دست‌های پنهانی که مانع عادی‌‌سازی روابط ایران و مصر می‌شوند

۱۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۳۵۳۳ سرخط اخبار

اندیشمند برجسته مصری معتقد است، اختلافات ایران و مصر آن اندازه نیست که موجب قطعی روابط سه دهه‌ای میان دو کشور شود‌ بلکه در این میان دست‌های پنهانی وجود دارند که برقراری این رابطه را اصلا به سود خود نمی‌بینند.

به گزارش فارس، فهمی هویدی؛ نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله‌ای به بررسی سفر هیئت مصری به ایران می پردازد و ضمن توصیه به مقامات و مسئولان دو کشور مبنی بر این که دست‌های پنهانی در کارند که برقراری رابطه میان دو کشور را به زیان منافع خود می‌بینند، تاکید کرد، هیچ‌گاه نباید منافع دو ملت و دو کشور را قربانی این طرف‌ها نمود.

* رابطه ایران و مصر یکی از معیارهای عدم وابستگی دولت انقلاب است

وی تاکید می‌کند: رابطه ایران و مصر همچنان یکی از معیارهایی است که بواسطه آن می‌توان میزان وجود استقلال در تصمیم‌گیری‌های مصری را ملاحظه کرد. به همین دلیل است که طی سه دهه روابط سردی که میان دو کشور حاکم بود، همواره کارشناسان و صاحبنظران بین المللی بر این نکته تاکید داشتند که دلیل اصلی این سردی روابط فقط دو کشور نبوده‌اند بلکه در این میان دست‌های سومی نیز وجود داشتند که برسر برقراری رابطه میان دو کشور نیز مانع تراشی می‌کردند.

* سفر هیئت مصری به ایران اقدامی قابل تقدیر است

به همین دلیل عجیب نیست اگر از قول "نبیل العربی " وزیر خارجه دولت انقلاب مصر بشنویم که مصر خواهان برقراری روابط عادی و طبیعی با ایران است و در این میان سفر یک هیئت مصری به ایران در تلاش برای درهم شکستن موانع موجود میان برقراری رابطه میان دو ملت مصر و ایران که رژیم سابق مصر بوجود آورنده آن بود، اقدامی قابل تقدیر است.

* طرف‌های سوم مانع اجرای توافق خطوط پروازی قاهره-تهران شدند

درباره این مانع تراشی‌ها فقط کافی است به توافقی که میان سازمان هواپیمایی تهران‌-‌قاهره بعمل آمد، اشاره کنیم که بر اساس آن مقرر گردید، میان دو کشور خطوط پرواز تهران-‌قاهره برقرار شود اما دست‌های پنهانی که قطعی رابطه میان دو کشور را به سود خود می‌دیدند، مانع از عملی شدن این تواقق شدند و اجرای آن را به زمان دیگری موکول کردند.

* سفر هیئت مصری برخاسته از بطن ملت به تهران، حائز اهمیت است

سفر این هیئت مصری از این جهت در این شرایط حائز اهمیت بسیار است، چون اعضای این هیئت از بطن جامعه‌ای راهی ایران شدند که مردمش موفق شد، حق آزادی بیان و دیدگاه خود را بازیابد و به حاکمیت دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دولت و خود دولت بر عقل و اندیشه و تفکر مردم پایان دهد.

* سفر هیئت مصری تلاش‌های رژیم مبارک برای تخریب وجه ایران را بر باد داد

همچنین این سفر از این جهت مهم می‌نماید که با وجود تبلیغات گسترده سه دهه‌ای رژیم مبارک علیه ایران و جدا ساختن دو ملت مصر و ایران از یکدیگر باز با این حال ملاحظه می کنیم که ملت دو کشور با شور و شعف بسیار درصدد برقراری روابط مجدد با یکدیگر هستند و آن همه تلبیغات و هیاهو نتوانست ذره‌ای در اعتقاد و باور مردم مصر جهت برقراری رابطه با ملت ایران خلل وارد کند و در این میان مشترکات تاریخی و فرهنگی نقش مهمی را ایفا نمود و همین مشترکات بود که موجب گردید حساب‌های پیچیده دولت در برقراری رابطه با ایران را به کناری نهد و به دور از تمام معادلات داخلی، منطقه‌ای و بین المللی پیشگام سفر به ایران شود.

