آذربایجان لانه جاسوسی اسرائیل علیه ایران

۲۴ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۳:۲۹ کد : ۱۱۸۷۰ آسیا و آفریقا
اسناد افشا شده ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که اسرائیل حداقل چهار سال است که از خاک آذربایجان علیه ایران تجسس می‌کرده است
آذربایجان لانه جاسوسی اسرائیل علیه ایران

دیپلماسی ایرانی: اسناد افشا شده ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که اسرائیل حداقل چهار سال است که از خاک آذربایجان علیه ایران تجسس می‌کرده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی به نقل از هاآراتص، اسرائیل در شماره روز چهارشنبه 13 آوریل خود گزارش داد، در نامه‌ای که سفارت امریکا در باکو، پایتخت آذربایجان در ماه ژانویه 2009 به واشنگتن فرستاده، آمده است که بر اساس گفتگوهای دیپلمات‌های سفارت امریکا در باکو با دیپلمات‌های اسرائیلی، اسرائیلی‌ها بر اساس توافق‌نامه‌ای از خاک آذربایجان علیه ایران جاسوسی می‌کنند.

بر اساس این نامه، اسرائیل و آذربایجان یک توافق‌نامه چند صد میلیون دلاری امضا کرده‌اند که هدف از آن حفظ آذربایجان به عنوان یک هم‌پیمان برای اسرائیل است. تلاویو تاکید دارد که آذربایجان که از مرز طولانی با ایران برخوردار است و می‌تواند برای اهداف جاسوسی‌اش بسیار مفید باشد.

ویکی‌لیکس همچنین تاکید می‌کند، اسرائیل و آذربایجان توافق‌نامه مشترکی امضا کرده‌اند که بر اساس آن اسرائیل هواپیمای کوچک بدون سرنشین برای آذربایجانی‌ها می‌سازد که 51 درصد از مالکیت شرکت تاسیس شده برای این کار مربوط به اسرائیل است.

آذربایجان همچنین معاهده خرید تسلیحاتی گسترده‌ای را با شرکت‌های اسرائیلی نظیر «سولتام» که تولید کننده بمب‌های خمپاره‌ای و گلوله‌های توپ است و شرکت «تدیران» که در بخش ارتباطات صنایع نظامی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد و موشک‌های کاتیوشای روسی از نوع «گراد» تولید می‌کند، امضا کرده است.

بر اساس نامه‌ای که از باکو به واشنگتن فرستاده شده، هدف اصلی اسرائیل از گسترش این روابط با آذربایجان حفظ هم‌پیمانی این کشور علیه ایران با هدف دستیابی به اطلاعات امنیتی و سری و همچنین در اختیار گرفتن بازار تسلیحاتی این کشور است.

آذربایجان هدف از دستیابی به این تسلیحات را مجهز بودن به سلاح‌های پیشرفته در برابر جنگ احتمالی با ارمنستان عنوان کرده است.

سفارت امریکا در باکو همچنین نامه دیگری را به واشنگتن فرستاده که در آن قید شده است که آذربایجان پس از آن که روسیه، کشورهای اروپایی و ایالات متحده از پاسخ گفتن به خواسته‌های آن سرباز زدند دست کمک به سوی اسرائیل دراز کرد. بر اساس این نامه روابط اسرائیل و آذربایجان بر اساس وجود تهدید یک دشمن مشترک یعنی ایران تعریف شده است.

در این نامه همچنین افشا شده است که دولت آذربایجان در خلال جنگ اسرائیل علیه غزه انجام هر گونه تظاهراتی را در برابر سفارت اسرائیل در باکو ممنوع اعلام کرد در حالی که اجازه ‌داد در برابر سفارت ایران در باکو تظاهرات برگزار شود.

هاآرتص تاکید می‌کند که همکاری‌های دو کشور علیه ایران از دو سال پیش یعنی از زمانی که اخباری منتشر می‌شود مبنی بر این که حزب الله قصد حمله به سفارت اسرائیل در باکو در انتقام از ترور عماد مغنیه دارد، تا این اندازه گسترش می‌یابد. ‌  



( ۳ )

نظر شما :

یزدان حیدری ۰۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۲:۱۱
عالی