درخواست 1+5 برای مذاکره با ایران

۳۱ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۶ کد : ۸۷۳۹ سرخط اخبار
درخواست 1+5 برای مذاکره با ایران

یک خبرگزاری غربی لحظاتی پیش اعلام کرد که کشورهای گروه موسوم به 1+5 در نشست امروز خود درباره موضوع هسته ای ایران، خواستار مذاکره با تهران خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز مدعی شده که نسخه ای از بیانیه پایانی نشست امروز پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان را مشاهده کرده که در این بیانیه کشورهای 1+5 از ایران می خواهند تا درباره جزئیات فنی طرح تبادل سوخت به مذاکره بنشینند.
نشست 1+5 هنوز برگزار نشده و قرار است عصر امروز وزیران امور خارجه کشورهای آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه به اضافه آلمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.
بر اساس گزارش رویترز، در بیانیه 1+5 آمده است : اعتقاد ما به ادامه مذاکرات جامع برای یافتن راه حل مناسبی است که بتواند اعتماد جامعه بین الملل درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را برآورده کند.

مالکى نامزد واحد ائتلاف فراگير شيعيان عراق شد

گفت‌وگوهاى "ائتلاف ملى عراق " به رهبرى حکيم و فهرست "دولت قانون " به رياست مالکى درباره‌ معرفى نامزد واحد ائتلاف شيعيان لحظاتى پيش به‌ پايان رسيد و "نورى المالکى " به‌ عنوان کانديد واحد ائتلاف فراگير شيعيان انتخاب شد.

"انصار الشمرى " عضو ائتلاف ملى عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزارى فارس در بغداد اظهار داشت: گفت‌وگوى ائتلاف ملى عراق و فهرست دولت قانون درباره‌ معرفى نامزد واحد ائتلاف شيعيان لحظاتى پيش به‌ پايان رسيد.
وى افزود: هم اکنون طرفين بر نامزدى "نورى المالکى " به‌ عنوان کانديد واحد ائتلاف شيعيان عراق و معرفى آن به‌ پارلمان به‌ توافق رسيده‌اند.
الشمرى در ادامه‌ گفت: گفت‌وگوى ائتلاف شيعيان براى تقسيم ديگر پست‌هاى کليدى و وزارتخانه‌هاى مهم تا پنج روز ديگر ادامه‌ خواهد داشت.
وى تصريح کرد تا اتمام توافقات نهايى ، نامزدى "المالکى " به‌ طور رسمى اعلام نخواهد شد.
خبرگزارى فارس جزئيات بيشتر اين توافقنامه‌ را اعلام خواهد کرد.
روزنامه عراقى "الصباح " نيز ديروز در گمانه زنى جديد اعلام کرده بود که همپيمانى ملى به نخست‌وزيرى، فهرست العراقيه رياست پارلمان و ائتلاف کردستان نيز تصدى پست رياست جمهورى را در دست خواهند گرفت.
بر اساس اين گمانه‌زنى، همپيمانى ملى به نخست‌وزيرى دست مى‌يابد و علاوه‌بر آن دو پست کليدى نيز به دو قطب اين ائتلاف (دولت قانون و ائتلاف ملى) مى‌رسد.
بر اساس اين سناريو، فهرست العراقيه به چندين پست مهم (رياست پارلمان و شوراى سياسى) و نيز دو پست کليدى و وزارتخانه ديگر مى‌رسد و ائتلاف کردستان نيز پست رياست جمهورى، يک پست کليدى و دو پست خدماتى را کسب مى‌کند.
همچنين چند فراکسيون ديگر نيز که در انتخابات پيروز شده‌اند به برخى پست‌هاى وزارتى و مناصب دولتى دست مى‌يابند تا به اين ترتيب اصل مشارکت ملى اجرا شود.
برخى از کارشناسان سهم‌خواهى گروه‌هاى سياسى و دخالت‌هاى برخى کشورهاى عربى و فرامنطقه‌اى را مانع از توافق تشکيل دولت جديد عراق دانستند.

تحریم ایران توسط بانکهای ترکیه

بانک های ترکیه بعد از اعلام تحریم ایران از سوی آمریکا، از افتتاح حساب اکردیته تجاری با ایران خودداری می کنند ، به همین دلیل صادرکنندگان ترک از لحاظ نقل و انتقالات حساب ارزی دچار مشکلات عدیده ای شده اند .

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) به نقل از بولتن جهان، صادر کنندگان ترک برای حل این مسئله پیشنهاد کرده اند حسابی تحت عنوان " حساب ویژه " افتتاح شود.

بر اساس این طرح، صادر کنندگان ترکی که به ایران کالا صادر می کنند ارز حاصل از صادرات کالای خود را از مبلغ پرداختی دولت ترکیه به ایران بابت خرید گاز طبیعی کسر خواهند کرد!

