سلام فياض مسئول تشکيل دولت جديد فلسطين شد

۲۵ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۱:۴۶ کد : ۱۰۳۲۶ سرخط اخبار
سلام فياض مسئول تشکيل دولت جديد فلسطين شد

به رغم استعفاى نخست‌وزير تشکيلات خودگردان، محمود عباس وى را مسئول تشکيل دولت جديد کرد.
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى کويت، سلام فياض نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطين، امروز (دوشنبه)، استعفاى خود را تقديم محمود عباس رئيس اين تشکيلات کرد و عباس نيز با اين استعفا موافقت کرد.اين خبرگزارى گزارش داد که عباس پس از آن دوباره فياض را مامور تشکيل دولت جديد کرد که به احتمال زياد طى دو هفته آينده وزيران آن مشخص خواهند شد.


قذافی:اعراب احمق بیایید برای جهان مشکل ساز شویم!

مهر:رهبر لیبی اعلام کرد: باید با کاروانهای قایق و کشتی فلسطینیان را از نقاط مختلف جهان در سواحل فلسطین مستقر کرد تا مشکل آنان حل شود.
روزنامه القدس العربی، "معمر قذافی" روز گذشته با اشاره به اینکه جهان هم اکنون نیازمند قیامهای مردمی است، افزود: باید برای جهان مشکل ساز شویم، البته این دعوت به جنگ نیست بلکه فراخوان برای صلح است.قذافی در ادامه تاکید کرد: باید فلسطینیان را با کاروانهایی از قایق و کشتی به سواحل این کشور انتقال دهیم تا مشکل آنها حل شود.
وی همچنین با دعوت از کشورهای اسلامی برای تجمیع قوا در برابر قدرتهای غربی اظهار داشت: جهان هم اکنون به دو قسمت سفید و سبز تبدیل شده است که قسمت سفید کشورهای غربی و قسمت سبز کشورهای اسلامی هستند.
قذافی در ادامه اظهارات خود گفت کشورهایی که با اسرائیل ارتباط دارند احمق هستند.

سخنگوى اخوان المسلمين: مصر، ایران نیست

سخنگوى جماعت اخوان المسلمين مصر اعلام کرد که اين گروه خواهان برقرارى حکومت اسلامى در مصر نيست.
به گزارش عصر ايران ، دکتر "عصام الدين محمد حسين العريان " سخنگوى اخوان المسلمين در مصاحبه با وب سايت انگليسى صداى آمريکا با رد اتهامات مبنى بر تلاش اين گروه براى تشکيل يک دولت اسلامى در مصر گفت :‌" اين مساله کاملا اشتباه است . اين يک اتهام دروغين است و به هيچ وجه صحت ندارد . ما خواستار استقرار يک دولت مدنى ، مدرن و دموکراتيک  در مصر هستيم که در آن آزادى ، عدالت ، رفاه اجتماعى و برابرى براى همه شهروندان تضمين شود .
وى افزود :‌"‌ مصر ايران نيست و بايد الگوى خود براى دموکراسى را بر مبناى فرهنگ بومى و آيين اسلام مستقر کند ".
سخنگوى اخوان المسلمين با رد هر گونه دخالت خارجى در مصر ، گفت:‌‌" ما مخالف هر گونه دخالت خارجى در امور داخلى مصر هستيم و از همه طرف هاى خارجى چه آمريکا و چه ديگر کشورها مى خواهيم که در امور داخلى ما دخالت نکنند و براى چگونگى کابينه يا پارلمان آينده ما توصيه يا دستورى ندهند . "
اين مقام اخوان المسلمين درباره روابط مصر آينده با ديگر کشورها افزود :‌" سياست خارجى از سوى رييس جمهورى ( آينده ) تعيين مى شود و پارلمان نيز بر کار او نظارت مى کند و ما نمى خواهيم اکثريت پارلمان را در اختيار خود داشته باشيم ، بنابراين در اين زمينه ( روابط با ديگر کشورها) مردم مصر تصميم مى گيرند نه اخوان المسلمين ."
وى افزود :‌"‌مصر جديد به تنهايى متعلق به اخوان المسلمين نيست و به وسيله همه مردم مصر اعم از مسيحى ها ، ليبرال ها ، سوسياليست ها ، ملى گراها و البته اسلامگراها ساخته خواهد شد ".
گفتنى است در هفته هاى گذشته و همزمان با بالا گرفتن قيام مردم مصر براى برکنارى دولت حسنى مبارک ، برخى محافل و رسانه هاى غربى و نيز دولت اسراييل از قدرت يافتن اخوان المسلمين در مصر ابراز نگرانى کرده اند.
سرانجام قيام مردم مصر پس از 18 روز اعتراض خيابانى و اعتصاب عمومى نتيجه داد و حسنى مبارک جمعه گذشته پس از حضور30 ساله در قدرت  از مقام خود استعفا داد و البته یکی از نزدیکان او به نام ژنرال محمد حسین طنطاوی ، زمام امور را در دست گرفت.

