واکنش غربى‌ها به دعوت ايران براى بازديد از تاسيسات هسته‌اى‌اش

۱۶ دی ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۹ کد : ۹۹۰۸ اروپا
دعوت ايران از نمايندگان کشورهاى عضو آژانس براى بازديد از تاسيسات هسته‌اى‌اش که در ميان دعوت شدگان نامى از امريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان نيست، بازتاب‌هاى مختلفى در محافل بين‌المللى داشته است.
واکنش غربى‌ها به دعوت ايران براى بازديد از تاسيسات هسته‌اى‌اش

ديپلماسى ايرانى: دعوت ايران از نمايندگان کشورهاى عضو آژانس براى بازديد از تاسيسات هسته‌اى‌اش که در ميان دعوت شدگان نامى از امريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان نيست، بازتاب‌هاى مختلفى در محافل بين‌المللى داشته است. اين دعوت در آستانه آغاز مذاکرات استانبول که طى چند روز آينده آغاز خواهد شد و در آن درباره برنامه هسته‌اى ايران مجددا مناقشاتى صورت خواهد گرفت، برگزار شده است.

واشنگتن دعوت ايران از جامعه بين‌المللى را که در ميان دعوت شدگان خبرى از آن و متحدانش نيست، «تحريک کننده» توصيف کرده و مسکو نيز در برابر آن سکوت اختيار کرده است. اما پاريس بر حضور بازرسانى صرفا از آژانس تاکيد کرده است. مجارستان که به عنوان رئيس دوره‌اى اتحاديه اروپا براى حضور در تهران دعوت شده، اعلام کرده است که با متحدان اروپايى‌اش براى سفر به ايران مذاکره مى‌کند. چين نيز گفته است که در اين باره به تماس‌هاى خود با تهران ادامه خواهد داد.

على ‌اصغر سلطانيه گفته است که اين دعوت براى اثبات شفافيت جمهورى اسلامى ايران در سياست‌هاى هسته‌اى‌اش صورت گرفته است. به گفته او اين سفر در روزهاى 15 و 16 ژانويه انجام خواهد شد.

ديپلمات‌هاى آژانس انرژى اتمى گفته‌اند که دعوت از نمايندگان روسيه و چين انجام شده و از چند کشور عربى نيز براى انجام اين سفر دعوت شده است. نمايندگان آژانس در سال 2006 از تاسيسات هسته‌اى اصفهان ديدن کردند.

به گزارش روزنامه لبنانى السفير، فيليپ کراولى، سخنگوى وزارت امور خارجه امريکا در اين باره گفت: «ما پيش از اين نيز از ايران شاهد چنين تحريک‌هايى بوديم. اين حرکت تنها تلاشى براى سرپوش گذاشتن بر بى‌اعتنايى‌هاى ايران به مسئوليت‌هايش در برابر آژانس بين‌المللى انرژى اتمى است.»

وى همچنين مدعى شد، اين هم نيرنگى است که ايران پى مى‌گيرد اما ايران بداند که ممکن نيست بتواند با چنين کارهايى جاى همکارى‌هاى ضرورى و شفافش با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى را بگيرد.

سخنگوى وزارت امور خارجه امريکا در پاسخ به اين سئوال که از اين که دعوت نشده‌ايد چه احساسى داريد، گفت: «اين بى‌اعتنايى به ماست.» وى هيچ چيز درباره کشورهايى که از آنها دعوت شده، نگفت ولى تاکيد کرد، دليلى هم وجود ندارد که از ما براى اين سفر دعوت شود.

هونگ لى، سخنگوى وزارت امور خارجه چين در اين باره گفت: «ما دعوت‌نامه تهران را دريافت کرديم و در اين رابطه با تهران در تماس خواهيم بود.»

از سوى ديگر، کريستين فاگ، سخنگوى سفارت فرانسه در اين باره گفت: «ما هيچ دعوتى از ايران دريافت نکرديم و بايد بگوييم که عمليات تفتيش و بازرسى از تاسيسات هسته‌اى ايران از وظايف آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى است.»

وى همچنين گفت: «از ايران مى‌خواهيم که همکارى‌هايش را با آژانس افزايش دهد و به تمامى پرسش‌هاى آژانس درباره برنامه‌هاى هسته‌اى‌اش پاسخ دهد.»

بوداپست نيز اعلام کرد از اين که ايران از ميان کشورهاى مختلف از اين کشور دعوت کرده که از تاسيسات هسته‌اى‌اش ديدن کند جاى خوشحالى است ولى ترجيح مى‌دهد قبل از هر چيز با بروکسل مقر اتحاديه اروپا و ديگر کشورهاى عضو اتحاديه درباره آن مذاکره و گفت‌وگو کند.   


نظر شما :