ترکیه: برای از سرگیری مذاکرات تلاش می‌کنیم

۰۷ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۰:۱۸ کد : ۸۵۰۶ سرخط اخبار
ترکیه: برای از سرگیری مذاکرات تلاش می‌کنیم

وزير امور خارجه ترکيه گفت: گفت‌وگو و ديپلماسى تنها ابزارهاى مشروع براى حل موضوع هسته‌يى ايران هستند.

به گزارش ايسنا، احمد داوود اوغلو در گفت‌وگو با روزنامه اماراتى البيان بيان کرد: صراحتا تاکيد مى‌کنم گفت‌وگو و ديپلماسى تنها ابزارهاى مشروع هستند که براى حل مساله هسته‌يى ايران قابل اجرا هستند. وى افزود: در حالى که به حق تمامى دولت‌ها در استفاده صلح‌آميز از انرژى هسته‌يى که همگام با قوانين بين‌الملل باشد اذعان داريم از مساله عارى‌سازى خاورميانه از تمامى انواع سلاح‌هاى کشتار جمعى نيز حمايت مى‌کنيم و در اين زمينه تمام تلاشمان را براى تسهيل در روند ساز و کارهاى ديپلماتيک در قبال مسائل مربوط به برنامه هسته‌يى ايران، از سرگيرى فورى مذاکرات ميان ايران و 1+5 و شروع مذاکرات فنى مربوط به تبادل سوخت هسته‌يى به کار خواهيم بست.

العراقیه: حکیم تکلیف خود را معلوم کند

فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی با صدور بیانیه ای از جریان حکیم خواست تا دو هفته آتی تکلیف حمایت خود از احزاب سیاسی را مشخص کند.

شفاف شدن موضع حکیم به یکی از موضوعات مهم برای برخی از گروه های سیاسی تبدیل شده است. ائتلاف ملی به رهبری حکیم در چند ماه گذشته مواضع گوناگونی در حمایت از ایاد علاوی و نوری المالکی داشته است که برخی از انها ضد و نقیض بوده اند.

به نوشته روزنامه الصباح عراق، از این رو سران العراقیه روز جمعه که در امان پایتخت اردن گردهم آمده بودند در بیانیه ای از ائتلاف ملی به رهبری سید عمار حکیم تقاضا کردند طی دو هفته آتی موضع نهایی خود را در مسئله تشکیل دولت اتخاذ کنند. همچنین "سید احمد الصافی" خطیب نماز جمعه شهر کربلا بار دیگر درباره تاخیر پیش آمده در تشکیل دولت جدید هشدار داد. وی در خطبه دوم نماز جمعه کربلا تاکید کرد: تاخیر در تشکیل دولت به نفع هیچ کس نیست، عراق در یک بحران سیاسی گرفتار است و هر بحران سیاسی هم مردان خود را می خواهد تا بحران را با فداکاری پشت سر بگذارند.

حماس خواستار انقلاب عليه مذاکرات مستقيم سازش شد

همزمان با نزديک شدن زمان ازسرگيرى مذاکرات مستقيم سازش بين تشکيلات خودگردان و رژيم صهيونيستى جنبش حماس خواستار انقلاب عليه اين مذاکرات و مذاکره‌کنندگان شد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اى "الشرق الأوسط "، "خليل الحيه " عضو دفتر سياسى حماس گفت که هدف از مذاکرات مستقيم سازش پوشش دادن به حذف مسئله فلسطين، يهودى‌سازى قدس، حذف حق بازگشت آوارگان و ادامه شهرک‌سازى است.
وى خواستار انقلاب عليه مذاکرات و مذاکره‌کنندگان شد و رهبران تشکيلات خودگردان را مسئول کوتاهى در برابر حقوق ملى ملت فلسطين دانست.
الحيه طى سخنانى در جمع مردم غزه افزود: محمود عباس و تيم مذاکره وى نماينده فلسطين، قدس، آوارگان و مسجدالأقصى نيستند و هرگز توافقنامه‌اى را که با دشمن صهيونيستى امضا کنند، برسميت نخواهيم شناخت.
وى تاکيد کرد: نماينده قدس و مسجدالأقصى نمايندگان پارلمانى هستند که تهديد به تبعيد مى‌شوند و نيز کسانى هستند که مسئله قدس را در جهان زنده کردند.
اين رهبر حماس در ادامه تهديد کرد که گردان‌هاى القسام شاخه نظامى حماس پاسخ کسانى را که در رابطه با حق بازگشت آوارگان، قدس و فلسطين کوتاهى کنند، خواهند داد.


نظر شما :