غرب دست به دامن جاسوس‌ها شد

۱۲ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۱:۰۹ کد : ۱۰۸۴۳ آسیا و آفریقا
خبرهای تازه‌ای به گوش می‌رسد مبنی بر این که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده برگه سری‌ای را امضا کرده که بر اساس آن به سی‌آی‌ای اجازه می‌دهد تا به انجام عملیات سری در لیبی اقدام کند. اگر چه کاخ سفید از هر گونه اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است

دیپلماسی ایرانی: در حالی که لیبی در تب انقلاب می‌سوزد و انقلابیون به کمک نیروهای ناتو تلاش دارند بر مزدوران معمر قذافی، قصاب لیبی غلبه کنند، به نظر می‌رسد که نیروهای غربی به دلیل کمبود اطلاعات کافی از وضعیت جاری در داخل این کشور به مشکل تازه‌ای برخورده‌اند. تعداد حملات هوایی نیروهای ناتو به لیبی کاسته شده چون دسترسی به اطلاعات لازم برای حمله به نقاط حساس این کشور به شدت کاسته شده است. این در حالی است که با پیش‌روی نیروهای معمر قذافی در برخی شهرهای لیبی و خارج ساختن آن شهرها از دست انقلابیون که روز چهارشنبه رخ داد، نگرانی‌های تازه‌ای برای انقلابیون و غربی‌ها ایجاد شده است. پرسش اصلی این است، با وجود بلوکه شدن پول‌های قذافی در بانک‌ها و موسسات خارجی و عدم دسترسی وی به عایدات نفتی، معمر قذافی پول استخدام مزدور را از کجا تامین می‌کند؟ پرسش دیگر این که با وجود حملات شدید نیروهای ناتو به مواضع معمر قذافی این همه تسلیحات برای مبارزه علیه انقلابیون کجا ذخیره شده که هنوز کسی از آنها خبر ندارد؟ این در حالی است که ارتش به انقلابیون پیوسته و بسیاری از فرماندهان و درجه‌داران ارتش در صفوف انقلابیون ایستاده‌اند.

به گزارش میدل ایست آن لاین، برای جبران این کمبود بزرگ اطلاعاتی، ایالات متحده و بریتانیا اقدام به ارسال جاسوس به لیبی کرده‌اند تا اطلاعات لازم برای حملات هوایی علیه نیروهای ائتلاف را فراهم کنند. خبرهای تازه‌ای به گوش می‌رسد مبنی بر این که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده برگه سری‌ای را امضا کرده که بر اساس آن به سی‌آی‌ای اجازه می‌دهد تا به انجام عملیات سری در لیبی اقدام کند. اگر چه کاخ سفید از هر گونه اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است. شبکه ای‌بی‌سی امریکا ضمن اعلام این خبر گزارش داده است که بر اساس اجازه‌نامه‌ای که باراک اوباما امضا کرده، نیروهای سی‌آی‌ای اجازه دارند هر گونه عملیاتی که منجر به سرنگونی معمر قذافی شود حتی ارسال اسلحه و تجهیزات نظامی به نیروهای انقلابی را انجام دهند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا روز دوشنبه گفته بود که امریکا تلاش می‌کند وارد عملیات زمینی علیه معمر قذافی نشود و صرفا به انجام حملات هوایی بسنده کند ولی با این حال وی امکان تجهیز نظامی انقلابیون را ممکن دانست.

گای کارنی، سخنگوی کاخ سفید از انجام هر گونه اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد و تنها گفت که اظهار نظر در این زمینه از حیطه اختیارات سازمان امنیت ملی امریکا است. وی تاکید کرد، در حال حاضر ایالات متحده هیچ تصمیمی برای ارسال اسلحه به انقلابیون در لیبی اتخاذ نکرده است ولی اتخاذ چنین تصمیمی در روزهای آینده غیر ممکن نیست. ما هر کمکی که بتواند انقلابیون را برای رسیدن به هدفشان جلو بیندازد به آنها می‌کنیم. ما در حال حاضر در حال مذاکره و گفتگوی دائمی با انقلابیون هستیم و در این زمینه با شرکای بین‌المللی‌مان نیز دائما مشورت می‌کنیم.

