بشار اسد به دیدار ملک عبدالله می رود

۲۶ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۰۰۱۴ سرخط اخبار
بشار اسد به دیدار ملک عبدالله می رود

بشار اسد در ديدار با وليد جنبلاط آخرين تحولات داخلى لبنان را به بررسى و گفت‌وگو گذاشت.

به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اى الشرق الاوسط، بشار اسد، رئيس جمهور سوريه در ديدار با وليد جنبلاط، رهبر دروزى‌هاى لبنان بر اهميت هوشيارى در قبال مداخله بيگانگان در امور داخلى لبنان تاکيد کرد.

وى در ادامه افزود:‌ تصميمات و راه کارها بايد به دست مردم لبنان صورت پذيرد.

از سوى ديگر منابع آگاه نيز در گفت‌وگو با روزنامه لبنانى النهار از سفر اسد به مغرب در 20 ماه جارى(30 دى) و ديدار‌اش با ملک عبدالله بن عبد العزيز، پادشاه عربستان خبر دادند.

وى دوران نقاهت خود را در مغرب به سر مى‌برد.

سازمان کنفرانس اسلامى نيز بر ضرورت حمايت از وحدت و امنيت لبنان تاکيد کرد.

دبير خانه اين سازمان طى بيانيه‌اى اعلام کرد:‌ همه طرف‌هاى لبنانى بايد مصلحت و منفعت لبنان را برتر از ديگر منافع در نظر بگيرند.

ميشل عون، رئيس فراکسيون تغيير و اصلاح نيز اظهار داشت:‌ الحريرى طورى رفتار کرد که گويى نه پارلمان وجود دارد و نه کابينه‌اى، وى 200 روز از کل 365 روز سال را خارج از لبنان سر کرده است.

وى درادامه افزود: ميشل سليمان، رئيس جمهور لبنان بايد از حق طرفدارى کند.

توافق عراق و سوريه‌ درباره کنترل مرزهاى مشترک

توافق درباره احداث‌ خط لوله‌ انتقال نفت عراق به‌ بندرهاى جهانى از طريق خاک سوريه‌، فعال سازى شوراى استراتژيک ميان دو کشور، کنترل مرزهاى مشترک از جمله‌ مهمترين توافقات صورت گرفته‌ در ديدار نخست وزير عراق و سوريه‌ بود.

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزارى فارس در بغداد ، دفتر اطلاع رسانى نخست وزير عراق با انتشار بيانيه‌اى اعلام کرد: "نورى المالکى " نخست وزير عراق در ديدار با "ناجى العطرى " همتاى سورى خود برگسترش روابط اقتصادى، سياسى و امنيتى دو طرف تاکيد کرده‌ است.

در اين بيانيه‌ که‌ نسخه‌اى از آن در اختيار خبرنگار خبرگزارى فارس قرار گرفته‌ ، آمده‌ است: دو طرف در اين ديدار ضمن توافق درباره احداث‌ خط لوله‌ انتقال نفت عراق به‌ بندرهاى جهانى از طريق خاک سوريه‌ ، فعال سازى شوراى استراتيژيک ميان دو کشور تاکيد کردند.

ناجى العطرى نخست وزير سوريه‌ نيز در اين ديدار ضـمن پر اهميت خواندن جايگاه‌ کشور عراق در سطح بين الملل و منطقه‌ ، بر گسترش روابط دو طرف تاکيد کرد و گفت: سوريه‌ خواستار روابط مثبت با عراق است ، ما خواهان عراقى باثبات و امن هستيم زيرا معتقديم امنيت و ثبات عراق، امنيت و ثبات کل منطقه است.

نخست وزير سوريه‌ همچنين از وجود توافقنامه‌ امنيتى با عراق در رابطه‌ با کنترل مرزهاى مشترک دو طرف براى جلوگيرى از ورود گروههاى تروريستى به‌ خاک عراق سخن گفت و افزود: در زمينه‌هاى امنيتى به ويژه کنترل مرزهاى مشترک به‌ توافقاتى دست يافته‌ايم.

"
محمد ناجى عطرى " نخست وزير سوريه روز گذشته‌ در راس هيئتى بلندپايه‌ وارد بغداد شد. معاون رئيس جمهور سوريه‌ و وزراى خارجه‌ و دارائى و منابع طبيعى سوريه‌ نيز عطرى را در اين سفر همراهى مى‌کنند.

درخواست چاوز برای کاهش اختیاراتش

رئيس جمهور ونزوئلا ضمن درخواست براى برقرارى آشتى بين رقباى سياسى در ونزوئلا، به قانونگذاران اخيرا انتخاب شده گفت که اگر اقدامات امدادى براى سيل زدگان به سرعت اجرا شوند، قصد دارد اختيارات رياست جمهورى خود براى صدور حکم و تصويب قوانين را به شدت کاهش دهد.

به گزارش ايسنا، هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا قبل از شروع سخنرانى سالانه‌اش در مجلس ملى ونزوئلا با رهبران جناح مخالف ديدار و گفت‌وگو کرد و سپس پيشنهاد کرد که مصوبه‌اى را که به وى اجازه مى‌دهد کنگره را به مدت 18 ماه دور بزند، کنار بگذارد.

چاوز گفت که قصد دارد به جاى اين مصوبه يک دوره حکم پنج ماهه را بپذيرد.

