اخوان المسلمین در انتخابات شرکت نمی کند

۲۴ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۲ کد : ۱۰۳۱۳ سرخط اخبار
اخوان المسلمین در انتخابات شرکت نمی کند

واحد مرکزی خبر: اخوان المسلمین مصر نامزدی را برای ریاست جمهوری معرفی نمی کند.
اخوان المسلمین مصر اعلام کرد نامزدی را برای ریاست جمهوری معرفی نخواهد کرد و در هیچ دولت موقت نیز شرکت نمی کند.
راشد البایومی معاون رهبر اخوان المسلمین مصر گفت: ما در خدمت مردم هستیم ولی تمایلی به حاکمیت نداریم.
البایومی افزود: امیدورایم ارتش مسئولیتها را به عهده بگیرد و شکی در این باره نداریم. ما از ارتش به دلیل عملکردش در روزهای گذشته متشکریم که از کشور و ثبات آن حفاظت کردندو هنوز معلوم نیست اخوان المسلمین که ممنوع الفعالیت است در دولت جدید مصر چه نقشی ایفا خواهد کرد.
اخوان المسلمین در اعتراضات شرکت کرد ولی برغم نگرانی های موجود آن را به نفع خود مصادره نکرد و با معترضین همکاری نمود.
این گروه مجبور شد تا ایدئولوژی تندروانه خود را درحال حاضر کنار بگذارد تا خواسته های دموکراتیک بپیوندد. اسرائیل نگران است با رفتن مبارک که متحد آن بود معاهده صلح بین به خطر بیافتد.
بزرگترین نگرانی اسرائیل در دوهفته گذشته این بوده است که بقای قرارداد صلح بامصر در دولت جدید این کشور دیگر امکان نداشته باشد به ویژه اینکه اخوان المسلمین و دیگر گروههای مخالف قدرت پیدا کرده اند.
مبارک تا ساعتهای آخرهم تلاش کرد تا در قدرت بماند، برخی مسئولیتهایش را به معاون خود عمر سلیمان سپرد درحالی که عنوان ریاست جمهوری را برای خود حفظ نمود. ولی انفجار اعتراضها در روز جمعه اقدامات وی را رد و ارتش را مجبور کرد تا وی را بطور کامل از سمتش عزل کند.
سقوط مبارک توسط بزرگترین قیام مردمی در دوران مدرن جهان عرب ، امریکا، غرب و اسرائیل ، منطقه و حاکمان بی ثبات در خاورمیانه را گیج کرده است.
مبارک هشتاد و دو ساله اقدامات امریکا در خاورمیانه را به مدت دودهه امکان پذیر کرد که شامل حمایت از رهبران خودکامه در عوض ایجاد ثبات، مقابله با شبه نظامیان، تضمین منافع اقتصادی در معامله با دولتهای نفت خیز خلیج فارس و درنهایت هم صلح با اسرائیل بود.



