مساله هسته‌اى ايران و شوراى امنيت

۱۴ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۸ کد : ۱۱۳۵۸ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: مهدی محتشمی
گفتاری از مهدی محتشمی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل اروپا و امریکا براى ديپلماسى ايرانى

کاخ سفيد اعلام کرده در صورتی که ايران به فعاليت‌های هسته‌ای خود پايان ندهد با تحريم‌های بيشتری روبه‌رو خواهد شد.رابرت گيبز، سخنگوی باراک اوباما، همچنین تاکید کرد که متحدان امریکا در زمينه‌ پرداختن مستقيم به اين مساله جدی هستند.

شواهد و قرائن نشان می‌دهد که تصمیمات مربوط به مساله هسته‌ای ایران در حال کشیده شدن به سوی شورای امنیت سازمان ملل است. در واقع سابق اجرایی قطع نامه های آژانس نشان می‌دهد که تصمیمات این نهاد بین المللی زمانی که به سازمان ملل ارجاع داده می‌شود، احتمالا صدور قطع نامه در شورای امنیت را به دنبال خواهد داشت به ویژه که این بار کشورهای گروه 1+5 برای ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت زمینه سازی کرده اند.

البته هر نوع اقدام یا تصمیم گیری در مورد ایران طی روزها یا ماه‌های آینده بستگی به نوع برخورد ایران با مساله هسته‌ای خود دارد؛ با وجود اين احتمال این که قطع نامه‌ها یا تحریم‌های جدیدی در مورد ایران در دست بررسی باشد، منتفی نیست.

در کنار زمینه سازی‌هایی که برای صدور قطع‌نامه جدید علیه ایران در شورای امنیت انجام شده یا می‌شود امریکا نیز تلاش دارد به صورت یک سویه یکسری از تحریم‌ها را علیه ایران اجرایی کند، واشنگتن برای این کار زمینه‌های اولیه را فراهم ساخته است؛ ممنوعیت فروش بنزین به ایران نمونه‌ای از اقدامات یک جانبه امریکا در مورد ایران است که در کنگره امریکا به تصویب رسیده و منتظر فرمان و امضای رئیس جمهور این کشور است.

لذا علاوه بر این که احتمال صدور قطع نامه‌ای جدید علیه ایران در شورای امنیت منتفی نیست. به نظر می‌رسد که امریکاییان – هم دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان- درصدد تحریم‌های دوجانبه بیشتر علیه ایران هستند.

اما در مورد نقش روسیه و چین در تصویب یا ممانعت از تصویب قطع نامه چهارم باید گفت که سابقه تصویب قطع نامه‌های قبلی نشان داده است که این دو کشور در زمان طرح موضوع ایران در شورای امنیت، به بانیان قطع نامه می‌پیوندند. بنابراين نمی‌توان ملاحظه‌ای جدی بروی تصمیمات چین و روسیه داشت.

به نظر می‌رسد که در نهایت اگر قطع نامه‌هایی بیشتری برای تحدید ایران در شورای امنیت مطرح شود، ممکن است که چین و روسیه در فراز اول تلاش کنند تا حدودی متن و مفاد قطع نامه را تلطیف کنند اما نهایتا به امضا کنندگان یا موافقان قطع نامه خواهند پیوست و رای مثبت خواهند داد.

اما صدور زنجیره‌ای قطع نامه‌ها علیه یک کشور بی تاثیر نخواهد بود، این قطع نامه‌ها به لحاظ سیاسی در محیط بین الملل تاثیرگذار است و به لحاظ اقتصادی نیز نمی‌توان منکر تاثیر منفی این قطع نامه‌ها بر شرایط مالی، تجاری و بازرگانی ایران در داخل و خارج از کشور بود.

اما اینکه ایران خود را در برابر قطع نامه‌ها تسلیم کند یا خیر، بحث دیگری است؛ دولت ایران مصمم است که حتی در صورت تصویب قطع نامه‌های دیگر علیه کشور با این شرایط مقابله کند.

مهدی محتشمی

نویسنده خبر


نظر شما :