شکستی بزرگ‌تر از جنگ 33 روزه در انتظار اسرائیل

۱۳ دی ۱۳۸۷ | ۰۳:۴۹ کد : ۱۱۲۴۰ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین علایى
یادداشتی از دکتر حسین علایی، کارشناس مسائل سیاسی برای دیپلماسی ایرانی
شکستی بزرگ‌تر از جنگ 33 روزه در انتظار اسرائیل
گرچه بمباران های وسیع نوار غزه از سوی ارتش اسرائیل، تاکنون خسارات و تلفات عظیمی را به مردم مظلوم و محاصره شده ی فلسطین وارد آورده است و بیش از 400 نفر شهید و حدود 2000 زخمی برجای گذارده است ولی از هم اکنون شکست رژیم صهیونیستی در این "جنگ یک طرفه"، به خوبی مشهود است. اسرائیل با هدف " از پای درآوردن توان مقاومت مردم فلسطین"، "سرنگونی دولت حماس از قدرت" و "جلوگیری از پرتاب راکت ها به سمت سرزمین های اشغالی" و "توسعه امنیت ساکنین اشغال گر"، بمباران همه جانبه مردم فلسطین را از هوا و دریا آغاز کرد و به منظور اطمینان از محاصره ی کامل مردم نوار غزه حدود 40 تونل ارتباطی با سرزمین مصر در گذرگاه رفح را با بمب های اهدایی امریکا، به طورکامل تخریب و منهدم نمود. همچنین ارتش صهیونیستی، قوای زرهی و زمینی خود را در اطراف مرزهای نوار غزه آماده حمله نگه داشته است.
 
در این حملات وحشیانه، امریکا و برخی از کشورهای اروپایی و بعضی از دولت های عربی مانند مصر، عربستان و اردن و همچنین سران تشکیلات خودگردان، اسرائیل را تشویق و حمایت کرده و می کنند. تلفات سنگین روز اول حمله به نوار غزه را بایستی ناشی از اطمینان دادن مصر به سران حماس، مبنی بر عدم حمله نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه دانست. به توافق نرسیدن وزرای خارجه عرب در اجلاس قاهره برای اقدامی جهت جلوگیری از ادامه حملات رژیم صهیونیستی را هم، بایستی در جهت علاقه سران برخی از کشورهای عربی به نابودی حماس و روح مقاومت در سرزمین های فلسطینی دانست. زیرا وجود حماس توانسته مشروعیت رژیم های فاسدی مانند مصر را زیر سؤال ببرد. این رژیم ها در تلاشند تا با ادامه بمباران غزه، این سرزمین را از دست حماس خارج کرده و آن را در اختیار تشکیلات خود گردان فلسطین که روابط گرمی با صهیونیست ها دارد قرار دهند.
 
به هر حال تا کنون بعد از گذشت حدود یک هفته از حملات پی در پی و بی وقفه ی ارتش اسرائیل به نوار غزه، به نظر می رسد که اسرائیل در رسیدن به اهداف خود به طور کامل ناکام شده است. از یک سو، دیگر هیچ هدفی در نوار غزه برای بمباران جنگنده های اسرائیل باقی نمانده است و از سوی دیگر حماس توانسته است تا هم، سازمان و تشکیلات خود را حفظ کند و اکثر اعضای مؤثر خود را از دسترس دشمن دور نگه دارد و هم پرتاب راکت ها به سوی اراضی اشغالی را ادامه دهد و بر حجم و برد آنها نیز بیفزاید. همچنین مردم در سراسر جهان با تظاهرات و حمایت های بی دریغ خود از مردم فلسطین، توانسته اند چهره وحشیانه، دد منشانه و بی فرهنگ سران رژیم صهیونیستی و حامی اصلی وی امریکا را به خوبی نشان داده و واقعیت این جنایت کاران را به نمایش بگذارند.
 
به هر حال رژیم صهیونیستی که قصد دارد علاوه بر نابودی حماس، شکست خود در جنگ 33 روزه با حزب الله را نیز جبران نماید، هم اکنون در ادامه جنایات خود، سردرگم و دچار بی هدفی شده است. هواپیماهای این رژیم، تمام ساختمان ها و مراکزی را که امکان اداره مردم غزه را میسر می ساخته و به آنها قدرت ایستادگی در برابر دشمن را می داده است، بمباران و منهدم کرده اند. اکنون هیچ ساختمان دولتی و خدماتی برای مردم نوار غزه باقی نمانده است ولی همچنان اسرائیل به بمباران مردم ادامه می دهد. بنابر گفته مقامات سازمان ملل، تاکنون 100 نفر از شهدا را کودکان، زنان، دانشجویان و غیر نظامیان و افراد غیر مرتبط با حماس تشکیل می دهند. بنابراین ادامه حملات، فقط باعث افزایش تلفات در بین مردمی می شود که در شرایط بد زندگی و در گرسنگی و بی دارویی به سر می برند.
 از سوی دیگر گفته می شود که ارتش اسرائیل خود را برای یک حمله زمینی آماده کرده است. شاید این حمله بتواند مهر نهایی شکست را بر پیشانی رژیم صهیونیستی بکوبد. زیرا رزمندگان فلسطینی آمادگی دارند تا با نظامیان صهیونیست، به صورت رو در رو و مردانه بجنگند. در چنین شرایطی پیروزی فلسطینی ها بر قوای نظامی اسرائیل، موفقیتی بزرگتر را برای آنان به ارمغان خواهد آورد و اسرائیل هم باید شکست بزرگتری از جنگ 33 روزه را در پرونده جنایات خود ثبت نماید.
حسین علایى

نویسنده خبر


نظر شما :