تقبیح و تقدیر در نامه‌های ایران به سه دسته از کشورها

۱۷ آذر ۱۳۸۸ | ۲۱:۲۲ کد : ۱۱۳۵۹ نگاه ایرانی
گفتاری از رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران برای دیپلماسی ایرانی.
تقبیح و تقدیر در نامه‌های ایران به سه دسته از کشورها
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت که نامه‌های ايران به 35 کشور عضو شورای حکام آماده شده است و به اين کشورها ارسال می‌‌شود.  هدف از این کار چیست و آیا اکنون کارایی دارد؟
گفتاری از رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران برای دیپلماسی ایرانی:
ایران قرار نیست با ارسال این نامه‌ها نتیجه قطعنامه صادره آژانس را تغییر دهد، نامه در سه دسته تقسیم شده است؛ دسته اول برای کشورهایی است که رای مثبت به صدور قطع نامه بر علیه ایران داده‌اند؛ در این ارتباط از کشورهای مذکور گلایه شده و حرکت آنها را نادرست تلقی کرده‌ایم و خواهان اصلاح چنین حرکت‌هایی در آینده شده‌ایم.
در همین دسته از نامه‌ها، رویه کشورهایی که علیه ایران رای مثبت به قطعنامه داده‌اند را رویه نادرستی اعلام کرده‌ایم که خارج از وظایف اصلی آژانس بوده است، تهران همچنین از این کشورها خواسته است که در برنامه های مربوط به آژانس جانب حقیقت را گرفته و در جهت احقاق حقوق اعضا گام برداند.
 
دسته دوم نامه‌ها خطاب به کشورهایی است که رای منفی به صدور قطعنامه به نفع ایران داده ‌ند؛ در این مورد جمهوری اسلامی ایران از این کشورها به دلیل انتخاب جهت درست در موضع‌گیری‌های خود و دفاع از حقوق هسته‌ای ایران تقدیر کرده است.
 
دسته دیگر نیز خطاب به کشورهایی است که رای ممتنع به قطعنامه آژانس علیه ایران داده‌اند، این سه دسته نامه امروز منتشر شد. لازم به یادآوری است که از دید تهران کشورهایی که رای ممتنع به قطعنامه شورای حکام آژانس داده‌اند جزء کشورهایی محسوب می‌شوند که بر علیه ایران رای نداده‌اند یعنی در تصوب قطعنامه اخیر همراهی نداشته‌اند.
 
اما هدف از تدوین نامه‌ها این بوده که جمهوری اسلامی ایران مواضع مشخص و استدلال قوی دارد، عضو متعهد آژانس بین المللی انرژی اتمی است و در مقابل تعهداتی که دارد، از حقوقی نیز برخودار است و مدعی است که باید از این حقوق برخودار باشد؛ بر اساس استدلال خود این نامه‌ها را منتشر کرده‌ایم تا بگوییم کاری که در قبال ایران انجام گرفته، حرکتی با اغراض سیاسی و خارج از چارچوب و وظیف آژانس است.
 
این اطلاع رسانی باید برای افکار عمومی صورت گیرد تا همه مردم در کشورهای مختلف آگاه باشند که آژانس نسبت به کشورهای مستقلی که به تعهدات خود پایبند هستند و در برابر این تعهدات درخواست بهره‌مندی از حقوق خود را دارد، اقدامی سیاسی با فشار برخی کشورها نجام می‌دهد، کشورهایی که نمی‌خواهند دانش هسته‌ای در اختیار سایر کشورها قرار گیرد بلکه قصد انحصار این دانش را دارند.

نظر شما :