*باوجود مشترکات بسیار؛ قطعی روابط با ایران چرا

غیر از آن برای بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان این سوال وجود داشت که چگونه است، مصر با دشمنی چون رژیم صهیونیستی می‌تواند روابط دوستانه برقرار کند، درحالی که با کشوری چون ایران که دارای مشترکات بسیاری با آن نیز می‌باشد، از برقراری یک رابطه ساده و عادی ناتوان است که در اینجا نیز دست همان طرف‌های پنهانی هویدا می‌شود که برقراری رابطه دو کشور را به هیچ عنوان به سود خود نمی‌بینند.

* اختلاف دیدگاه‌های سیاسی دلیل قانع‌کننده‌ای برای قطعی روابط نیست

این درحالی است که تمام دیپلمات‌ها و فعالان در عرصه بین‌الملل به خوبی می‌دانند، برقراری روابط عادی میان دو کشور ضرورتا به معنای پذیرش سیاست‌های اتخاذ شده توسط طرف دیگر نیست. همچنین به معنای جناح بندی آن کشور در برابر کشور مقابل در جناح سوم هم نیست.

* علت موضع‌گیری منفی جهان عرب در برابر برقراری رابطه مصر و ایران چیست؟

و سرانجام این که باید یاد آور شویم، موضع‌گیری برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در برابر موضع اخیر مصر مبنی بر برقراری رابطه با ایران موضعی منطقی یا عقلانی نیست، چون هریک از این کشورها خود روابطی عمیق و گسترده با ایران دارند و بازارهای آنها پذیرای اصلی کالاها و سرمایه‌های ایرانی است و خود آنها در ایران دارای سفیر و حتی عربستان سعودی نیز در ایران دارای سفیر است و متقابلا ایران نیز همچنین؛ بنابراین این سوال پیش می‌آید که این مخالفت‌ها و موضع‌گیری‌ها ناشی از چه چیز می‌تواند باشد.

* آمریکا و رژیم صهیونیستی بزرگترین متضرر برقراری رابطه تهران و قاهره

به هر روی این که در این شرایط هرکس دارای کوچکترین و کمترین منطق و خرد باشد، درمی‌یابد، آمریکا و بالطبع رژیم صهیونیستی از برقراری هرگونه رابطه میان دو کشور ایران و مصر بسیار خشمگین هستند؛ افزون بر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهان انزوای بین المللی ایران آن هم به دلیل عدم سرفرود آوردن در برابر خواسته‌های آنها و حمایت از مقاومت فلسطینی هستند؛ اما آنچه برای بسیاری از صاحبنظران غیر قابل فهم است این که چرا برخی از کشورهای عربی آلت دست آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌شوند و از موضع آنها در این باره حمایت می‌کنند.

* باید به مقاصد و اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی توجه بسیار داشت

در این میان آنچه مهم می‌نماید این که استراتژیست‌های دو کشور مصر و ایران هیچ‌گاه نباید این نکته را از نظر دور داشته باشند که آمریکا و رژیم صهیونیستی متضرر اصلی و بزرگ تکمیل و تشکیل مثلث قدرت مصر، ایران، ترکیه در منطقه است و در این راه از ایجاد هرگونه مانع و مشکل فروگذاری نخواهند کرد، به همین دلیل هیچ‌گاه این موانع و چالش‌ها نباید موجب دوری این سه کشور و بویژه دو کشور ایران و مصر و برقراری رابطه با یکدیگر شود.

* زیان‌های ناشی از قطع رابطه ایران و مصر

همچنین نباید میزان زیان‌های سیاسی و اقتصادی وارده به دو کشور ایران و مصر در طول این سه دهه قطعی رابطه را از نظر دور داشت،‌ درحالی که افق‌های همکاری میان دو کشور بسیار گسترده است و بی‌شک سفر هیئت مصری به ایران می تواند، گام مهمی در راه برقراری رابطه میان دو کشور باشد، بویژه آن که ایران آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری 8 میلیارد دلاری در مصر اعلام و تاکید کرده که از هرگونه کمک به ملت و دولت انقلابی مصر فروگذاری نخواهد کرد.



نظر شما :