تلاش صهيونيست‌ها براى شکست مذاکرات آتى هسته‌اى

۱۹ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۲ کد : ۱۱۵۸۳ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید محمد صادق خرازی
يادداشتى از سيد صادق خرازي.
تلاش صهيونيست‌ها براى شکست مذاکرات آتى هسته‌اى

به دنبال پيروزى جمهورى خواهان در انتخابات ميان دوره­اى کنگره آمريکا، مقامات رژيم صهيونيستى که پس از قطع گفتگو­هاى صلح با فلسطيني­ها در لاک خود فرو رفته بودند از اين پيروزى به وجد آمده و دوباره تحرکات سياسى و تبليغاتى خود را شدت بخشيده­اند. از ديد کارشناسان امور آمريکا، با بدست گرفتن مجلس نمايندگان توسط جمهورى خواهان و کاهش نفوذ دموکرات­ها در مجلس سناى آمريکا، قدرت اوباما در صحنه داخلى آمريکا ‌ کاهش يافته و در صحنه بين‌الملل نيز اوباما قادر نخواهد بود در همه زمينه­هايى که در دو سال اول ابتکار داشت به کار خود با همان قوت ادامه دهد. يکى از اين موضوعات نوع تعامل آمريکا و اسرائيل است که گفته مي­شود در دوسال آينده شديداً تحت تأثير قدرت يافتن دوباره جمهورى خواهان در صحنه سياسى آمريکا قرار خواهد گرفت. به عبارت ديگر فشار جمهورى خواهان به اوباما براى ملايم برخورد کردن با اسرائيل از يک سو و نگرانى اوباما از فعاليت منفى لابى اسرائيل عليه وى در انتخابات سال 2012 از سوى ديگر باعث خواهد شد که باراک اوباما در برخورد با رژيم اسرائيل در طول دو سال آينده کاملاً‌ با احتياط برخورد کند.

براى رهبران صهيونيست­ها هيچ خبرى خوشحال کننده‌تر از پيروزى جمهورى خواهان و به تبع آن کاهش فشار اوباما برآنان نبود. آنها با علم به اين موضوع بلافاصله فعاليت­هاى ديپلماتيک و تبليغاتى خود را آغاز کرده در اين مسير تحرک خود را بر تبليغات سوء عليه جمهورى اسلامى ايران متمرکز کرده‌اند. نتانياهو در سفر به شهر نيواورلئان آمريکا با جوبايدن ملاقات کرد و به وى گفت که تنها راه ترغيب ايران به دست برداشتن از برنامه هسته­اى‌اش تهديد نظامى صريح عليه ايران است. وى سخنان مشابهى را در جمع يهوديان آمريکا مطرح کرد. چند روز قبل از آنان نيز وزير دفاع اسرائيل طى سخنان در کانادا از پيشرفت در مذاکرات آتى ايران و 1+5 اظهار نااميدى کرد و گفت هدف ايران مقابله با کل جهان است.

تحرکات جديد صهيونيست­ها با چند هدف صورت مي­گيرد.

ايجاد جو منفى بين­المللى در خصوص موفقيت­آميز بودن مذاکرات آتى ايران و 1+5 قبل از آغاز مذاکرات

انحراف اذهان عمومى جهان از موضوع سلاح­هاى هسته­اى رژيم صهيونيستى و لزوم برخورد با آن.

از اولويت خارج کردن موضوع مذاکرات با فلسطيني­ها و فشار برآنها براى شروع مذاکرات بدون توقف شهرک­سازي.

جالب توجه است که يک روز بعد از ملاقات نتانياهو با بايدن،وزارت کشور اسرائيل اعلام کرد که برنامه­ ريزى براى ساخت 1300 آپارتمان در شرق بيت‌المقدس را آغاز کرده‌اند. اعلام موضع مشابه توسط وزارت کشور آن رژيم در ماه مارس گذشته در خصوص شهرک سازى در سرزمين اشغالى همزمان با سفر بايدن به اسرائيل روابط آمريکا و رژيم صهيونيستى را تا حدودى تيره ساخت و مقامات آن رژيم در زمينه دخالت آمريکا در فرآيند صلح در خاورميانه با احتياط بيشترى برخورد مي­کردند.

از ديد صهيونيست­ها نتايج انتخابات اخير ميان دوره­اى آمريکا اين فرصت را براى آنها بوجود آورده که يک بار ديگر از موضع قدرت با آمريکاييها برخوردکرده و تلاش کنند از شکست هم حزبي­هاى اوباما در انتخابات اخير حداکثر بهره‌بردارى را بنمايند.

در چنين شرايطى که فشار صهيونيست‌ها و نئوکان‌‌‌هاى آمريکا براى به شکست کشاندن مذاکرات آتى هسته‌اى ايران و 1+5 هر روز شديدتر مي­شود، ضرورى است جمهورى اسلامى ايران با حفظ اصول خود وارد مذاکره شده و با در نظرگرفتن حقوق بلامنازع کشورمان مذاکرات را تا به نتيجه رسيدن آن و لغو تحريم‌ها ادامه دهد. بديهى است در صورتى که طرف مقابل هيچ نوع انعطافى از خود نشان ندهد و بر مواضع خود اصرار داشته باشد، ما هيچ مسئوليتى در قبال شکست مذاکرات به عهده نخواهيم داشت.

سید محمد صادق خرازی

نویسنده خبر

سید محمد صادق خرازی سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵) و کشور فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) و مشاور ارشد

اطلاعات بیشتر


نظر شما :