آماده‌باش نيروهاى امنيتى بحرين

نيروهاى امنيتى بحرين براى سرکوب قيام امروز مردم در سرتاسر اين کشور به حال آماده‌باش درآمدند و شب گذشته با حمله به تظاهرات مسالمت‌آميز در غرب پايتخت شمارى را مجروح کردند.
به گزارش فارس، به دنبال فراخوان جوانان بحرينى از طريق شبکه اجتماعى فيس بوک براى برگزارى تظاهرات گسترده مسالمت‌آميز در دوشنبه و در نقاط مختلف کشور ، نيروهاى امنيتى بحرين استقرار خود را در راه‌هاى اصلى پايتخت و ديگر ورودى‌هاى روستاها استحکام بخشيدند.
با نزديک شدن زمان اعتراضات، شمار کسانى که در شبکه‌هاى اجتماعى و تعدادى از سايت‌هاى اينترنتى آمادگى خود را براى پيوستن به تظاهرات صلح‌آميز اعلام کردند چند برابر شده است به رغم اينکه مقامات بحرينى برخى سايت‌ها را که براى تظاهرات امروز فراخوان داده‌اند فيلتر کرده‌اند.
شبکه الجزيره همچنين اعلام کرد شب گذشته در منطقه "کرزکان " غرب منامه نيروهاى امنيتى بحرين با ده‌ها تظاهرات کننده که براى مطالبه اصلاحات سياسى به خيابان‌ها ريخته بودند درگير شدند.
پليس با شليک گلوله‌هاى مشقى و گاز‌هاى اشک‌آور قصد متفرق کردن مردم را داشت که به درگيرى منجر شد.
جمعيت معارض "وعد " بحرين در بيانيه‌اى اعلام کرد اين حق شهروندان است که حقوق سياسى خود را از راه‌هاى صلح‌آميز مطالبه کنند و ما از تظاهرات و محافل صلح‌آميز از جمله قيام امروز دوشنبه مردم در مطالبه اصلاحات سياسى و اقتصادى حمايت مى‌کنيم.
اين گروه اقدام دولت در دور زدن حقوق شرافتمندانه مردم را رد و تاکيد کرد بايد دولت قانون و نهادهاى بر پايه برابرى ميان شهروندان تاسيس شود.
جمعيت معارض الوفاق درباره عواقب استفاده از زور و سلاح عليه تظاهرات‌کنندگان از سوى نيروهاى امنيتى هشدار داد.
اما يکى از اعضاى جمعيت‌هاى سياسى نيز به شبکه الجزيره گفت: شش جمعيت سياسى از جمله جمعيت الوفاق (شيعه) و جمعيت وعد (چپگرا) از بزرگ‌ترين جمعيت‌هاى سياسى شنبه شب گذشته تشکيل جلسه دادند تا موضع نهايى اين گروه‌هاى معارض در قبال قيام مردمى امروز معين کرده و برنامه‌هاى براى تحرک بيشتر وضع کنند.
اين تحولات رو به رشد بحرين در حالى است که منامه براى برپايى مراسم بزرگ به مناسبت دهمين سال تدوين منشور ملى براى ايجاد اصلاحات در اين کشور آماده مى‌شود.
منابع گفتند "حمد بن عيسى آل خليفه "، پادشاه بحرين امروز نطقى را ايراد کند و در آن از برخى اقدامات دولتى از جمله آزادى برخى کسانى نام ببرد که در قضيه‌هاى مختلف از جمله آنچه طرح تروريستى خوانده شده بود بازداشت شده بودند اما اين منابع تاکيد کردند کسانى که قرار است آزاد شوند تعدادى افراد کم سن و سال هستند.
اين منابع گفتند دولت مى‌خواهد امروز دوشنبه را روز شادى مردم بحرين و نه روز اعتراضات نشان دهد.
پادشاه بحرين هفته گذشته از بيم دچار شدن به سرنوشت همتايان تونسى و مصرى خود اعلام کرد که به مناسبت دهمين سال تدوين منشور ملى براى ايجاد اصلاحات در اين کشور و تقدير از وفادارى ملت بحرين به اين منشور، مبلغ هزار دينار پس از اجراى مراحل قانونى لازم به هر خانواده بحرينى خواهد پرداخت.