منابع ترک همچنین ادعا می کنند که ایران به علت تحریم های جدید، برای رفع مشکل پرداخت بانک ها در بانک خلق ترکیه Halkbank حساب ویژه ای باز کرده است.

به گزارش ایربا، مبالغ پرداختی ترکیه در ازای گاز طبیعی وارداتی از ایران در این حساب ریخته می شود و ایران نیز هزینه کالاهای وارداتی از ترکیه را به صادر کنندگان آن ها از طریق این حساب پرداخت می کند.

بیلگین آیکل، معاون رئیس شورای کار ترکیه و ایران در این خصوص گفت:7 بانک ترکیه برای این که مورد تحریم غرب قرار نگیرند، از انجام امور بانکی و ارزی با ایران خودداری می کنند.

منابع اقتصادی در ترکیه همچنین معتقدند که تحریم ایران باعث کاهش سرعت نقل و انتقال صادرات و واردات و امور بانکی با ایران شده است.

روسیه قرارداد S300 را یکجانبه لغو کرد

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد، روسیه از تصمیم خود برای تحویل سامانه موشکی اس300 به ایران منصرف شد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اینترفاکس روسیه، "نیکولای ماکاروف" ، علت این تحول را درج نام این نوع موشک در لیست تحریم های بین المللی اعلام کرد.
این خبر پس از آن اعلام شد که سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قبل از ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بحث سامانه موشکی اس 300 به کجا رسیده است، اعلام کرد: تحول جدیدی در بحث تحویل سامانه جدید اس300 نداشتیم ولی ساخت آن را در دستور کار داریم.
این در حالی است که مقامات روسیه و جمهوری اسلامی ایران، تا کنون همواره بر برقرار بودن مفاد قرارداد فروش این سامانه موشکی تأکید می کردند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان، همچنین پیش از این در خصوص موضوع قرارداد اس 300 اعلام کرده بود: ما با روسیه قرارداد داریم و آنها نیز قبل از صدور قطعنامه اعلام کردند که ما مشکلی در این خصوص نداشته و تنها برخی مشکلات فنی است که برطرف خواهد شد اما پس از صدور قطعنامه علیه ایران بعضی افراد در روسیه که مقامات رسمی نبودند حرف‌هایی زدند اما مقامات رسمی دولت روسیه موضع روشنی نگرفتند و گفتند ما منتظر تصمیم رئیس‌جمهور خواهیم ماند
وی افزوده بود:‌ گمان ما بر این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند موقعیت روسیه را در بین دوستان و همسایگانش تضعیف کنند که از جمله راه‌های آنها لغو قراردادهای بسته شده است اما ما به طرف روس توصیه می‌کنیم در دام آمریکایی‌ها نیفتند.
وحیدی تأکید کرده بود: اگر آنها بخواهند این قرارداد را فسخ کنند باید خسارت‌های دیده شده در قرارداد را به ما بپردازند.

ساخت سامانه S300 را در دستور کار

وزير دفاع گفت: تحول جديدى در بحث تحويل سامانه S300 نداشتيم ولى ساخت آن را در دستور کار داريم.

به گزارش فارس، سردار احمد وحيدى وزير دفاع و پشتيبانى نيروهاى مسلح قبل از ظهر امروز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيئت دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به پروژه‌هايى که در هفته دفاع مقدس مورد بهره‌بردارى قرار خواهد گرفت،‌گفت: در هفته دفاع مقدس تحويل موشک پدافند هوايى برد کوتاه و قايق‌هاى پرنده با حجم زياد به نيروهاى مسلح را خواهيم داشت.
وى در پاسخ به سؤالى مبنى بر اينکه بحث سامانه موشکى S300 به کجا رسيد، تصريح کرد: تحول جديدى در بحث تحويل سامانه جديد S300 نداشتيم ولى ساخت آن را در دستور کار داريم.
وزير دفاع و پشتيبانى نيروهاى مسلح همچنين گفت که موشک‌هاى با برد زياد از ديگر پروژه‌هايى است که وزارت دفاع در حال پيگيرى آن است.

جلسه 1+5برای بررسی پیشنهاد احمدی‌نژاد

کشورهای عضو گروه 1+5 چهارشنبه‌ـ‌امروزـ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک جديدترين تحولات مربوط به برنامه هسته‌اى ايران را بررسى مى‌کنند.
به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، نمایندگان آمریکا، روسیه، انگليس، فرانسه، چین و آلمان در نشست امروز خود قرار است پیشنهاد «محمود احمدی‌نژاد»، رئيس‌جمهورى ايران را درباره از سرگیری مذاکرات هسته‌ای بررسى کنند.
«فیلیپ کراولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اين‌باره اعلام کرد که کشورش همچنان «تعامل سازنده با ایران» را خواستار است.
کراولی افزود که آمريکا امیدوار است ایران پیشقدم شده و نگرانی‌های جامعه جهانی را در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای اين کشور برطرف کند.



نظر شما :