق آسیب دیده داشته باشد. با این وجود مردم ژاپن روز شنبه در مناطقی از توکیو دست به راهپیمایی زدند و از دولت خواستند به جرگه کشورهایی بپیوندند که قصد دارند نیروگاه های هسته ای را که بطور ذاتی آلوده کننده محیط زیست هستند برچینند و رو به انرژی های تجدیدپذیر و جایگزین بیاورند. فاجعه اتمی ژاپن بسیاری از کشورهای دارنده فناوری هسته ای یا همسایگان این کشورها را نگران کرده و زنگ خطری جدی را به صدا درآورده است.

 

نظر شما :