عبدالله گل فردا در تهران

۲۳ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۸ کد : ۱۰۲۹۶ سرخط اخبار
عبدالله گل فردا در تهران

سفير ترکيه در تهران گفت که رئيس جمهور اين کشور فردا يکشنبه (13 فوريه) وارد تهران مى‌شود.

اميت يارديم سفير ترکيه در ايران در گفت‌وگو با فارس، با بيان اينکه عبدالله گل رئيس جمهور ترکيه فردا يکشنبه 24 بهمن ماه (13 فوريه) به ايران سفر مى‌کند، اين سفر را در راستاى گسترش مناسبات بين دو کشور خواند.
رئيس جمهور ترکيه در سفر سه روزه به ايران، ضمن ديدار با محمود احمدى‌نژاد رئيس جمهورى با ديگر مقامات کشورمان ملاقات و گفت‌وگو مى‌کند.
گل را در اين سفر يک هيئت 250 نفره تجارى و بازرگانى همراهى مى‌کند.
رئيس جمهور ترکيه و هيئت همراه همچنين قرار است به شهرهاى اصفهان و تبريز نيز سفر کنند.

الجزايرى‌ها خواستار برکنارى دولت شدند

تجمع مردم الجزائر امروز (شنبه) در حالى برگزار شد که نيروهاى پليس اين کشور به صورت گسترده‌اى در سراسر شهر مستقر شده بودند.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى فرانسه،‌ مردم الجزائر امروز در پاسخ به دعوت گروه هماهنگى ملى براى دموکراسى و تغيير‌، متشکل از احزاب مخالف، ‌اتحاديه‌هاى کارگرى و سازمان‌هاى حقوق بشر عليه نظام عبدالعزيز بوتفليقه‌، رئيس جمهور اين کشور تجمعى را برگزار کردند.

دولت مجوز راهپيمايى را صادر نکرده اما مردم قرار است در شهرهاى الجزيره پايتخت‌ اين کشور، وهران‌، بومرداس‌، بجايه‌، تيزى وزو،‌ تيبازه،‌عنابه، براى تغيير دموکراتيک نظام حاکم الجزائر،‌ لغو حالت فوق العاده‌، و اعطاى آزادى بيشتر تظاهرات کنند.

از سوى ديگر نيروهاى پليس الجزائر در ميدان‌هاى اصلى شهرها و مراکز حساس به صورت گسترده‌اى مستقر شدند و تنها در پايتخت اين کشور از 25 هزار تا 30 هزار نيروى پليس از روز جمعه مستقر هستند.‌

همچنين ايست‌هاى بازرسى در ورودى‌هاى شهرها بيشتر از قبل شده است.

از سوى ديگر سازمان عفو بين‌الملل از مسئولان الجزائر خواست که عليه تظاهر کنندگان اقدامات شديدى اتخاذ نکنند.

اين سازمان از مسئولان دولت الجزائر خواسته که به الجزائرى‌ها اجازه دهد که به صورت آزادانه ديدگاه‌هاى خود را بيان و تظاهرات مسالمت آميز برگزار کنند.

از سوى ديگر شبکه تلويزيونى العربيه در خبرى فورى اعلام کرد که درگيرى ميان نيروهاى امنيتى الجزائر و معترضان به وقوع پيوست و تعدادى از معترضان دستگير شدند.

اين شبکه همچنين گزارش داد که بيش از 2000 تن توانستند از محاصره نيروهاى امنيتى بگذرند و به جمع تحصن کنندگان ميدان يکم مه در پايتخت اين کشور بپيوندند.