لاوروف در لندن درباره‌ى برنامه‌ى هسته‌اى ايران مذاکره مى‌کند

سرگئى لاوروف در سفر به لندن با مقامات انگليسى درباره‌ مسايل مهم بين المللى از جمله برنامه‌ هسته‌يى ايران مذاکره مى‌کند.
به گزارش ايسنا، خبرگزارى ايتارتاس گزارش داد: سرگئى لاوروف، وزير امور خارجه‌ى روسيه روز دوشنبه سفرش به لندن را آغاز مى‌کند.
وى قرار است روز سه شنبه با ويليام هيگ، وزير امور خارجه‌ى انگليس ديدار کند تا به تقويت نکات مثبت در روابط دو کشور بپردازد.
لاوروف همچنين با ديويد کامرون، نخست وزير انگليس ديدار و نيز در دانشکده‌ى اقتصاد و علوم سياسى اين کشور سخنرانى خواهد کرد.
الکساندر لوکاشويچ، سخنگوى وزارت امور خارجه‌ى روسيه اظهار کرد که مسکو اميدوار است سفر وزير امور خارجه‌ى اين کشور به لندن اجازه دهد گرايش‌هاى مثبت در روابط با انگليس را تقويت کند.
کارشناسان مى‌گويند که با وجودى که گرايش‌هايى ترغيب کننده وجود دارد اما سفر لاوروف در شرايط سختى انجام مى‌گيرد. افتضاح اخير درباره‌ى اخراج لوک هاردينگ، گزارشگر گاردين در مسکو زمانى که قصد بازگشت به روسيه را داشت، روابط دو طرف را به شدت دچار دردسر کرد.
روابط روسيه و انگليس با تعطيلى اغلب دفاتر کنسولگرى انگليس در روسيه در سال 2008 و با کشته شدن الکساندر ليتويننکو، مقام امنيتى روسيه رو به سردى گذاشت اگرچه گرايش‌هاى مثبتى هم گزارش شده است.
به ويژه انگليس تمايلش را به از سر گيرى همکارى با روسيه در بخش امنيتى و مبارزه با تروريسم که چهار سال قبل بر سر مساله‌ى ليتويننکو قطع شد، اعلام کرده است. انتظار مى‌رود اين پيشنهاد به طور رسمى در زمان سفر لاوروف به لندن مطرح شود.
در کل اين ديپلمات روس قصد دارد در دستور کار سفرش درباره‌ى طيف گسترده اى از مسايل دوجانبه و بين المللى به ويژه همکارى امنيتى اروپايى در پروژه‌ى دفاع موشکى اروپا، روابط روسيه - اتحاديه‌ى اروپا، روسيه - ناتو و نيز اوضاع خاورميانه، افغانستان و برنامه‌ى هسته‌يى ايران مذاکره کند.
کارشناسان تاکيد مى‌کنند که روسيه يکى از شرکاى تجارى مهم انگليس است. بيش از 1000 شرکت انگليسى در روسيه فعال هستند.
طبق برآورد کارشناسان، حجم تجارت اين دو کشور از 17 ميليارد دلار گذشته است.
به علاوه انگليس يکى از بزرگ ترين شرکاى سرمايه گذار خارجى روسيه است. اخيرا سرمايه گذارى انگليس در روسيه مشتمل بر 18 ميليارد دلار بوده است در حالى که سرمايه گذارى روسيه در انگليس سه ميليارد دلار بوده است.
مسکو و لندن همچنين پروژه‌هايى اقتصادى مشترکى را در دست اجرا دارند.