وى اظهار کرد، من اين قانون اختيار دهنده را براى اصلاح به شما باز مى‌گردانم.

لحن غيرمعمول آشتى جويانه رئيس جمهور ونزوئلا احتمالا با هدف خنثى کردن انتقادات از اين اختيارات صدور حکم بوده که مخالفان آنرا يک تصاحب قدرت غير دموکراتيک مى‌خوانند.

دبير کل سازمان کشورهاى قاره آمريکا نيز از اين لايحه انتقاد کرده است.

چاوز در مجلس ملى ونزوئلا ضمن انتقاد از اين که در سراسر جهان "بد طينت" جلوه داده شده گفت، که آماده است در اول ماه مه (پنج ماه ديگر) اختياراتى را که تا اواسط 2012 به وى داده شده بود واگذار کند.

چاوز گفت: اين تلاش وجود دارد که من را بدطينت جلوه دهند. آنها چگونه مى‌گويند که قانون اختيار دهنده به معنى ديکتاتورى است؟

وى افزود: من مى‌توانم که از مجلس ملى بخواهم که اين قانون را تغيير دهد. بنابراين اگر هر کس احساس مى‌کند که با اين قانون محدود شده، من آنرا پس مى‌فرستم و هيچ مشکلى ندارم.

اعضاى حزب حاکم رئيس جمهور ونزوئلا از يک اکثريت قاطع در مجلس ملى اين کشور برخوردار است اگرچه مخالفان در ماه سپتامبر در انتخابات کنگره موفقيت داشتند و 67 کرسى از 165 کرسى مجلس ملى را به دست آوردند.

تعداد کرسى‌هاى جديد آنها باعث خواهد شد که متحدان چاوز نتوانند دو سوم اکثريت مورد نياز براى تصويب برخى از قوانين را داشته باشند.

چاوز در سخنانش مشخصا لحن آشتى جويانه داشت ولى اظهار کرد که قصد ندارد که تلاش خود را براى حرکت به سمت سوسياليسم آرام کند.

وى گفت: فکر نکنيد که چاوز در حال عقب نشينى است، چاوز در حال حرکت رو به جلو است.

از زمانى که کنگره حامى دولت ونزوئلا در ماه دسامبر به چاوز اختيار صدور حکم داد، وى هدف انتقادات فزاينده‌ قرار گرفت.

منتقدان اين اقدام را يک ضربه به دموکراسى ونزوئلا خواندند و چاوز را به سو استفاده از قانون براى دور زدن نظارت کنگره از طريق قانونگذارانى که اوايل اين ماه سوگند خوردند، متهم کردند.

حاميان رئيس جمهور ونزوئلا در مقابل مى‌گويند که چاوز براى تصويب سريع اقدامات امدادى براى هزاران آواره سيل زده به اين اختيارات صدور حکم احتياج دارد.

اما اين قانون همچنين به چاوز اجازه مى‌دهد که احکامى را صادر کند که روى سيستم بانکدارى، طرح‌هاى اصلاح اراضى روستايى و شهرى و سيستم اقتصادى ونزوئلا تاثير مى‌گذارد.

اظهارنظر جالب قذافی درباره تحولات تونس


در حالی که رهبر لیبی در اظهارنظری جالب گفته است: مردم تونس باید تا پایان دوره ریاست جمهوری بن علی صبر پیشه می کردند، برخی منابع از کشته شدن "عماد الطرابلسی" برادر زن رئیس جمهور تونس و از فاسدترین اشخاص حکومتی با ضربات چاقو خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، گزارشهای خبری رسیده از پایتخت تونس از قتل برادر زن "زین العابدین بن علی" رئیس جمهور مخلوع تونس خبر می دهد.

بر این اساس، گفته می شود "عماد الطرابلسی" برادر "لیلی الطرابلسی" زن دوم رئیس جمهور مخلوع تونس شب گذشته در پی خونریزی ناشی از ضربات چاقو به قتل رسیده است.

مخالفان تونسی عماد الطرابلسی را اصلی ترین نماد فساد در رژیم تونس دانسته که با سوء استفاده از نزدیکی خود به بن علی از هرگونه اقدامی علیه ملت خود اجتناب نمی کرده است.

یک منبع آگاه در گفتگو با خیرگزاری آلمان اظهار داشت: طرابلسی که 35 سال داشت در پی خونریزی شدید ناشی از ضربات چاقو جمعه شب در بیمارستان نظامی پایتخت تونس جان سپرده است.

از سوی دیگر، "معمر القذافی" رهبر لیبی در اظهاراتی که شب گذشته از تلویزیون لیبی پخش شده نسبت به قیام مردم تونس که به فرار بن علی از این کشور منجر شد ابراز نارضایتی کرد.

وی خطاب به تونسی ها تاکید کرد: باید تا پایان دوره ریاست جمهوری بن علی (2014) صبر می کردید، وی بهترین شخص برای حکومت بر تونس بود.

قذافی که خود ظلم و ستم بسیاری بر ملت لیبی روا می دارد در ادامه افزود: هم اکنون شما در ناامنی و ترس زندگی می کنید و نباید این اشتباه را مرتکب می شدید. شما اشتباه بزرگی کردید که قابل بازگشت نیست.

مردم تونس در نهایت در روز جمعه پس از 48 ساعت تظاهرات مستمر علیه رژیم خودکامه بن علی توانستند وی را پس از 24 سال از این کشور فراری دهند.


نظر شما :