در همین رابطه مطبوعات امریکایی خبر داده‌اند که پس از تحمل شکست‌های سنگین انقلابیون در روز چهارشنبه 30 مارس، سی‌آی‌ای به طور سری به لیبی جاسوس فرستاده تا ضمن برقراری رابطه با انقلابیون اطلاعات تازه‌ای از مکان‌های حساس لیبی برای انجام حملات هوایی علیه مواضع معمر قذافی جمع‌آوری کند.

مقامات بریتانیایی نیز اعلام کرده‌اند که ده‌ها نفر از نیروهای ویژه این کشور به همراه شماری از نیروهای دستگاه امنیتی بریتانیا موسوم به ام‌آی 6 مدتی است که وارد لیبی شده و تلاش دارند اطلاعات حساسی را علیه معمر قذافی جمع‌آوری کنند.

کارشناسان این اقدام جدید غرب را بسیار شبیه تحولات عراق، افغانستان، کوزوو و بوسنی هرزگوین می‌دانند و معتقدند گام بعدی غرب پس از انجام این کار در صورتی که به دستاورد مورد نظر خود نرسد حمله نظامی زمینی خواهد بود.

در حال حاضر میان ارگان‌های مختلف امریکا از جمله کاخ سفید با کنگره و کاخ سفید با هم‌پیمانان خارجی‌اش بحث و جدل‌های شدید بر سر کمک‌رسانی تسلیحاتی به انقلابیون لیبی در گرفته است.

نگرانی‌ها زمان بالا گرفت که آدمیرال جیمز استافریدس، فرمانده ارشد نیروهای ناتو روز سه‌شنبه هشدار داد، زمانی که نیروهای انقلابی از پذیرفتن مسئولیت سر باز می‌زنند برخی از انقلابیون به شبکه القاعده و حزب الله لبنان برای کمک گرفتن در مبارزه با قذافی متمایل می‌شوند.

از سویی اطرافیان معمر قذافی به این نتیجه رسیده‌اند که دوران بقای وی در قدرت بسیار محدود شده و هر روز قذافی به سرنگونی بیشتر نزدیک می‌شود. استعفای موسی کوسا، وزیر امور خارجه لیبی و اعلام پناهندگی‌اش به بریتانیا که یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به معمر قذافی محسوب می‌شود، این خوش‌بینی را نزد غربی‌ها و انقلابیون لیبی ایجاد کرده که نسبت به ایجاد شکاف در میان اطرافیان قذافی بیشتر امیدوار باشند و برای نفوذ در حلقه‌های‌ پیرامونی‌اش تلاش‌های تازه‌ای را آغاز کنند.

 در همین رابطه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه، رابرت گیتس، وزیر دفاع، جیمز کلابر، مدیر سازمان امنیت و اطلاعات امریکا و مایک مولن، رئیس ستاد ارتش امریکا جلسات مهم و حساسی را با نمایندگان کنگره و سنا برگزار می‌کنند و تلاش دارند به آنها بفهمانند که نبرد در لیبی همانند جنگ در عراق و افغانستان برای ایالات متحده بسیار مهم است. نمایندگان کنگره به خصوص اعضای حزب جمهوری‌خواه از این مسئله گلایه دارند که باراک اوباما برای اعمال سیاست‌های خود در منطقه به خصوص لیبی و به ویژه در مسائل نظامی با آنها مشورت نمی‌کند. آنها از این که دو هفته پیش باراک اوباما دستور حمله نظامی به لیبی داد اما از آنها مشورت نگرفت به شدت از کاخ سفید شکایت می‌کنند.

سناتور کارل لیون، رئیس کمیسیون خدمات نظامی مجلس سنای امریکا در این باره گفت: «کمک نظامی به انقلابیون لیبی نیازمند تفکر عمیق در این زمینه است. ما نیازمند مطالعات دقیق برای بررسی همه جوانب و عواقب این کار هستیم البته گمان می‌کنم در نهایت به این نتیجه برسیم.»

این در حالی است که سناتور جان کری، از حزب دموکرات که نفوذ بسیاری در سنای امریکا دارد تاکید کرد که بسیار روشن است که انقلابیون نیازمند کمک‌های ما هستند.


نظر شما :