تشدید موج اسلام هراسی در اروپا

۱۵ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۲:۱۷ کد : ۱۰۵۹۷ اروپا
ترس از اسلام و گسترش آن در جامعه فرانسه تبدیل به موضوعی جنجالی در آب و هوای انتخاباتی این کشور شده است. راست‌های تندرو در این کشور اروپایی به شدت مخالف حضور گسترده مسلمانان در این جامعه هستند.

ديپلماسى ايرانى: نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه باز هم جنجال آفرید. این بار طرح اقای رئیس جمهور در خصوص تحقیق و تفحص درباره نقش اسلام در جامعه فرانسه تبدیل به تیغی دولبه شده است. حزب راست میانه سارکوزی دلیل این حرکت رئیس جمهور آن هم یک سال مانده به انتخابات در این کشور را درک نمی‌کند و آن را به تیر خلاصی می‌داند که می‌تواند این حزب را از عرش به فرش پرتاب کند. ترس از اسلام و گسترش آن در جامعه فرانسه تبدیل به موضوعی جنجالی در آب و هوای انتخاباتی این کشور شده است. راست‌های تندرو در این کشور اروپایی به شدت مخالف حضور گسترده مسلمانان در این جامعه هستند. نماز خواندن مسلمانان در ملاعام، تفکیک خوراکی‌ها به حلال و حرام و حجاب زنان مسلمان از موارد مورد اعتراض این طیف است.

سارکوزی تلاش می‌کند آرای رای دهندگان را از قرار گرفتن در مسیر راست‌های افراطی بازدارد اما همزمان از حزب متبوع خود می‌خواهد که به تحقیق عمومی‌ در خصوص قابیلت تطبیق اسلام با ارزش‌های غربی تن دهند. فرانسه کشورش سکولار است که دولتمردان آن مدت‌هاست با مقوله گسترش اسلام در این کشور و برخورد با ان دست و پنجه نرم می‌کنند. با این همه هنوز این کمیته تحقیقاتی کار خود را آغاز نکرده که موج‌های منفی آن دامن آقای سارکوزی را گرفته است. بسیاری نیکولا را به بی‌درایتی در این مقوله متهم کرده و تاکید دارند که این حرکت رئیس جمهوری در حقیقت اعتبار او را زیر سوال برده است.

نخست وزیر فرانسه در این خصوص می‌گوید: اگر این تحقیق تنها تمرکز بر اسلام و زیر سوال بردن شان مسلمانان را شامل شود من با آن کاملا مخالف هستم.

حزب حاکم به نسبت اپوزیسیون این کشور که سوسیالیست‌ها رهبری آن را بر عهده دارند، از نظم و ترتیب بیشتری برخوردار است. سارکوزی برای پیشی گرفتن از جبهه ملی که تاکنون از او در نظرسنجی‌ها پیشی گرفته اند به هر ابزاری متوسل می‌شود و این در حالی‌ست که این ترفند آخر او برای رو در روی هم قرار دادن مسلمانان مقیم فراسنه با جامعه سکولار این کشور بر حیثبت دیپلماتیک او تبر خواهد زد.

تحلیل‌گران تاکنون بارها به سارکوزی هشدار داده اند که این تحقیقت ناسنجیده و از روی تعجیل می‌تواند به ضرر او و حزبش در انتخابات آتی تمام شود.

در ماه ژانویه نظرسنجی در این خصوص منتشر شد که نشان داد بیش از دو سوم فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها ادعا می‌کنند که ادغام اسلام با ارزش‌های اروپایی به شکست انجامیده است. بسیاری از تحلیل‌گران هم تقابل اسلام با ارزش‌های غربی و حضور طرفداران این مذهب در اروپا را مهم‌ترین چالش قاره سبز در سال 2012 میلادی پیش بینی کرده اند.

در برابر سارکوزی مارینه لپن رهبر جبهه ملی قرار دارد که اسلام را به حضوری تجاوزگونه در اروپا تشبیه می‌کند.

مشاور سارکوزی هم در وبلاگ شخصی خود در این خصوص می‌نویسد: اشتباه رئیس جمهور این است که به دنبال به چالش کشیدن اصل سکولاریسم در فرانسه است. نباید مباحث مذهبی را تبدیل به ابزاری برای استفاده‌های سیاسی کرد.

ماه گذشته بود که نیکولا سارکوزی در سخنانی جنجالی اعلام کرد که به هیچ وجه مایل نیست مسلمانی را در حال نماز خواندن در خیابان‌های پاریس ببیند. پس از این سخنان بود که سخنگوی حزب حاکم اعلام کرد این حزب نشستی را در خصوص اسلام و سکولاریسم در روز پنجم اوریل برگزار خواهد کرد. وزیر امور خارجه فرانسه هم نسبت به این تحقیق هشدار داده و می‌گوید: این تحقیق باید در کنترل کامل قرار گیرد.

تنها سیاستمداری که از این تحقیق استقبال کرده لوپن است که در مقام تمسخر می‌گوید: این تحقیق به ما کمک می‌کند در جریان انتخابات سال آتی 25 درصد ارا را به سمت خود جلب کنیم.

یکی از موضوعاتی که حزب حاکم به دنبال عینیت بخشیدن به آن است بحث ساخت مساجد در راستای پرهیز مسلمانان از نماز خواندن در خیابات و ملاعام است. بر اساس قانون جاری در فرانسه نمی‌توان از پول مالیات مردم برای ساخت مکان‌های مذهبی حتی کلیسا استفاده کرد. البته بسیاری از کلیساهای ساخته شده در فرانسه از رانت موجود استفاده می‌کنند و همزمان رهبران مسلمانان از نبود امکانات برابر برای خود گلایه دارند.

از فرانسه تا آلمان

همزمان با این هیاهو در فرانسه اظهارات وزیر کشور المان در خصوص اسلام هم جنجال آفرید.

هانس پتر فريدريش، وزير کشور جديد آلمان از حزب سوسيال مسيحى(CSU) اندکى قبل از حضور در پست خود به عنوان وزير کشور جديد آلمان با اتخاذ مواضعى مخالف رئيس‌جمهور آلمان گفت که اسلام بخشى از جامعه آلمان نيست.

فريدريش افزود: وى دليلى براى تغيير مواضع خود ندارد چرا که انسان‌هايى که داراى اعتقادات اسلامى هستند و در آلمان زندگى مى‌کنند بخشى از اين کشور و تاريخچه آن را تشکيل نمى‌دهند. اين مساله که اسلام بخشى از آلمان است از لحاظ تاريخى اثبات نشده است.

هانس پتر فريدريش طى روزهاى گذشته به عنوان جانشين توماس دمزيير وزير کشور آلمان انتخاب شد. توماس دمزيير نيز جانشين کارل تئودور تسو گوتنبرگ وزير دفاع مستعفى اين کشور شد


نظر شما :