ماجرای مشکوک قتل کارمندان ملل متحد در مزار شریف

۱۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۵:۵۳ کد : ۱۰۹۰۸ آسیا و آفریقا
مقام های دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان می گویند: تحقیقات را در مورد حادثه روز جمعه مزار شریف انجام می دهند تا بفهمند چرا نیروهای افغان و ائتلاف نتوانستند مانع کشته شدن هفت کارمند خارجی ملل متحد در مزار شریف شوند

دیپلماسی ایرانی: درگیری ها و خشونت های اخیر در افغانستان، آنقدر غیرمترقبه رخ داد که همه ناظران داخلی و خارجی را شوکه کرد. حامد کرزی و مقام های امنیتی افغانستان، بهت و ناراحتی خود را از قضایای هفته اخیر در این کشور پنهان نکرده و اعلام کرده اند با جدیت عوامل حوادث مزبور را شناسایی و محاکمه خواهند کرد.

آنچه تحت عنوان اعتراض به قرآن سوزی کشیش هتاک امریکایی در افغانستان روی داد، شاید همان اندازه برای افغان ها رقت انگیز و دردناک بود که اتفاقات اخیر در این کشور.

اما جدا از موضع گیری ها و تلاش ها برای مهار حوادثی از این دست، آنچه این روزها به شک و تردید درباره نحوه وقوع اتفاقات دامن زده، عملکرد ضعیف و دیرهنگام نیروهای امنیتی داخلی و خارجی بوده است. محققان سازمان ملل متحد در تلاش اند تا بدانند چرا نیروهای ائتلاف مستقر در نزدیکی دفتر ملل متحد در مزار شریف نتوانستند، از حادثه روز جمعه و کشته شدن هفت کارمند این سازمان، جلوگیری کنند.

مقام های ملل متحد و نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا، گزارش های متفاوتی را در مورد این حادثه به دست داده اند و این موضوع، سوال ها و ابهام هایی را موجب شده است؛ اعم از اینکه آیا نیروهای ائتلاف مستقر در نزدیک محل می توانستند از این حادثه جلوگیری کنند یا خیر؟

نیروهای ائتلاف گفته اند، قوای آلمانی که در نزدیک دفتر ملل متحد در مزار شریف مستقر است، ساعت شش عصر یعنی یک ساعت بعد از آنکه از آنها کمک خواسته شد، به محل حادثه رسیدند. ولی دیپلمات ها گفته اند، ائتلافی ها ساعت هفت و نیم شب یعنی حدود سه ساعت بعد از آنکه به آنها خبر داده شد، به محل حادثه رسیدند، ولی دیگر کار از کار گذشته بود.

در این حادثه سه کارمند اروپایی ملل متحد در مزار شریف، چهار محافظ نپالی آنها و چهار تن از تظاهرکنندگان افغان کشته شدند. پلیس افغانستان حدود 30 نفر را دستگیر کرد و حادثه را به گردن یک گروه کوچک انداخت که می خواسته با استفاده از این تظاهرات، خارجی ها را مورد حمله قرار دهد.

کرن دایر سخنگوی ملل متحد در افغانستان گفته است: این سازمان تحقیقات را در این زمینه آغاز کرده تا موضوع را به دقت ارزیابی و اقدام های ضروری را که باید برای حفاظت از کارمندان ما انجام می شد، بررسی کند.

استیفن دی میستورا نماینده ویژه ملل متحد در افغانستان در ایمیلی که برای تمام کارمندان ملل متحد حاضر در افغانستان فرستاده، تدابیر امنیتی اتخاذ شده برای حفاظت از دفتر ملل متحد در مزار شریف را سوال برانگیز و مشکوک خوانده و تاکید کرده است که تحقیقات لازم را در این باره انجام می دهد.

دی میستورا و دیگر مقام های ملل متحد، پلیس افغانستان را به دلیل تدابیر ناکافی در تامین امنیت این دفتر مورد انتقاد و زیر فشار قرار داده اند.


نظر شما :