آخرين روز مبارک چگونه گذشت

 مقام‌هاى آمريکايى از چگونگى لحظات آخر زمامدارى حسنى مبارک ديکتاتور مصر و جزئيات تماس‎هاى فشرده سياسى و اطلاعاتى بين قاهره و واشنگتن پرده برداشتند.
به گزارش فارس، روزنامه الشرق الاوسط به نقل از مقام‌هاى آمريکايى نوشت: فرماندهان ارتش مصر چهارشنبه شب تصميم گرفته بودند که حسنى مبارک بايد برود و مبارک در آخرين لحظات در سخنرانى خود عدم کناره‎گيرى از قدرت را اعلام کرد.
اين تصميم درحالى بود که برخى مسئولان آمريکايى نگرانى خود را از ايجاد خلأ در مصر و در نتيجه جهان عرب بعد از استعفاى مبارک ابراز مى داشتند، برخى ديگر گفتند که دولت باراک اوباما رئيس جمهورى آمريکا چهارشنبه شب به وقت واشنگتن (بامداد پنج‎شنبه به وقت قاهره) از طريق بخش اطلاعات وزارت دفاع خود "پنتاگون " براساس تماس هاى آنها با وزارت اطلاعات نظامى مصر و از طريق سازمان اطلاعات مرکزى آمريکا "سيا " آگاه شده بود که نظاميان مصرى تصميم به کنارگذاشتن فورى مبارک گرفته اند.
اوباما از اين تصميم نظاميان مصرى حدود يک روز قبل از سخنرانى مبارک که در آن برخى از اختيارات خود را به عمر سليمان واگذار کرد، آگاه شده بود.
اين تصميم نظاميان مصرى و آگاهى مبارک همچنين تقريبا يک روز و نيم قبل از آن بود که عمر سليمان در سخنانى تاکيد کرد که مبارک از قدرت کناره‎گيرى کرده است.
به گزارش العالم، يک منبع کاخ سفيد که رويدادهاى مصر را پيگيرى مى کرد، به روزنامه واشنگتن پست گفت: ظهر روز پنج‎شنبه را - قبل از سخنرانى مبارک درخصوص واگذارى برخى اختيارات خود به سليمان- مى توان يکى از روزهاى بسيار پراسترس کاخ سفيد در طول ساليان اخير دانست زيرا کاخ سفيد بعد از تأييد قصد نظاميان مصرى در برکنار کردن مبارک نمى دانست که مبارک کدامين گزينه را در سخنرانى پنج‎شنبه شب خود اعلام خواهد کرد؛ يعنى آيا قدرت خود را به سليمان واگذار خواهد کرد يا به طور نهايى استعفا مى‌کند؟
اين منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: مبارک در آخرين لحظات تصميم گرفت که در سخنرانى خود کناره‎گيرى‌اش را اعلام نکند که او با اين کار خود بسيارى از دستيارانش را در مصر شگفت‌زده کرد و نه‎تنها کاخ سفيد را هم شوکه، بلکه خشمگين کرد و روشن شد که مبارک قصد ادامه قبضه قدرت را دارد.
وى تصريح کرد: کاخ سفيد از آن نگران بود که مخالفت مبارک با استعفا باعث بروز تنش‌ها و چه‎بسا اقدامات خشونت آميز شود، زيرا کاخ سفيد پيش‌بينى مى کرد که تظاهرات کنندگان عدم اعلام کناره‎گيرى مبارک از قدرت در سخنرانى‌اش را نه‎تنها نخواهند پذيرفت بلکه همانند خود مسئولان آمريکايى خشمگين خواهند شد.
اين منبع افزود: نظاميان مصرى همچنين از اينکه مبارک استعفا نکرد، خشمگين شدند و اين خشم خود را به مبارک بر سر اين دو راهى قرار دادند که يا استعفاى خود را اعلام مى کند يا اينکه آنها او را مجبور به استعفا خواهند کرد و به همين دليل بود که سپس سليمان در سخنرانى خود استعفاى مبارک را که کاخ سفيد از بيش از يک روز قبل انتظار آن را داشت، اعلام و اعصاب‌ها را آرام کرد اما البته به گفته يک مسئول کاخ سفيد، اين اقدام باعث شد که استعفاى مبارک شتاب‎زده و خفت‎بار شود.
اين مسئول گفت: کاخ سفيد چندين روز بين پيش‌بينى استعفاى مبارک و عدم پيش بينى آن سير مى‌کرد و تماس‌هاى فشرده‌اى - که شايد بى‌سابقه بوده باشد- بين واشنگتن و قاهره از دو طريق وزارتخانه‌هاى خارجه آمريکا و مصر و ژنرال‌هاى آمريکايى و مصرى در جريان بود و تصميم ژنرال‌هاى مصرى درخصوص لزوم استعفاى مبارک بعد از آن نهايى شد که اعتصابات کارگرى در شهرهاى بزرگ مصر به تظاهرات کنندگان در ميدان التحرير پيوست. اين تصميم همچنين بعد از آن به عمل نزديک شد که گزارش‌ها حکايت از آن داشت که وضعيت اقتصادى مصر در صورت ادامه بحران رو به وخامت خواهد گذاشت.
وى افزود: خبر پى بردن نظاميان مصرى به اهميت کناره گيرى مبارک سه روز قبل از استعفاى عملى او از طريق وزارت اطلاعات نظامى مصر به وزارت اطلاعات نظامى آمريکا رسيد و اطلاعات اوليه‌اى که به وزارت اطلاعات نظامى آمريکا داد، درباره احتمال قانع کردن مبارک به استعفا يا شبه‎کودتاى نظامى بود.
به گفته اين مسئول، آمريکايى ها وقتى شوراى عالى نظامى مصر اولين بيانيه را مبنى بر پاسخگويى به مطالبات تظاهرات کنندگان صادر کرد، مطمئن شدند که نظاميان مصرى وارد عمل خواهند شد و صدور اين بيانيه آمريکايى ها را قانع کرد که نظاميان مصرى فقط در گفته خود جدى نيستند، بلکه آنها همچنين بر وضعيت مصر با مبارک يا بدون او کنترل دارند.
ناظران در واشنگتن گفتند که "لئون پانتا " رئيس سازمان سيا قبل از سخنرانى مبارک درباره واگذارى برخى اختيارات خود به عمر سليمان در جريان جلسه کميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريکا گفت: گزارش‌ها از اين احتمال قوى حکايت دارد که مبارک امشب احتمالاً از قدرت کناره‎گيرى مى‌کند اما البته مبارک در اين سخنرانى اين امر را اعلام نکرد.
در ادامه اين گزارش آمده است: وقتى مبارک در سخنرانى خود کناره‎گيرى از قدرت را اعلام نکرد، سازمان سيا از موضع خود عقب‎نشينى کرد به گونه‌اى که رئيس سيا گفت که وى در سخنانش به گزارش‌هاى رسانه‌اى اشاره کرده است نه داده‌هاى اطلاعاتى تأييدشده، اما تلگراف‌هاى سازمان سيا از قاهره ادامه يافت که حکايت از احتمال انتقال قدرت در مصر در آن روز داشت. اين روزنامه نوشت: اوباما در آن روز در راه ايالت ميشيگان براى سخنرانى در دانشگاه نورث ميشيگان بود و به طور تلويحى استعفاى مبارک در هر لحظه‌اى را براساس داده‌هاى ماموران اطلاعاتى و نظامى در پنتاگون پيش‎بينى کرد.