وخامت وضعيت جسمانى پادشاه سعودى


يک روزنامه آمريکايى به‏نقل از منابع اطلاعاتى غرب از وخامت حال پادشاه عربستان سعودى خبر داد و تأکيد کرد: گفته‌ مى‌شود حال وى به‏شدت بد شده است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه "ورلد تريبيون "، منابع اطلاعاتى غربى اعلام کردند که شرايط پزشکى "ملک عبدالله " طى چند روز گذشته بهشدت وخيم شده است.
اين خبر در حالى منتشر مى‌شود که پنج‏شنبه هفته گذشته شايعاتى مبنى بر مرگ ملک عبدالله مطرح شد که بهجز افزايش قيمت نفت و رد اين شايعه از سوى يکى از اعضاى خاندان سلطنتى آل سعود واکنش ديگرى به همراه نداشت.
يک منبع اطلاعاتى اعلام کرد: ملک عبدالله از فشار شديدى از لحاظ پزشکى رنج برده است. اما خطر مرگ قريب الوقوعى براى وى وجود ندارد.
وى که پس از دو ماه اقامت در آمريکا براى سپرى کردن دوران نقاهت در مراکش به سر مى‌برد، از شرايط جسمى چندان رضايت‏بخشى برخوردار نيست.
منبع اطلاعاتى فوق ادامه داد: اين تلاش‌ها براى بازگرداندن سلامتى عبدالله قطعا کمکى به وى نکرده است و احتمالا به دوره نقاهت وى آسيب رسانده‌ است.
پادشاه عربستان اکنون در خانه خود در مراکش به سر مى‌برد و منابع اطلاعاتى اعلام کردند وى علاوه بر مشکلات کمر و قلب، علائم زوال عقل را نيز نشان داده است.
روزنامه ورلد تريبيون نوشت: منابع اپوزيسيون سعودى اعلام کردند ملک عبدالله نهم فوريه (چهارشنبه گذشته) در خانه خود در مراکش فوت کرده است اما سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان اواخر روز پنجشنبه اعلام کرد که پادشاه اين کشور در وضعيت جسمى عالى به سر مى‌برد.
طى شش ماه گذشته ملک عبدالله اختيارات خود را به "نايف بن عبدالعزيز " معاون نخست وزير و وزير کشور خود واگذار کرد.
منابع غربى همچنين اعلام کردند که نايف از اواخر 2010 مسئول سياست خارجى و همچنين سياست داخلى بوده است.
سلطان بن عبدالعزيز نيز که وليعهد ملک عبدالله است، به دليل مشکل آلزايمر و ديگر مشکلات جسمى به حاشيه رانده شده است.

تظاهرات اردنى‌ها عليه دولت جديد

در حالى که چهار روز از تشکيل دولت جديد اردن به رياست معروف البخيت مى‌گذرد اردن بار ديگر شاهد تظاهرات‌هاى اعتراض آميز بود.

به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه الراى العام چاپ کويت، حدود 1500 شهروند اردنى بعد از نماز جمعه در مرکز امان پايتخت اردن از مقابل مسجد الحسين دست به تظاهرات زدند و اين در حالى بود که تظاهرات ديگرى با حضور صدها تن ديگر در منطقه ديگر امان برگزار شد که تظاهر کنندگان شعارهايى در حمايت از ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن سر دادند.

تظاهر کنندگان که به دعوت گروه‌هاى جوانان دست به تظاهرات زده بودند اين شعارها را سر دادند "دولت متحد ملى بر خلاف اهداف مردم عمل مى‌کند" "قيمت بنزين بايد پايين بيايد".

همچنين در 65 کيلومترى جنوب امان در منطقه ذبيان تظاهراتى از مقابل مسجد ذبيان با مشارکت بيش از 600 تظاهر کننده برگزار شد.

اين تظاهر کنندگان براندازى دولت البخيت و منحل کردن پارلمان و نيز تحقق خواسته‌هاى اقتصادى و بهبود وضعيت معيشتى را خواستار شدند و به افزايش قيمت کالاها اعتراض نمودند.

در منطقه کرک در 135 کيلومترى جنوب امان نيز صدها تن با برگزارى تظاهراتى از مقابل مسجد العمرى در مرکز شهر امان خواستار اصلاحات سياسى فورى و جدى شدند.

تظاهر کنندگان همبستگى خود را با انقلاب ملت مصر اعلام کردند.

اين تظاهر کنندگان از دولت جديد اردن انتقاد کردند و طى شعارهايى عدم رضايت خود را از دولت البخيت اعلام نمودند.

تظاهر کنندگان مواخذه عاملان فساد را خواستار شدند.

همچنين صدها تن از مردم اردن نيز در مقابل سفارت مصر در امان تحصن کرده و از انقلاب مردمى مصر حمايت کردند.

تظاهر کنندگان شعارهايى در حمايت از مردم مصر سر دادند.

مردم ايران در شادى مصرى‌ها شريک هستند

سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ايران تاکيد کرد که مردم ايران در شادى مصرى‌ها شريک هستند.

به گزارش ايسنا، رامين مهمان‌پرست، سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى در گفت‌وگو با العالم افزود: تحقق اراده مردم مصر به مثابه پيروزى بزرگى براى اين ملت است.

