اجماع سازی در کنفرانس، دیپلماسی در مذاکرات

۲۲ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۷ کد : ۱۱۴۳۸ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: علی خرم
گفتاری از علی خرم، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران برای دیپلماسی ایرانی
اجماع سازی در کنفرانس، دیپلماسی در مذاکرات
ایران و امریکا در آستانه برگزاری اجلاس‌هایی با محوریت سلاح‌های هسته‌ای هستند. کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشنگتن و کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در تهران برگزار خواهد شد.
 
گفتاری از علی خرم، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران:
 
دو کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشنگتن و خلع سلاح هسته‌ای در ایران قابل مقایسه با یکدیگر نیستند و جایگاه هر کدام متفاوت است.
پیش از امریکا، روسیه اجلاسی مشابه را در اسفند ماه سال گذشته برگزار کرد، امریکا، روسیه و انگلیس خود را امین معاهده ان پی تی می‌دانند و در نتیجه از زاویه وظایف خود به مباحثی چون امنیت هسته‌ای، سلاح هسته‌ای و خلع سلاح هسته‌ای می‌پردازند.
 
از سوی دیگر این کشورها به عنوان دارندگان سلاح هسته‌ای دیدگاه‌ها و منافع خود را دنبال می‌کنند به این ترتیب که مایل به اشاعه تسلیحات هسته‌ای به دیگر کشورهای جهان نیستند اما حاضر نیستند که خلع سلاح هسته‌ای شامل حال شان شود.
 
این کشور تلاش می‌کنند خود را نسبت به عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای حساس نشان دهند در حالی که نسبت به امحاء با نابودی سلاح‌های حساسیتی نشان نمی‌دهند.
 
در مورد جمهوری اسلامی ایران مساله تفاوت دارد؛ ایران قصد دارد حساسیت خود را نسبت به نابودی کامل تسلیحات هسته‌ای و ایجاد مناطق عاری از سلاح هسته‌ای نشان دهد و کنفرانس خلع سلاح تهران نیز همین هدف را دنبال می‌کند.
 
 تهران در عین حال تلاش دارد علی رغم تلاش‌های غرب برای نشان دادن انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سوی تسلیحاتی شدن، با برگزاری اجلاس‌هایی در زمینه خلع سلاح و زمینه سازی برای اوج گیری همکاری کشورها در این زمینه مخالفت خود را با تسلیحاتی شدن برنامه هسته‌ای کشور نشان دهد.
 
برنامه هسته‌ای ایران و کنفرانس امنیت هسته‌ای
 
امریکا و چین و روسیه در قالب گروه 1+5 در حال بررسی و رایزنی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و محدودسازی این برنامه هستند اما این کشورها در کنار دیگر حاضرین کنفرانس امنیت هسته‌ای به دنبال تبیین مواضع در مباحثی چون زیان‌های اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، ضرورت کنترل این سلاح‌ها و نقش توسعه این سلاح‌ها در برهم خوردن توازن قوا و مسائلی از این قبیل هستند.
 
بررسی وضعیت هسته‌ای ایران در زمره مباحث کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشنگتن نخواهد بود اما این کنفرانس می‌تواند در یکدست سازی استدلال جهانی پیرامون زیان‌های اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و ابراز حساسیت جامعه جهانی در برابر کشورهای مضنون به تلاش برای دست یابی به سلاح هسته‌ای  نقش مهمی داشته باشد.
علی خرم

نویسنده خبر


نظر شما :