جنگجويان مو بور در صفوف طالبان

۱۷ آبان ۱۳۸۶ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۰۰۷ آمریکا
افسران پليس افغان که در يکى از پست‌هاى بازرسى بزرگراه‌هاى اين کشور نگهبانى مى‌دادند در يکى از روزها متوجه چيز غريبى شدند. در يکى از وانت‌هاى عبورى، زنى مى‌گذشت که کمى عجيب به نظر مى‌رسيد.
جنگجويان مو بور در صفوف طالبان

افسران پليس افغان که در يکى از پست‌هاى بازرسى بزرگراه‌هاى اين کشور نگهبانى مى‌دادند در يکى از روزها متوجه چيز غريبى شدند. در يکى از وانت‌هاى عبورى، زنى مى‌گذشت که کمى عجيب به نظر مى‌رسيد.

 

او بيش از حد قد بلند به نظر مى‌رسيد و به سوال‌هاى افسران پليس هيچ جوابى نمى‌داد.

 

وقتى بالاخره حجاب زن را کنار زدند، پشت برقعه او نه يک زن بلکه ” آندره ولادميروويچ باتالف“ را پيدا کردند: مردى 27 ساله از سيبرى با ريش بلند قرمز، پوستى سفيد و چشم‌هايى به رنگ آبى درخشان. داخل وانت نيز حدود 500 کيلوگرم ماده منفجره پيدا شد.

 

به گزارش نيويورک تايمز، مقام‌هاى آمريکايى و افغانى اعلام کردند اين مرد سيبريايى يکى از داوطلبان حمله‌هاى انتحارى است؛ يکى از چند صد نفر مليشياى خارجى که امسال به افغانستان کشيده شدند تا در کنار نيروهاى طالبان بجنگند و بيشترين تعدادعلاقه‌مندان خارجى براى نبرد در افغانستان را از سال 2001 تا امروز رقم بزنند.

 

خطر اين جنگجويان فقط از اين نظر نيست که امنيت افغانستان را کاهش مى‌دهند؛ بلکه آنها بسيار خطرناک‌تر، غير قابل کنترل‌تر و تندروتر از نيروهاى محلى هستند و مقام‌هاى رسمى در دو سوى مرز افغانستان و پاکستان نسبت به اين موضوع هشدار داده‌اند.

 

اين سربازان تازه نفس به تغيير چهره طالبان نيز کمک کرده‌اند. حالا ديگر طالبان از گروهى طلبه مذهبى تندرو تشکيل نمى‌شود بلکه اين نيروهاى خارجى نيزبه همراه افغان‌هاى بدخلق و قاچاقچيان مواد مخدر در آن حضور دارند.

 

بر اساس اعلام منابع رسمى افغانستان و ايالات متحده، جنگجويان خارجى از کشورهايى مانند پاکستان، ازبکستان، چچن، کشورهاى عربى، ترکيه و نقاط شرقى چين به داخل افغانستان مى‌آيند تا عليه نيروهاى آمريکايى و متحدان آنها بجنگند.

 

 

به گفته ديپلمات‌هاى غربى يکى از دلايل اصلى افزايش اين افراد، بى‌قانونى در مناطق قبيله‌اى نشين پاکستان است. در اين منطقه پايگاه‌هاى آموزش نيروهاى داوطلب براى همکارى با نيروهاى القاعده و طالبان برپا شده است و حملات مختلف عليه مراکز داخل خاک افغانستان و کشورهاى اروپايى از آنجا هدايت مى‌شود.

 

افراد مختلف درجنوب وشرق افغانستان، مقام‌هاى رسمى و کشاورزان محلى همگى از افزايش بى‌سابقه نيروهاى خارجى طالبان از زمان حمله آمريکا در سال 2001 تا امروز خبر مى‌دهند.

 

به گفته منابع کشورهاى غربى نيروهاى خارجى در داخل افغانستان به عنوان فرماندهان رده‌هاى ميانى و آموزش دهندگان به نيروهاى محلى به کار گرفته مى‌ِشوند. اما همين افراد در مناطق قبيله‌اى نشين پاکستان وظيفه ديگرى بر عهده دارند و به عنوان داوطلبان عمليات انتحارى، توليد کنندگان بمب‌هاى دست‌ساز و سازندگان فيلم‌هاى ويديويى اينترنتى مشغول انجام وظيفه هستند.

