روس‌ها نظر مثبت می‌دهند

۰۶ آذر ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۹ کد : ۱۱۳۵۵ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: محمود شوری
گفتاری از محمود شوری، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل روسیه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام براى ديپلماسى ايرانى
روس‌ها نظر مثبت می‌دهند
قدرت‌هاى جهانى پیش نویس قطعنامه تازه‌اى را به آژانس بین المللى انرژى اتمى ارائه کرده‌اند که بر اساس آن از ایران خواسته شده است تا هدف از ساخت تاسیسات هسته‌اى فردو در نزدیکى قم را روشن کرده و تایید کند که مراکز اتمى مخفى دیگرى ندارد. برخی تحلیل گران معتقدند که حمایت روسیه و چین از این پیش نویس مى‌تواند گامى مهم تلقى شود، چرا که این دو کشور پیشتر از اتخاذ موضعى سخت‌گیرانه و یکپارچه علیه ایران در نشست‌هاى شوراى حکام و شوراى امنیت سازمان ملل خودداری کرده بودند.
 
گفتاری از محمود شوری، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل روسیه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام:
 
روس‌ها بسیار نسبت به انحراف ایران به سوی تسلیحات هسته‌ای حساس هستند و به شدت نگران این موضع هستند که ممکن است مراکز یا مواردی در فعالیت های هسته ای ایران وجود داشته باشد که تهران از اعلام آنها خودداری کرده است.
 
در همین ارتباط به نظر می‌رسد رایزنی‌ها و اظهار نظرهایی که طی چند ماه اخیر از سوی مسکو شاهد بودیم و چندان هم به مزاق ایران خوش نیامد ناشی از آشکار شدن موجودیت تاسیسات هسته‌ای فردو در نزدیکی قم بود.
روس‌ها با آشکار شدن این تاسیسات بیش از گذشته نگران انحراف ایران به سوی تسلیحات هسته ای شدند و این انحراف می‌تواند برای روسیه خطرناک باشد، از آن جهت که مسکو ایران را کشوری در همسایگی خود می‌بیند که سیاست خارجی مستقل خود را دارد.
 
با این اوصاف احتمال دارد که پیش نویس قطع نامه‌ای که اکنون در آژانس پیرامون تاسیسات فردو در دست بررسی است از حمایت قاطع روسیه برخوردار باشد. روس‌ها قطعا در این مرحله نسبت به پیش نویس قطع نامه آژانس در مورد ایران نظر مثبت خواهند داشت. در واقع مسکو از هر تلاشی که بتواند مسیر هسته‌ای ایران را شفاف‌تر کند، استقبال می‌کنند.
 
با وجود این ایران هیچ گاه فعالیت‌های هسته‌ای خود را وابسته به اتفاقاتی که در خارج از کشور- در آژانس یا شورای امنیت سازمان ملل- رخ می‌دهد، نکرده است. تهران همواره کار خود را دنبال کرده اما معتقدم رایزنی‌ها، اقدامات و تصمیم گیری‌هایی که در آژانس یا نهادهای دیگر بین المللی در مورد وضعیت هسته‌ای ایران انجام می‌شود، بر روند روابط هسته‌ای ایران و روسیه تاثیر گذار خواهد بود.
 
در عین حال اخیرا شاهد اعلام تاخیر مجدد راه اندازی نیروگاه بوشهر یا به تعلیق درآوردن ارسال موشک‌های اس-300 از سوی روسیه بودیم که نشانه‌هایی از نگرانی مسکو از اقدامات هسته‌ای احتمالا پنهان ایران است.
به نظر می‌رسد که روسیه نهایتا بر سر دو موضوع نیروگاه بوشهر و تحویل موشک های اس-300 با ایران به توافق خواهند رسید اما اکنون تلاش دارند فرایند این همکاری‌ها را تا جایی که امکان دارد طولانی کنند و این طولانی شدن نتیجه اتفاقات اخیر میان دو کشور است.
محمود شوری

نویسنده خبر

کارشناس مسائل بین‌المللی

اطلاعات بیشتر


نظر شما :