يک کشتى ايرانى ديگر در سومالى ربوده شد

یک کشتی تحت مدیریت کشتیرانی ایران و هند ربوده شد یک فروند کشتی تحت مدیریت کشتیرانی ایران و هند توسط دزدان دریایی سومالیایی ربوده شد.
به گزارش مهر، یک فروند کشتی فله بر تحت مدیریت کشتیرانی ایران و هند بعد ازظهر روز شنبه 23 بهمن ماه در حالی که در مسیر پرتردد خلیج فارس به طرف چین در حرکت بود در شمال اقیانوس هند توسط مهاجمان مسلح و مجهز به قایق‌های تندرو متوقف و ربوده شد.
این کشتی با ظرفیت 52 هزار تن با محموله سنگ آهن از بندرعباس به مقصد چین در حرکت بوده است. براساس گزارش‌های دریافتی ، دزدان دریایی مسیر این کشتی را تغییر داده و کشتی مذکور هم اینک در حال حرکت به سمت خلیج عدن است.
کمیته اضطراری کشتیرانی ایران و هند اظهار داشت :‌ طبق آخرین پیگیری ها حال 22 خدمه افسر و ملوان کشتی مذکور شامل 13 نفر ایرانی و 9 نفر هندی صحیح و سالم گزارش شده است .
کمیته مذکور تاکید کرد: این کمیته با جدیت تمام در حال بررسی وضعیت این کشتی و پیگیری آزادسازی آن است ودر این ارتباط به طور مداوم با نیروهای دریایی ایران ، هندوستان ، پاکستان ، عمان و نیروهای بین المللی مستقر در منطقه و سایر ارگانهای ذیربط در تماس است .
این کمیته با بیان اینکه تا لحظه مخابره این خبر تماسی از ربایندگان این کشتی دریافت نشده ، ‌آورده است: کمیته اضطراری کشتیرانی ایران و هند به محض اطلاع از وقوع این حادثه در تلاش برای آزاد سازی سریع و فوری این کشتی است.

چاوز: مرگ من پايان انقلاب بوليواريايى ونزوئلا نيست

رئيس جمهور ونزوئلا تصريح کرد که وى قصدى براى کاهش اقداماتش براى تبديل ونزوئلا به عنوان يک کشور سوسياليست ندارد.
به گزارش ايسنا، هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا اطمينان داد که حتى اگر از دنيا برود و يا از سمتش کناره گيرى کند‌، هم پيمانان وى هدايت "انقلاب بوليواريايى" را برعهده خواهند گرفت.
چاوز با اشاره به جنبش سياسى که وى از نام سيمون بوليوار رهبر آزادى خواه قرن 19 گرفته‌، تصريح کرد: اين انقلاب اينجا پايان نمى‌يابد و ادامه خواهد داشت.
رئيس جمهور ونزوئلا خاطرنشان کرد که اگر بميرد و يا از سياست بازنشسته شود هم پيمانان و دوستان وى بدون شک زمام امور را برعهده خواهند گرفت و به اقداماتش در حرکت ونزوئلا در مسير سوسياليسم ادامه خواهد داد.
چاوز طى مصاحبه‌اى تلويزيونى گفت:‌ از مرگ هراس ندارم.
منتقدان چاوز از وى به عنوان رهبرى ياد مى‌کنند که براى دموکراسى ونزوئلا خطر به حساب مى آيد.
چاوز نيز ضمن رد اين انتقادها از سوى منتقدان اعلام کرد که برخى از اين منتقدانش به طور غير منصفانه او را با حسنى مبارک، رئيس جمهور مستعفى مصر مقايسه مى‌کنند.
چاوز گفت:‌ زمانى که مخالفانم دولت مرا با حسنى مبارک مقايسه مى‌کنند به آن مى‌خندم.
رئيس جمهور ونزوئلا همچنين قول داد که در انتخابات رياست جمهورى سال 2012 پيروز شود.
وى افزود: اگر مخالفانم مرا نکشند و يا فاجعه‌اى در کشور رخ ندهد مطمئن هستم که براى شش سال ديگر به عنوان رئيس جمهور برگزيده خواهم شد.
آلفردو راموس، يک قانونگذار مخالف در ونزوئلا نيز گفت که ائتلاف احزاب مخالف تصميم گرفته‌ کانديداى خود را براى انتخابات رياست جمهورى سال 2012 از طريق برگزارى انتخابات مقدماتى برگزيدند.
راموس افزود:‌ تا حدودى شک ندارم که چاوز در سال 2012 شکست خواهد خورد. چاوز هيچ شانسى ندارد.
على رغم اظهارات اين نماينده مخالفت، چاوز همچنان محبوب ترين سياستمدار ونزوئلا است.

