واکنش هيلارى کلينتون به برکنارى متکى

۲۳ آذر ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۷ کد : ۹۶۳۹ سرخط اخبار
واکنش هيلارى کلينتون به برکنارى متکى

به گزارش عصرايران و به نقل از بى بى سى هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، از اظهار نظر نسبت به عزل منوچهر متکی خودداری کرد و گفت که تغییر یک نفر تاثیری بر روی سیاست خارجی ایران ندارد.

خانم کلینتون که برای ملاقات با همتایان کانادایی و مکزیکی خود به کبک در کانادا رفته است گفت که مذاکرات اخیرا ایران با گروه 1+5 "شروع خوبی" بود.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به ابراز تمایل ایران به ادامه گفتگوهای هسته ای در استانبول، ترکیه، گفت که آمریکا متعهد به ادامه رهیافتی دیپلماتیک برای فشار بر ایران و "توقف برنامه تسلیحات اتمی" این کشور است.

در مورد تصمیم محمود احمدی نژاد در برکناری آقای متکی، وزیر خارجه آلمان گفته است عزل وزیر خارجه ایران نباید تغییری در روند مذاکرات اتمی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیودو وسترویله، وزیر خارجه آلمان، گفت: "مذاکرات آغاز شده و صرفنظر از ترکیب سیاسی (در ایران)، باید ادامه پیدا کند."

حراج کشتى ايرانى فعلا منتفى شد

فرانسوی‌ها در حالی قرار بود امروز سه شنبه سه کشتی توقیفی ایران در سنگاپور را به حراج بگذارند که با رایزنی‌های مسئولان ایرانی، این برنامه فعلا منتفی شد.

محمد حسین داجمر در گفتگو با مهر آخرین رایزنی‌ها برای منتفی شدن حراج سه فروند کشتی توقیفی ایران در سنگاپورگفت: ساعاتی پیش رایزنی ها با مسئولان بانک فرانسوی برای جلوگیری از حراج کشتی های توقیفی جمهوری اسلامی ایران در آبهای سنگاپور انجام شد که خوشبختانه نتیجه مثبت بود و حراج این کشتی ها فعلا منتفی شد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: با رایزنی های انجام شده، امروز مشکل توقیف این کشتی ها حل خواهد شد و این کشتی ها تحت پرچم ناوگان جمهوری اسلامی ایران باقی خواهند ماند.

وی با تاکید بر اینکه ایران تمامی تعهدات خود مبنی بر پرداخت اقساط وام این کشتی ها را پرداخت کرده بود، تصریح کرد: بانک فرانسوی وام خود را تبدیل به حال کرده بود و به همین دلیل توانسته بود از سنگاپور دستور توقف و حراج این کشتی ها را اخذ کند، اما با رایزنی، این عملیات متوقف شد و این کشتی های ایرانی دیگر حراج نخواهند شد

فرانسوی ها ظرف روزهای گذشته سه فروند کشتی ایرانی را در آبهای سنگاپور به دلایل سیاسی، توقیف کرده و همچنین حکم حراج آنها را از دادگاهی در سنگاپور دریافت کرده بودند. این حراج قرار بود امروز برگزار شود که با رایزنی ها فعلا منتفی شد

سه کشتی ایرانی توقیف شده در سنگاپور به حراج گذاشته می شود

مطابق اعلام پیشین، سه کشتی ایرانی توقیف شده در سنگاپور امروز(سه شنبه) به حراج گذاشته می شود.

حدود یک هفته پیش سه فروند از کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نام های سهند، سبلان و توچال در کشور سنگاپور با حکم دادگاه این کشور توقیف شد.

علت اصلی این توقیف، بدهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به یک بانک فرانسوی اعلام شد. این کشتی های با ظرفیت هر یک 6500 TEU کانتینر از بزرگترین کشتی های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید.