 

بنا به اعلام کارشناسان غربى تخمين دقيق تعداد نيروهاى طالبان امکان پذير نيست اما آنها توان سازماندهى 10 هزار نفر را براى عمليات خود دارند. با اين حال حدود دو تا سه هزار نفر از آنها جزو نيروهاى تمام وقت و سربازان کاملا وفاداران طالبان به شمار مى‌روند. 

 

بقيه آنها نيروهاى پاره وقت هستند: افغان‌هاى جاونى که يا در اثر فساد دستگاه دولت از آن منزجر شده‌اند، يا از کشته شدن مردم عادى در اثر حمله‌هاى آمريکايى‌ها به تنگ آمده‌اند، يا اينکه فقط به دنبال کسب درآمدى هستند.

 

با اين حال بين پنج تا 10 درصد از نيروهاى تمام وقت طالبان – 100 تا 300 نفر- از جنگجويان خارجى تشکيل شده‌اند؛ جنگجويانى که حتى با مردم افغانستان نيز با خشونت بيشترى برخورد مى‌کنند.

 

گروهى از نيروهاى افغانى طالبان اجازه مى‌دهند برخى طرح‌هاى توسعه‌اى در مناطق مختلف اين کشور پى‌گرفته شود اما نيروهاى خارجى با چنين طرح‌هايى کاملا مقابله مى‌کنند. به ويژه پاکستانى‌ها در اين زمينه پيشتاز هستند و هر کس خلاف ميل و ديدگاه آنها عمل کند را به قتل مى‌رسانند.

 

به گفته ” حنيف اتمار“ وزير آموزش افغانستان، برخوردهاى نيروهاى خارجى طالبان موجب تعطيلى 40 درصد از مدرسه‌هاى جنوب افغانستان شده است. برخى از نيروهاى محلى طالبان با وجود مدارس موافق هستند اما خارجى‌ها براى پيش برد اهداف خود از پول و زور استفاده مى‌کنند.

 

 

آندره باتالف که مدتى پيش با برقعه دستگير شد در حرف‌هاى خود تکرار مى‌کند که يک دانش آموز علوم مذهبى است که سال گذشته براى فراگيرى نکات تازه دين اسلام به پاکستان سفر کرد. او در گفت‌و‌گويى در زندان کابل گفت به دين اسلام زمانى علاقه‌مند شد که سه سال پيش در سيبرى زندگى مى‌کرد.

 

باتالف به زبان روسى توضيح مى‌دهد:” اول از تلويزيون، راديو و اينترنت درباره اسلام شنيدم. من نکات خوب بسيارى در دين اسلام ديدم. به خصوص که اسلام به تمام پيامبران پيش از خود احترام مى‌گذارد.“

 

او حاضر نيست توضيحات بيشترى درباره سفر خود به پاکستان ارائه کند و وقتى از او سوال‌هاى درباره محکوم شدن به اتهام اقدام براى کشتن مردم بى‌دفاع مى‌پرسيم عصبانى مى‌شود و مى‌گويد:” قتل و خودکشى در تمام اديان محکوم است. چرا چنين سوال‌هايى از من مى‌پرسيد.“

 

او مى‌گويد براى يادگرفتن آموزه‌هاى مذهبى تصميم گرفت به کشورى اسلامى سفر کند. او سفر خود را از روسيه به سمت ايران آغاز کرد. در تهران با راهنمايى مواجه شد که به زبان روسى صحبت مى‌کرد و پس از 10 روز توانست به پاکستان وارد شود.

 

باتالف در پاکستان به استان وزيرستان رفت که پايگاه‌هاى آموزشى طالبان و القاعده در آنجا متمرکز است. در آنجا به مدت يک سال به زندگى و مطالعه در مسجد کوچکى در ” مير علي“ پرداخت. به گفته مقام‌هاى امنيتى پاکستان در نزديکى مير على پايگاهى براى آموزش نيروهاى داوطلب وجود دارد.

 

او مى‌گويد در طول 10 ماه اقامت خود در پاکستان هيچ نيروى خارجى را نديده است. اما مسئولان آمريکايى مى‌گويند او در بازجويى‌ها اعتراف کرده  در يکى از پايگاه‌هاى آموزشى در وزيرستان شمالى حضور داشت. 

 

وقتى از او درباره افراد پاکستانى که به او آموزش مى‌دادند سوال مى‌شود، پاسخ مى‌دهد:” من هيچ معلم مشخصى نداشتم. افرادى محلى وجود داشتند که قرآن را بلد بودند و من از آنها ياد مى‌گرفتم.“


نظر شما :