صالحی: این سفرها برای از بین بردن سوء تفاهمات است

۰۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۳۰۴۴ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفرهای منطقه‌ای اش با بیان این‌که خلیج فارس بسیار مهم است و برای نظام بین‌المللی و منطقه‌ از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است،گفت: امنیت چنین منطقه‌ای برای ایران حائز اهمیت است زیرا از نظر اقتصادی ایران به این منطقه استراتژیک وابسته است. اولویت ما این است که امنیت و صلح در این منطقه تامین شود.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان پس از سخنرانی در موسسه بین‌المللی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالات پژوهشگران و خبرنگاران حاضر در این محل با بیان این‌که دخالت نکردن در امور داخلی سایر کشورها از موضوعاتی است که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام و در عمل نیز ثابت کرده است،گفت: من سفرهایی به عمان، قطر، امارات، کویت و عراق داشتم و این سفرها موفقیت‌آمیز بوده‌اند. سوء تفاهمات ایجاد شده در برخی از کشورها بر اساس فرضیات ساخته شده در این دیدارها برطرف می‌شود. به طور مثال بسیاری از مردم ایران و شرکت‌های ایران در امارات فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به تحولات بحرین افزود: مردم بحرین مانند دیگر کشورهای منطقه تنها بر اساس خواسته‌های انسانی حق خود را می‌طلبند اما حکومت این کشور مقابله کرده و در مقابل مردم نیز مقاومت می‌کنند. ما به استقلال و تمامیت ارضی بحرین احترام می‌گذاریم و امیدواریم که مساله بحرین در میان بحرینی‌ها حل شده و طرفی از خارج دخالت نکند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره موضوع هسته‌یی ایران گفت: ما کشوری هستیم که سه دهه بر اصول عدالت و مساوات تاکید کرده و این موضوعات از اصول اساسی ماست.

وی افزود: در دیدار خود با وزیر خارجه چین نیز مطرح کردم که گروهی از سازمان انرژی اتمی این کشور از تاسیسات هسته‌یی ‌مان بازدید کنند و با چشمان خود فعالیت‌های هسته‌یی ایران را ببینند. این یک پیشنهاد است. امیدورام وقتی بازدید انجام شد به ملت چین بگویند که واقعیت فعالیت‌های هسته‌یی ایران چیست. به ندرت کشوری در سطح جهان به کشورهای دیگر اجازه چنین کاری را می‌دهد.

وی درباره غنی سازی اورانیوم اظهار کرد: ما نیز مانند دیگر کشورها به عنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق غنی‌سازی داریم اما خودمان را محدود می‌کنیم زیرا ما برای نیروگاه هسته‌یی بوشهر به دنبال تولید برق هستیم. تنها برای رآکتور تحقیقاتی تهران تا 20 درصد غنی سازی کردیم. این موضوع نیز در حالی است که در ابتدا به آژانس اعلام کردیم که این اورانیوم غنی شده را به ما بدهد اما آنها به ما پاسخ مثبت ندادند و شروطی را اعلام کردند. در حالی که اگر این شروط را به هر کسی می‌گفتند تعجب می‌کرد اما ایران با همه این شرایط این پیشنهاد را قبول کرده و در بیانیه‌ی تهران پذیرش شروط آژانس را اعلام کرد اما آنها باز هم به ایران اورانیوم غنی شده به این میزان ندادند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره روابط ایران و چین با اشاره به اینکه دو کشور مکمل یکدیگرند، ادامه داد: چین یک کشور بسیار بزرگ در شرق آسیا است و ایران یک کشور بزرگ در خاورمیانه است که منبع مطمئن انرژی است. چین به عنوان یک کشور توسعه دهنده صنعت خود به انرژی نیاز دارد و ایران به عنوان یک کشور مهم می‌تواند این انرژی را تامین کند.

وی با بیان این‌که انرژی یکی از عوامل مهم در جهان امروزی است، گفت: ایران تحت تاثیر کشوری قرار نمی‌گیرد و یکی از کشورهایی است که دارای منابع مطمئن انرژی است به همین دلیل می‌تواند برای چین مطمئن باشد. این دو کشور به یکدیگر نیازمندند. اکنون سطح مبادلات میان دو کشور 30 میلیارد دلار بوده که قرار است در سال‌های آتی حجم مبادلات را به 50 میلیارد دلار برسانیم.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره تحولات اخیر منطقه تصریح کرد: ایران یک قدرت ثابت شده در منطقه است و می‌خواهد در خاورمیانه صلح و امنیت برقرار شده و این یکی از اهداف اصلی ماست و به سفرهای خود ادامه می‌دهیم به دنبال نزدیکتر کردن ذهن‌ها و از بین بردن سوء تفاهمات هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در افغانستان با بیان اینکه این کشور یکی از مناطق حساس در منطقه است، افزود: بسیاری از مجامع بین‌المللی و منطقه‌یی به این کشور توجه دارند. جمهوری اسلامی ایران با افغانستان همسایه بوده و بر اساس آموزه‌های دینی در جهت تامین امنیت و صلح در کشور همسایه خود تلاش می‌کند. بسیاری از هزینه‌ها در زمینه نظامی استفاده شده و هزینه کمتری برای بازسازی افغانستان به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به تصمیم قدرت‌های غربی مبنی بر خروج نیروهایشان از کشور افغانستان گفت: این وعده باید عملی شود اما شنیده می‌شود که آنها خواهان باقی ماندن در افغانستان هستند بدینگونه مشکلات حل نمی‌شود و سرنوشت و امنیت افغانستان باید در دستان خودشان باشد.

صالحی با اشاره به سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان ادامه داد: سرمایه گذاری ایران در افغانستان به خصوص در هرات بسیار بوده و بسیاری از بازدیدکنندگان از این شهر از پیشرفت هرات در تعجب هستند. در حال حاضر سه میلیون مهاجر افغان در ایران است که باید با بهبود شرایط افغانستان به این کشور بازگردند.

وی درباره مداخلات کشورهای خارجی در امور کشورهای منطقه گفت: با توجه به آگاهی که در مردم به وجود آمده، خود مردم جلوی مداخلات خارجی را می‌گیرند کما اینکه در کشورهای منطقه این تحولات را انجام داده‌اند.

وی درباره رفت و آمد مقامات دو کشور ادامه داد: این سفر سرآغازی برای سفرهای بیشتر میان مقامات دو کشور است و امیدواریم که مقامات چینی به ایران بیایند و در این باره در ملاقات‌هایی که میان طرفین انجام شد دو طرف تصمیم گرفتند که تماس‌ها حتی به صورت تلفنی به صورت مداوم ادامه یابد.

وی درباره اظهارات اخیر اوباما درباره سیاست جدید آمریکا در خاورمیانه اظهار کرد: مقامات آمریکایی سیاست‌های دوگانه‌یی دارند و تناقضات بسیاری از آنها دیده می‌شود که در مساله مصر این موضوع کاملا قابل شهود بود. درباره مساله فلسطین، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که باید یک رفراندوم انجام شود و همه ساکنان این منطقه در این رفراندوم شرکت کنند و درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند.



نظر شما :