معاون نتانياهو: از انقلاب مردم مصر شوکه شديم

معاون بنيامين نتانياهو از شوکه شدن سرويس اطلاعات رژيم صهيونيستى نسبت به انقلاب مردم مصر خبر داد.

به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه اردنى الدستور، دان مريدور، معاون بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستى اظهار داشت: سرويس اطلاعات اسراييل از اعتراض‌هاى مردمى عليه نظام حسنى مبارک، رئيس جمهور برکنار شده مصر شوک زده شد.

وى در ادامه افزود: حوادث مصر اسراييل را در مقابل احتمال‌هاى جديدى قرار داده است.

مريدور همچنين تاکيد کرد: در شرايط کنونى نياز داريم تا براى يافتن هم‌پيمانان جديد در جهان عرب بحث و جستجو کنيم.

وى در ادامه افزود: اين بحث و رايزنى‌ها بايد با کشورهاى رو به رشد جهان مانند چين و هند صورت پذيرد البته آمريکا قدرتمند‌ترين و مهم‌ترين هم‌پيمان اسراييل به شمار مى‌آيد.

مريدور همچنين تاکيد کرد: جهان در حال تغيير است و ما بايد روابط خوبى با چين و هند برقرار کنيم. چين نقش مهمى در سياست خارجه ايفا مى‌کند.

وى در ادامه افزود: هنوز زود است نسبت به آينده معاهده صلح اسراييل و مصر اظهارنظر کنيم.

اين در حالى است که منابع نظامى رژيم صهيونيستى اعلام کردند که موضع ارتش اين رژيم بعد از سقوط مبارک نامشخص است.

اين منابع همچنين تاکيد کردند که دوره آينده بى‌ثبات خواهد بود.

روزنامه عبرى يديعوت آحارونوت اعلام کرد که گابى اشکنازى، رئيس ستاد مشترک ارتش اسراييل از فرماندهان ارتش خواست تا براى بررسى اوضاع و آينده هماهنگى‌هاى امنيتى بين رژيم صهيونيستى و نظام مصر، نشست برگزار کنند.

برخى افسران رژيم صهيونيستى معتقدند که ممکن است نظام مصر تبديل به دشمن اين رژيم در صورت مشارکت گروه‌هاى اسلامى در آن شود.

منابع رژيم صهيونيستى اعلام کردند که تاکنون ارتش اسراييل نيروهاى خود را در مرزهاى مشترک با مصر افزايش نداده اما روزهاى آينده بسيار حساس خواهد بود.

ايمن نور نامزد انتخابات رياست‌جمهورى مصر مى‌شود

به گزارش فارس، "ايمن نور " يکى از سياستمداران مصرى که در انتخابات دوره گذشته رياست‌جمهورى اين کشور نيز حاضر بود و بعد از مبارک در رتبه دوم قرار گرفت، از تصميم خود براى کانديداتورى در دوره‌ آينده رياست‌جمهورى اين کشور خبر داد.
وى در گفت‌وگو با خبرگزارى ايتاليايى آکى ممانعت از کانديداتورى وى به علت زندانى شدن در موضوع تقلب را بعد از سقوط نظام گذشته مصر غيرمنطقى دانست و تاکيد کرد که آن يک موضوع سياسى بود و راهکارهايى براى حل قانونى اين مشکل دارد.
نور ابراز اميدوارى کرد که ارتش مصر به وعده‌هاى خود در بيانيه‌هايش در زمان مقرر عمل کند، وى در اين زمينه گفت: ما به ارتش مصر اطمينان داريم و اميدواريم که اين مرحله از شش ماه تا يک سال فراتر نرود.
اين سياستمدار مصرى پيروزى انقلاب و سقوط حسنى مبارک را به جوانان و ملت مصر تبريک گفته و ابراز اميدوارى کرد که حزب الغد به عنوان رهبر معارضان ليبرال آزاد جايگاه واقعى خود را در کشور داشته باشد.
وى نيز براى جلب نظر غرب و رژيم صهيونيستى گفت که در صورت رسيدن به حاکميت به توافقنامه‌هاى بين‌المللى تا زمان تعهد طرف‌هاى ديگر متعهد خواهد بود.
نور در مورد آمريکا نيز گفت: آمريکا کشورى مهم است و اميدواريم که مناسبات متوازن بر اساس صداقت و نه بر اساس وابستگى با ما داشته باشد.


نظر شما :