به نظر می رسد تحریم های آمریکا در جلوگیری از رد و بدل شدن پول توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عامل اصلی تاخیر در پرداخت بدهی این شرکت به بانک های فرانسوی بوده است.

بانک فرانسوی نیز که وام برای خرید کشتی به ایران اعطا کرده، اقساط دین را به حال تبدیل کرده و از دادگاه سنگاپور تقاضای توقیف و حراج کشتی های ایرانی را اخذ کرد.

با وجود تلاش های کشتیرانی جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی ایران این حراج متوقف نشده و قرار است امروز برگزار شود.

حتی گفته می شود یکی از دلایل تغییر و تحول ها تازه در وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز با متوقف نشدن این حراج بی ارتباط نیست.

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر گفته بود، در حال رایزنی برای پرداخت وام این کشتی ها به بانک فرانسوی و جلوگیری از حراج این کشتی ها هستیم تا از این حراج جلوگیری شود.

ایران معتقد است، فرانسوی ها برخلاف قوانین بین المللی در این رابطه عمل کرده و نظیر مباحث تحریم، اقداماتی فراقطعنامه ای انجام داده است چرا که تحریم به عنوان مثال در مورد کشتی های ایرانی مشمول قراردادهای قبل از موعد آغاز تحریم نمی شد اما آنها بر این مفاد پایبند نبودند. همچنین بانک فرانسوی برخلاف قراردادها اقساط دین را به حال تبدیل کرده است.

گفته می شود، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته بیش از ٨۰ فروند کشتی با استفاده از تسهیلات بانک‌های خارجی خریداری کرده که ماهیانه مبالغی بابت اقساط  آنها پرداخت می‌کند.

ريچارد هالبروک درگذشت

"ریچارد هالبروک" نماینده آمریکا در امور افغانستان و پاکستان امروز بعد از یک عمل جراحی قلب در واشنگتن درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، "ریچارد هالبروک" که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا او را به عنوان نمانیده ویژه خود در امور افغانستان، پاکستان و هند تعیین کرده بود امروز در بیمارستانی در ایالات متحده در گذشت.

هالبروک 69 ساله که بر اثر سکته زیر تیغ جراحی رفته بود نتوانست از این عمل جراحی جان سالم بدر ببرد.

هالبروک که در سوابق وی سردبیری مجلات، نویسندگی، تدریس، عضویت در هیئت‌های صلح، نماینده آمریکا در سازمان ملل و سرمایه گذاری در بانک‌ها قید شده تنها فردی محسوب می‌شود که سمت مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در دو منطقه جداگانه در جهان را عهده دار بوده است.

او در سال‌های 1977 تا 1981 و در سال‌های 1994 تا 1996 به ترتیب به عنوان مشاور وزارت امور خارجه آمریکا در امور آسیا و اروپا فعالیت کرده است.

در فاصله سال‌های 1993 تا 1994 نیز هالبروک سفیر آمریکا در آلمان و پس از آن در زمان امضای قرارداد صلح دیتون در بوسنی که میان طرفین درگیر در بوسنی در سال 1995به امضا رسید، به عنوان میانجی صلح شناخته شد
هالبروک در سال‌های 1999 تا سال2001 نیز در مقام سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد انجام وظیفه کرد و در زمان انتخابات ریاست جمهوری 2004 سمت مشاور جان کری کاندیدای دموکرات‌ها در این انتخابات را عهده دار بود.

او در سال 2008 نیز در مقام مشاور ارشد سیاست خارجی به ستاد هیلاری کلینتون یکی از کاندیداهای دموکرات شرکت کننده در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیوست.
در 22 ژانویه 2009، هالبروک در سمت فرستاده ویژه آمریکا به پاکستان و افغانستان در دولت باراک اوباما منصوب شد.
این دیپلمات یهودی که از حمایت نهادهای کلیمی در آمریکا برخوردار بود یکی از ترتیب دهندگان تظاهرات های ضد ایرانی در نیویورک بود.

 


نظر شما :