ایران و عراق و اقدامات مسالمت آمیز

۱۲ دی ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۱۳۶۹ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: محسن حکیم
گفتاری از سید محسن حکیم، از اعضاى ارشد مجلس اعلاى عراق براى ديپلماسى ايرانى
ایران و عراق و اقدامات مسالمت آمیز
برخی اخبار حاکی است که نیروهای مرزی ارتش عراق در نزدیکی ایران به حالت آماده باش درآمده‌اند. این در حالی است که به تازگی میان ایران و عراق تنش‌هایی بر سر تصرف چاه نفتی فکه در عراق شکل گرفته است.
 
گفتاری از سید محسن حکیم، مقام ارشد مجلس اعلای عراق و نماینده آن در ایران:
 
هیچ گونه حالت آرایشی در نیروهای عراقی وجود ندارد و این اخبار دقیق نیست. سوء تفاهمی که در مورد چاه چهارم فکه میان ایران و عراق ایجاد شده با درایت هر دو طرف حل و فصل شده است. اکنون هیچ مشکل خاصی در مورد چاه نفتی فکه میان دو کشور وجود ندارد و قرار است در ماه جاری میلادی تیمی از وزارت خارجه عراق برای پیگیری این مساله به ایران سفر کرده و موضوع را مورد بررسی قرار دهند.
 
قرار است این هیات با سفر به تهران موضوع چاه نفتی فکه و دیگر موضوعات مرزی میان دو کشور را در چارچوب یک کمیته تخصصی مشترک و بر طبق معاهده 1975 الجزایر مورد بررسی قرار دهند.
 
مواضعی که تند به نظر می‌رسد
 
برخی معتقدند که مواضع نخست وزیر و وزیر خارجه عراق در ارتباط با ایران تند شده است در این خصوص باید گفت که مبنای سیاست خارجی دولت فعلی عراق این است که همواره باید مشکلات را از مسیر مسالمت آمیز حل و فصل کرد. تصور ما این است که باید با گفت و گو، چانه زنی و تفاهم مشکلات ایجاد شده میان ایران و عراق را برطرف کرد چراکه هرگونه اقدامی خلاف مسیر مسالمت آمیز موجب پیچیده‌تر شده اوضاع می‌شود که به طور قطع دولت عراق خواهان آن نیست.
 
آینده روابط ایران و عراق
 
برخی معتقدند که میان ایران و عراق مسائلی وجود دارد که در آینده تنش میان دو کشور را افزایش خواهد داد اما آن چه مسلم است برخی نیروهای داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تمایل ندارند که روابط ایران و عراق در سطح فعلی و استراتژیک باقی بماند. این نیروها تلاش خود را انجام می‌دهند تا این روابط برهم بخورد و جو روابط رادیکال شود اما با پیگیری امور توسط عقلایی که در هر دو کشور حضور دارند، این توطئه‌ها خنثی خواهد شد.
محسن حکیم

نویسنده خبر


نظر شما :