سفر به سرزمین کودکی: اوباما در اندونزی

۱۹ آبان ۱۳۸۹ | ۲۲:۲۷ کد : ۹۳۰۳ آمریکا
باراک اوباما پس از دوباره لغو سفر خود به اندونزی، کشوری که کودکی خود را در آن سپری کرده بود، در نهایت به این کشور سفر کرد و با بیان این که تحولات اندونزى در تمام طول زندگى‌اش در خاطرش بوده است، گفت: اندونزى بخشى از من است.
سفر به سرزمین کودکی: اوباما در اندونزی

ديپلماسى ايرانى: باراک اوباما پس از دوباره لغو سفر خود به اندونزی، کشوری که کودکی خود را در آن سپری کرده بود، در نهایت به این کشور سفر کرد و با بیان این که تحولات اندونزى در تمام طول زندگى‌اش در خاطرش بوده است، گفت: اندونزى بخشى از من است.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سفر ده روزه خود به آسیا امروز (چهارشنبه) با سوسيلو يودهويونو، رئيس‌جمهور اندونزى ملاقات کرد و به بزرگترين مسجد کشور رفت و در دانشگاه ملی اندونزی به سخنرانى پرداخت. اوباما در سخنرانی خواستار مبارزه‌ مشترک کشورهای اسلامی و آمریکا با تروریسم شد.

اين سخنرانى برای اوباما فرصتى ديگر بود تا تلاش کند مسلمانان را متقاعد کند که وى با اسلام وارد جنگ نمى‌شود بلکه در حال جنگ با تروريسم است و به کمک ميانه‌رو‌ها در اين جنگ نياز دارد. او در سخنرانی خود همچنین از سير تکاملى اندونزى از يک حکومت مستبد به يک دموکراسى تقدير کرد و از روح ايستادگى اين کشور به عنوان الگويى براى اسلام و غرب ياد کرد.

اوباما در جمع دانشجويان اندونزيايى گفت: اگر سال‌هاى پيش از ما سوال مى‌کرديد يا از شما سوال مى‌شد هيچ کدام از ما نمى توانست اين موضوع را پيش‌بينى کند که روزى من به عنوان رئيس‌جمهور آمريکا به اندونزى باز مى‌گردم و عده اندکى از شما توانستند تحولات در اندونزى را طى چهار دهه گذشته پيش‌بينى کنند. وى همچنين به اين موضوع اشاره کرد که چگونه مادرش با يک مرد اندونزيايى ازدواج کرد و چند سال در جاکارتا سپرى کرد.

او همچنين قول داد که روند جديدى را در روابط با اسلام به دنبال سالها بى‌اعتمادى به دليل جنگ‌هاى آمريکا در عراق و افغانستان آغاز کند. اوباما گفت: همانگونه که قبلا گفتم و اکنون نيز تکرار مى‌کنم يک سخنرانى نمى‌تواند سال‌ها بى‌اعتمادى را از بين ببرد.

اوباما همچنين قول داد که به از بين بردن گروه‌ها و اعضاى القاعده در مرز افغانستان و پاکستان و همچنين در کشورهايى همچون يمن و سومالى ادامه دهد. وى گفت:‌ «همه ما بايد القاعده و گروه‌هاى وابسته به القاعده را نابود کنيم. هيچ‌کدام از ما نبايد در برابر تروريست‌هايى که مى‌خواهند مردم را از بين ببرند تسليم شويم. اين فقط وظيفه آمريکا نيست.»

او افزود: «من با صراحت اعلام کرده‌ام که آمریکا هیچ‌گاه با اسلام سر جنگ نداشته و نخواهد داشت. همه‌ باید با یکدیگر همکاری کنیم تا القاعده و وابستگان آن را از بین ببریم. هیچ‌یک از ما نباید ادعا کنیم که رهبری دینی را برعهده داریم، بخصوص دین بزرگی مانند اسلام را. آنهایی که قصد سازندگی دارند نباید در مقابل آنهایی که قصدشان نابودی است عقب‌نشینی کنند. این مبارزه تنها وظیفه‌ ایالات متحده نیست.»

اوباما در سفر به اندونزى تلاش کرد تا روابط استراتژيک دو کشور نيز تقويت شود. او خاطرنشان کرد که واشنگتن روابطش را با اندونزى در امور تجارت و سرمايه‌گذارى و همچنين امور سياسى و امنيتى تقويت خواهد کرد. وى گفت که آمريکا از اندونزى به عنوان يکى از بازارهاى نوظهور جهان ياد مى‌کند.

اوباما اين اظهارات را پس از ديدار از مسجد استقلال (بزرگترين مسجد جنوب شرق آسيا) اظهار کرد. در اين ديدار حاج مصطفى على يعقوب يک روحانى بزرگ در اين کشور اوباما و همسرش را همراهى کرد.

رئيس‌جمهور آمريکا همچنين در ديدار با سوسيلو بامبانگ يودهويونو رئيس‌جمهور اندونزى بر شراکت استراتژيک دو کشور با هدف تقويت روابط در زمينه‌هايى همچون امور امنيتى،‌ تجارت و تغييرات جوى تاکيد کرد.

باراک اوباما درسفر خود به اندونزى تلاش کرد تا روابط پرتنش ميان آمريکا و جهان اسلام را بهبود دهد. اوباما پيش از اين در قاهره تلاش کرد که روابط جديدى ميان دنياى اسلام و آمريکا ايجاد کند اما با اين حال شک و ترديدهاى فراوانى بين روابط دو جانبه وجود داشت. اوباما در اندونزی گفت: طى 17 ماه گذشته ما پيشرفت‌هايى در بهبود روابط ميان آمريکا و دنياى اسلام داشتيم اما لازم است اقدامات بيشترى انجام شود.

رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه سخنرانى خود در مورد اوضاع خاورميانه تصريح کرد که روند مذاکرات مستقيم صلح ميان اسرائيل- فلسطين با موانع بى‌شمارى مواجه است. اما شکى وجود ندارد که ما تمام تلاش خود را براى حصول نتيجه در اين راستا که به نفع تمامى طرف‌ها (از جمله راه حل دو کشور اسرائيل- فلسطين که در کنار هم با صلح و امنيت زندگى کنند) است، مى‌کنيم.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پیش از این دو سفر برنامه ريزى شده به اندونزى را لغو کرده و طى اين سفر تنها 24 ساعت در اندونزى خواهد بود. کاخ سفید اعلام کرده است که ممکن است به دلیل مشکلات ناشی از ابری از خاکستر آتشفشان در اندونزی، آقای اوباما ناچار شود ساعاتی زودتر از برنامه قبلی، جاکارتا را ترک کند.

اوباما در سن هفت سالگى پس از ازدواج دوم مادرش با لولوسئترو به اندونزى رفت. اوباما چهار سال در بین سال‌هاى 1967 تا 1971 در اندونزى اقامت داشت. او در این سفر کوتاه فرصتی برای بازدید محله دوران کودکی‌اش نداشت و فقط چندين ملاقات شتابزده با خانواده و دوستانش داشت.

رئیس جمهوری آمریکا از اندونزی برای شرکت در نشست گروه 20 به کره جنوبی رفت و سپس به ژاپن خواهد رفت.


( ۲ )

نظر شما :