گل وارد تهران شد

عبدالله گل، رييس جمهور ترکيه عصر امروز ـ يک‌شنبه ـ در راس هياتى بلند پايه وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال على اکبر صالحى، وزير امور خارجه قرار گرفت.
به گزارش ايسنا، رييس جمهور ترکيه براى سفرى چهار روزه وارد تهران شده است و در اين سفر هياتى متشکل از 135 مقام رسمى، حدود 100 تاجر و حدود 30 خبرنگار وى را همراهى مى‌کنند.
رييس‌جمهور ترکيه قرار است با مقام معظم رهبرى، رييس‌جمهور، معاون اول رييس‌جمهور، وزير امور خارجه و مقامات ديگرى از کشورمان ملاقات کند.
عبدالله گل همچنين سفرى به اصفهان و تبريز خواهد داشت که در اين سفرها از آثار باستانى و مراکز تاريخى کشورمان بازديد خواهد کرد.
عبدالله گل همچنين بازديدى از تاسيسات انبوه‌سازى در شهرک پرند که توسط ترکيه در حال اجراست، خواهد داشت.
سفير ايران در ترکيه در گفت‌وگو با ايسنا عنوان کرد که قرار است در اين سفر تفاهم‌نامه‌هايى مورد بررسى دو طرف قرار گيرد ضمن اينکه هفته گذشته کميسيون مشترک همکارى‌هاى اقتصادى دو کشور به صورت بسيار موفقيت‌آميز برگزار شد. در اين سفر دو طرف تلاش مى‌کنند اگر اسنادى باقى مانده باشد آن را بررسى کنند و به تصويب نهايى برسانند.
وى همچنين در مورد تبادل هيات‌هاى عالى رتبه ميان دو کشور نيز گفت: حميد بقايى، رييس سازمان ميراث فرهنگى ،گردشگرى قرار است سفرى به ترکيه داشته باشد همچنين وزير بهداشت کشورمان پيش از پايان سال شمسى به ترکيه سفر خواهد کرد.
وى با بيان اين‌که شاهد فضاى مثبت در روابط ترکيه و ايران و بيشترين حجم تبادل هيات‌ها در سطوح عالى رتبه بين ايران و ترکيه هستيم، عنوان کرد: سفر رييس‌جمهور ترکيه نيز در اين راستا انجام مى‌شود و مطمئن هستيم که به توسعه روابط کمک شايانى خواهد کرد و زمينه‌ها و ظرفيت‌هاى همکارى‌هاى بيشترى را شناسايى مى‌کند.

وزير خارجه دولت موقت تونس استعفا داد

به گزارش فارس به نقل از الجزيره، "احمد اونيس " وزير خارجه دولت انتقالى تونس به الجزيره اعلام کرد که بعد از سه هفته از تصدى به عنوان وزير خارجه دولت موقت از سمت خود استعفا کرده است.
وزارت خارجه تونس نيز در بيانيه‌اى رسمى از اين استعفا خبر داده و البته در مورد علت و انگيزه‌هاى وى در مورد استعفا يا جايگزين‌هاى احتمالى وى هيچ توضيحى را ارائه نداد.
اونيس در جديدترين اظهارات خود خشم مردم تونس را برانگيخته بود، وى در برنامه‌اى تلويزيونى از به کار بردن واژه انقلاب براى خيزش مردمى تونس و ساقط کردن رئيس‌جمهور مخلوع و ديکتاتور اين کشور خوددارى کرد و به صورت ذليلانه‌اى "ميشل اليو مارى " همتاى فرانسوى خود را تحسين و توصيف کرد.
مردم اسلامگراى تونس که در انقلاب خود به دنبال روى کار آمدن جريان‌هاى اسلامى هستند، از اظهارات روشنفکرانه و غرب زده اين وزير تونسى به خشم آمده و وى را براى تصدى سمت رياست دستگاه ديپلماسى کشور در دوران انقلاب مردمى آن نالايق مى‌دانند.
وزير جديد در سخنان خود با اتخاذ موضعى ذليلانه گفته بود که «هميشه آرزوى ديدار با ميشل اليو مارى را دارد،» اليو مارى همان کسى است که مردم مصر او را به داشتن روابط نزديک و مشکوک با زين العابدين بن على متهم مى‌کنند.
اظهارات اونيس علاوه بر خشم مردم، محکوميت کارمندان وزرات خارجه و تجمع اعراض‌آميز آنها را نيز به دنبال داشت که همين موضوع باعث شد وى دفتر کار خود را ترک کند.
تحليلگران بر اين عقيده هستند که محمد الغنوشى رياست دولت موقت انقلابى تونس هيچ تناسب و سنخيتى با انقلاب اين کشور ندارد و همين موضوع باعث ادامه بحران در تونس از سويى و ادامه فشارها بر دولت انتقالى از سوى ديگر شده است.
قضات تونسى ديروز در تظاهراتى خواستار مبارزه با فساد و ايجاد نظام جديد قضايى پس از خروج زين العابدين بن على رئيس جمهور فرار اين کشور شدند.
الجزيره در گزارشى اعلام کرد که اين تظاهرات نشانه اى بر همراهى قضات با حرکت انقلابى مردم بوده است و قضات تونسى تاکيد کردند که دستگاه قضايى بايد استقلال خود را بازيابد.


نظر شما :