فرصتی برای تفاهم

۲۰ فروردین ۱۳۸۶ | ۲۱:۲۱ کد : ۱۱۱۱۳ نگاه ایرانی
غربی ها باید بدانند که رسیدن به تفاهم با ایران از دالان قطعنامه های سازمان ملل نمی گذرد و اگر به جای تعامل، همچنان راه تنش در پیش گیرند، باید بدانند که ایران هم عکس العمل جدی نشان خواهد داد.
فرصتی برای تفاهم

امروز که چرخه سوخت هسته ای ما کامل شده است، آماده آغاز مذاکرات غیر فرمایشی با هدف رسیدن به تفاهم هستیم و اگر غربی ها مایل به تفاهم با ایران هستند، همین امروز وقت تفاهم است.

ما آماده مذاکره و تفاهم با کشورهای غربی به منظور رفع نگرانی آنها از ایران هسته ای و نه تعطیل کردن پیشرفت های علمی خود هستیم و اگر غربی ها به دنبال پارادیم مشترک با ایران در منطقه هستند،می بایست بستر معقولی برای تفاهم ایجاد کنند.

 

غربی ها باید بدانند که رسیدن به تفاهم با ایران از دالان قطعنامه های سازمان ملل نمی گذرد و اگر به جای تعامل، همچنان راه تنش در پیش گیرند، باید بدانند که ایران هم عکس العمل جدی نشان خواهد داد و ممکن است ادامه سیاست های آنها، معاهده منع گسترش سلاح های  اتمی را با چالشی جدی مواجه کند.

 

اگر ابهاماتی برای غرب از گذشته باقی مانده است، به این خاطر است که به ما اجازه ندادند که سئوالات آنها را جواب بدهیم و در حین مذاکرات، پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل بردند، اما امروز می گویند که مانگران آینده هستیم و چون ممکن است در آینده ایران فناوری هسته ای برای تولید سلاح استفاده کنند، امروز باید جلوی شما را بگیریم که این استدلالی غیرقابل قبول است.

 

سلاح هسته ای در دکترین سیاسی ایران جایی ندارد، بنابر کدام حقوق بین المللی کشوری را به خاطر ترس از آینده مجازات می کنند؟ آیا بازدیدهایی که از پادگان های نظامی ما داشتند نظارت هایی که داشتند برای رفع نگرانی ها کافی نبود؟

عده ای می گویند که چرا کوتاه نمی آیید، در صورتی که آنها باید متوجه باشند کوتاه آمدن ما، غربی ها را جسورتر می کند و حتی اگر مسئله هسته ای هم نباشد، آنها پرونده های دیگری را خواهند گشود، همان طور که پیش ازاین نیزچنین کردند. خصومت های غرب با ایران به خاطر قدرت الهام بخش ایران که موجی ازبیداری در منطقه را موجب شده است، توانمندی های علمی، نیروی انسانی متخصص و معادن غنی در کشور است و آنان بدون آنکه بگویند، در واقع می خواهند این جایگاه را خدشه دار کنند.

 

غربی ها در تامین سوخت کشور سابقه خرابی دارند، آنها پس از انقلاب قراردادهای هسته ای با ما را لغو کردند، نیروگاه بوشهر را تکمیل نکردند و با این سوابق منفی، حالا می خواهند به آنها اطمینان کنیم و سوخت آینده خود را ازآنها بگیریم.آنها می خواهند به بهانه تامین سوخت هسته ای ما را در دفاع از حقوق مردم فلسطین خاموش کنند و به همین خاطر، ما برای حفظ استقلال ملی خود باید دانش تامین این سوخت را داشته باشیم.

آمریکا بسیاری از کشور های عرب منطقه که حکومتی سلطنتی دارند و رأی مردم در آن جا بی اثر است، قبیله ای اداره می شود و حقوق زن در آن کشور ها معنا ندارد را متهم به نقض حقوق بشر نمی کند، چرا؟ چون استقلال آنها را در هم شکسته و نقش آفرینی می کند، اما ما به جرم حفظ استقلال خود مدام در مظان اتهام هستیم.

 

امروزه  تقسیم بندی هایی را در جهان اعمال کرده اند و بر مبنای آن می گویند کشورهای هسته، باید تکنولوژی های مدرن را در اختیار داشته باشند و کشورهای پیرامون، نباید به این تکنولوژی ها دست یابند که ما با حفظ اتحاد ملی و انسجام اسلامی و اتحاد با دیگر کشورها، به آنها نشان خواهیم داد که تصورات آنان اشتباه است و ما به پیشرفت های علمی خود ادامه خواهیم داد. 


نظر شما :