حمايت امريکا از عضويت دائم هند و آلمان؛

تغيير در شوراى امنيت

۱۹ آبان ۱۳۸۹ | ۲۲:۳۳ کد : ۹۳۰۴ آمریکا
در حالى که پيش بينى مى‌شد حمايت اوباما از عضويت دائم هند در شوراى امنيت موجبات حساسيت کشورهاى همسايه هند مانند چين شود و اعتراض ديگر کشورهاى خواهان حضور در شوراى امنيت مانند آلمان را برانگيزد، اين کشورها از اين پيشنهاد اوباما استقبال کردند.
تغيير در شوراى امنيت

ديپلماسى ايرانى: در حالى که پيش بينى مى‌شد حمايت اوباما از عضويت دائم هند در شوراى امنيت موجبات حساسيت کشورهاى همسايه هند مانند چين شود و اعتراض ديگر کشورهاى خواهان حضور در شوراى امنيت مانند آلمان را برانگيزد، اين کشورها از اين پيشنهاد اوباما استقبال کردند.

هونگ لى، سخنگوى وزير امور خارجه چين با اشاره به سخنان اوباما گفته است: افزايش نمايندگى کشورهاى در حال رشد در شوراى امنيت در اولويت کارى است. مذاکرات بايد بر کاهش اختلافات در زمينه اصلاحات شوراى امنيت متمرکز بوده و باعث تحکيم شورا و تامين منافع متقابل شود. برخى تحليل‌گران حمايت اوباما از عضويت دائم هند در شوراى امنيت را عاملى براى فشار به چين و ايجاد تعادل تجارى در منطقه توصيف کرده بودند.

اما چين به عنوان رقيب منطقه‌اى و تجارى دهلى نو، نه تنها حساسيتى نسبت به عضويت دائم هند در شوراى امنيت نشان نداده، بلکه از همکارى‌هاى فزاينده ايالات متحده و هند هم ابراز نگرانى نکرده است. سخنگوى وزير امور خارجه چين درباره پيمان هسته‌اى جديد ميان امريکا و هند گفته است: چين اميدوار است هر همکارى بين المللى در اين زمينه براى صلح و ثبات و توسعه منطقه سودمند باشد و به تقويت سامانه منع تکثير تسليحات کشتار جمعى کمک کند. کشورها حق دارند از انرژى هسته‌اى به شکل صلح آميز استفاده کنند اما بايد به تعهداتشان در خصوص منع ازدياد تسليحات کشتار جمعى عمل نمايند.

آلمان هم که پيش از اين حمايت ايالات متحده را براى عضويت دائم در شوراى امنيت به دست آورده بود، از سخنان اوباما در هند استقبال کرده است. گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان پس از حمايت اوباما از عضويت دائم هند در شوراى امنيت گفت: با توجه به قولهاى مساعد آمريکا و هند مبنى بر حمايت از آلمان، انتظار مى‌رود که اين کشور در آينده نزديک بتوانند کرسى دائم شوراى امينت سازمان ملل‌ متحد را به دست آورد.

اما بايد ديد اوباما در سفر به ژاپن، از عضويت دائم اين کشور در شوراى امنيت هم حمايت مى‌کند يا خير؟ ژاپن از ديگر کشورهايى است که خواهان کرسى دائم در شوراى امنيت است و تاکنون درباره حمايت اوباما از عضويت دائم‌ آلمان و هند، واکنشى از خود نشان نداده است.

اصلاح ساختار شوراى امنيت سازمان ملل از دهه نود ميلادى همواره به طور جدى مورد بحث بوده است به نحوى که کوفى عنان، دبير کل سابق سازمان ملل متحد دو طرح براى اصلاح ساختار شوراى امنيت به اعضا ارائه کرد. اما تاکنون پنج عضو دائم شوراى امنيت با اعمال قدرت خود مانع از ايجاد تغييرات ساختارى در اين نهاد شده‌اند.

حمايت ايالات متحده از عضويت دائم هند و آلمان، به دليل نفوذ اين کشور در شوراى امنيت براى اين کشورها اهميت دارد. گرچه عضويت دائمى‌ که ايالات متحده از آن در مورد آلمان و هند حمايت کرده است، عضويت دائم بدون داشتن حق وتو است، اما موافقت اين کشور به همين حد از اصلاح در ساختار شوراى امنيت هم مى‌تواند براى کشورهاى خواهان عضويت دائم در شوراى امنيت، امتياز بزرگى محسوب شود.


نظر شما :