مجله هفته/ خبرساز هفته

۲۶ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۱۸۹۲ آسیا و آفریقا
یک سوال در مورد لیبی ذهن غربی و شرقی و مسلمان و یهود را به خود مشغول کرده است. اینکه آیا غرب می تواند به افرادی چون عبدالحکیم الحسادی از رهبران مخالف لیبی اعتماد کند؟
مجله هفته/ خبرساز هفته

دیپلماسی ایرانی: اوضاع در لیبی بالا گرفته است. مردم این کشور فکر می کردند نسخه مصر و تونس در آنجا هم پیاده می شود و پس از یکی دو هفته به آمال و خواسته هایشان می رسند. از آن سو قذافی هم همیشه نیشخند معروفش را بر لب داشت و پیش خودش می گفت اشتباه مبارک و بن علی را نمی کند و با یک سرکوب جانانه مخالفان را سرجایشان می نشاند. اما هیچ کدام از این دو نسخه جواب نداد و کار به جنگ داخلی و دخالت بین المللی کشیده شد.

جنگی تمام عیار در شهرهای مختلف لیبی جریان دارد و یک روز مخالفان به نشانه پیروزی تیر هوایی ول می دهند و یک روز هواداران سرهنگ. قذافی پنبه ها را سفت توی گوشش چپانده و به اطراف توجهی نشان نمی دهد. در طول مدت مقاومت های مردمی و جنگ داخلی در لیبی، کار رئیس جمهور خودخوانده ساحل عاج هم یکسره شد و مردم این کشور به همراه نیروهای بین المللی در تلاش برای ساختن ویرانی ها و مهار خشونت های باقی مانده هستند.

اما لیبی از سرزمین هایی است که عناصر القاعده نیز در آن فعال اند. معمر قذافی از همان روز اول همه مخالفان را القاعده ای می خواند و سعی داشت مردم را از اعتراض و شورش و همراهی با فتنه گران القاعده برحذر بدارد.

قذافی شبکه القاعده را به دست داشتن در ناآرامی های جاری در لیبی متهم می کند و این مساله برخی قدرت های غربی را که برای کنار رفتن قذافی از قدرت تلاش می کنند، تا اندازه ای مردد کرده است.

یکی از مخالفان در معرض اتهام عبدالحکیم الحسادی نام دارد. او یکی از رهبران مخالف رژیم قذافی است که زمانی در مقابل قشون اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان جنگیده و اکنون مسئول جذب، آموزش و تسلیح مخالفان در شهر درنه لیبی است. الحسادی می گوید نه او و نه دیگر رهبران مخالفان ارتباطی با القاعده ندارند. او می گوید: تاکنون 500 نفر را آموزش داده و به صفوف جنگ در مقابل قوای قذافی فرستاده است.

الحسادی می افزاید که امریکایی ها درباره احتمال ارتباط او با شبکه القاعده در پاکستان از وی تحقیق و پرس و جو کرده اند و او این اتهامات را رد کرده و با این حال سه سال را در زندان های لیبی سپری کرده است.

شاید آنچه به تردید غربی ها در ادامه حملات و سنگین کردن آتش بر سر نیروهای قذافی دامن می زند، همین سوءسابقه و بدگمانی به رهبرانی چون الحسادی است. وجود بنیادگرایانی چون او در صفوف مخالفان قذافی به پرسشی برای امریکا و قدرت های غربی که برای کنار رفتن قذافی از قدرت تلاش می کنند تبدیل شده است. آنها نگران اند که لیبی به یکی از پایگاه های شبکه القاعده در آینده تبدیل شود. نگران اند که این بخش از ادعاهای قذافی درست باشد که گفته است "شماری از رهبران مخالفان از اعضا یا طرفداران القاعده هستند."

اما رهبران و جنگجویان مخالف می گویند: ما نه از القاعده بلکه از قیام های اخیر تونس و مصر الهام گرفته ایم. الحسادی 45 ساله تاکید می کند که هیچ رابطه ای با شبکه القاعده نداشته است.

او هم مثل رهبران امریکایی و غربی یک نگرانی دارد. نگرانی اش این است که امریکا و دیگر کشورهای غربی اتهام های قذافی را جدی بگیرند و سلاح های موردنیاز و بالگرد و... در اختیار شورشیان قرار ندهند.

الحسادی می افزاید: غرب به خاطر نگرانی از احتمال حضور عناصر القاعده در لیبی، در رساندن سلاح به شورشیان مردد است. کشورهای غربی نباید این ادعای قذافی را باور کنند.



نظر شما :