پاکستان، نخستین قربانی تحریم‌های ایران

۳۰ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۰ کد : ۷۸۴۱ آسیا و آفریقا
کنگره ایالات متحده نیز مانند اتحادیه اروپا به دنبال تصویب بسته تحریمی‌جدید علیه ایران است. در شرایطی که اخبار رسیده حاکی از انعقاد قرارداد گازی میان ایران و پاکستان است، ریچارد ‌هالبروک نماینده ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان هشدار می‌دهد که اسلام آباد باید منتظر تصمیم کنگره در خصوص تحریم ایران در حوزه انرژی بماند.
پاکستان، نخستین قربانی تحریم‌های ایران

دیپلماسی ایرانی: کنگره ایالات متحده نیز مانند اتحادیه اروپا به دنبال تصویب بسته تحریمی‌جدید علیه ایران است. در شرایطی که اخبار رسیده حاکی از انعقاد قرارداد گازی میان ایران و پاکستان است، ریچارد ‌هالبروک نماینده ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان هشدار می‌دهد که اسلام آباد باید منتظر تصمیم کنگره در خصوص تحریم ایران در حوزه انرژی بماند.

هالبروک در مقام همدردی با پاکی‌ها در این خصوص به خبرنگاران گفت: پاکستان با مشکل جدی در حوزه انرژی و تامین گاز طبیعی روبه رو است و ما این دغدغه را درک می‌کنیم، اما با توجه به قرارداد جدید گازی میان تهران و اسلام آباد باید تذکر دهم که پاکستان باید منتظر تصمیم کنگره در خصوص بسته تحریمی‌ایران بماند.

دولت پاکستان تاکنون چندین بار با اعتراض‌های عمومی‌ به نبود برق و گاز روبه رو شده است و دولت نه چندان محکم آصف علی زرداری از رویارویی مجدد با پاکستانی‌های معترض وحشت دارد.

سناتور امریکایی جوزف لیبرمن هفته گذشته اعلام کرد که کنگره در حال تصویب بسته تحریمی ‌است که هم صادرات سوخت به ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم فعالیت بخش انرژی این کشور را محدود می‌کند. گفته می‌شود که کنگره در چهارمین روز از ماه جولای بسته تحریمی‌ جدید علیه ایران را به تصویب می‌رساند.

قرارداد فروش گاز طبیعی از ایران به پاکستان در ماه مارس امضا شده و گفته می‌شود که ارزش آن بالغ بر 7 میلیارد دلار است. ایالات متحده نارضایتی خود از این قرارداد را به اطلاع پاکستانی‌ها رسانده و گفته می‌شود که در پشت پرده دولت اوباما، پاکستان را به قطع کمک‌های مالی واشنگتن در مبارزه با تروریسم تهدید کرده است.

هالبروک در دهمین سفر خود به پاکستان از زمان پذیرش این پست، از دولت زرداری خواست تا زمان تصویب تحریم‌ها در کنگره از عمل کردن به مفاد این قرارداد سرباز زند.


نظر شما :