وى تصريح کرد: شادى مردم مصر را شادى ملت ايران مى‌دانيم.

به گزارش ايسنا، دبير شوراى عالى امنيت ملى، وزير امور خارجه و رييس مجلس شوراى اسلامى کشورمان نيز اين پيروزى را به مردم مصر تبريک گفتند.


احتمال انحلال مجلسين و کابينه مصر

اندکى پس از انتقال قدرت در مصر از حسنى مبارک به شوراى عالى نيروهاى مسلح، ارتش اين کشور از تلاش براى انحلال مجلس سنا و عوام و کابينه دولت خبر داده است.

به گزارش پرس تی وی اين خبر در حالى انتشار يافته است که مبارک، رئيس جمهور پيشين مصر، پس از هجده ‌روز انقلاب مردمى عليه حکومت وى در اين کشور، جمعه (22 بهمن) قدرت را به شوراى عالى نيروهاى مسلح منتقل کرد.

بنابر آخرين گزارش‌ها، محمد طنطاوى وزير دفاع مصر رياست شوراى عالى نيروهاى مسلح اين کشو را بر عهده دارد.

در همين حال، حزب اخوان‌المسلمين اصلى‌ترين جريان سياسى مخالف دولت مبارک در مصر، پس از انتشار خبر انتقال قدرت، تشکيل حکومت مردمى بر مبناى قانونى اساسى را که ضامن برقرارى آزادى و حقوق بشر باشد، خواستار شد.

اداره امور کشور مصر پس از مبارک در حالى به شوراى عالى نيروهاى مسلح انتقال يافته است که عمر سليمان معاون رياست جمهورى و احمد شفيق، نخست وزير تازه منصوب اين کشور از مقامات سابق ارتش بوده‌اند، بنابراين برخى تحليلگران بر اين باورند که خواست مردم مصر براى دست‌يابى به آزادى و برگزارى انتخابات مردمى و اصلاحات سياسى هنوز تحقق نيافته است.

اين تحليلگران مي‎گويند، 30 سال حکومت نظامى در مصر، با اين تغيير نيز هم‎چنان در اين کشور ادامه خواهد داشت.

با اين وجود، اراذل و اوباش حامى رژيم حسنى مبارک، جمعه (22 بهمن) در اقدامى بى‌سابقه در شهر قاهره پايتخت مصر، به روى آزادى‌خواهان اين کشور آتش گشوده‌اند.

اندکى پس از آن که آزاد‌ى‌خواهان مصرى موفق شدند، چند ساختمان دولتى را در شهر بندرى العريش به تصرف خود درآورند، اوباش حامى مبارک به سوى آنان شليک کردند.

آخرين گزارش‌ها حاکى از آن است که دست‌کم هزار تن از انقلابيون مصرى در بند العريش با حمله به ايستگاه پليس براى آزادى زندانيان اين پايگاه تلاش کردند.

همچنين، بيش از 20 هزار تن از آزادى‌خواهان در بندر العريش تظاهرات خود را به سوى ساختمان مرکزى شوراى شهر ادامه داده‌اند.

ميليون‌ها مصرى خواهان دموکراسى ‌در هجدهمين روز تظاهرات‌هاى گسترده در اين کشور، با تنگ‎تر کردن حلقه محاصره، کاخ رياست‌جمهورى و ساختمان راديو تلويزيون اين کشور را در شهر قاهره به محاصره خود درآورده بودند.


آمادگی عمروموسى برای رئیس جمهوری مصر

خبرگزاری الشرق الاوسط مصرگزارش داد: عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب روز جمعه از تصمیم خود برای کناره گیری از ریاست این اتحادیه ظرف چند هفته آینده خبر داد.

 عمرو موسی که نزدیک به ده سال رئیس اتحادیه اروپا عرب است، روز جمعه و در پی برکناری حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر از قدرت، تاکید کرد در چند هفته آینده از این سمت استعفا خواهد کرد.

نام عمرو موسی به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی برای ریاست جمهوری اینده مصر مطرح است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره؛ عمرو موسی پیش از تصدی مقام دبیر کلی اتحادیه عرب، وزیر امور خارجه مصر بود.

عمرو موسی به سبب اظهارات صریح و شفاف از حمایت خوبی در میان کشورهای عربی برخوردار است.

نظر شما :