تحریم‌ها از راه می رسند؟

۱۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۷ کد : ۷۷۶۴ پرونده هسته ای
چهارمین دور از تحریم‌ها شاید در محتوا تفاوت چندانی با سه دور گذشته نداشته باشد. ممنوعیت خرید و فروش تسلیحاتی و تجهیزاتی همچنان بر مدار سابق است. با این همه امریکا به دنبال تحریم بانکی ایران و ممنوعیت عبور و مرور آزاد کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی نیز است.
تحریم‌ها از راه می رسند؟
همه چیز برای تحریم تمام عیار ایران مهیا است. از پنج عضو دائم شورای امنیت که می‌گویند در اعمال تحریم‌ها به توافق رسیده‌اند تا پیش‌نویسی که گفته می‌شود پس از تعدیل‌های فراوان برای خوشایند چین و روسیه اکنون بر روی میز کار اعضا انتظار امضا را می‌کشد.
 
امروز در شورای امنیت همه از تحریم ایران سخن می‌گویند. از چرایی توافقنامه تهران. از تلاش‌های ترکیه و برزیل برای برون برد این پرونده در کمال آرامش. از عقب‌نشینی روسیه از موضع حمایتی از ایرانی‌ها و البته تردید چین در ایستادن کنار ایران یا هم دوشی با غرب. چهارمین دور از تحریم‌ها شاید در محتوا تفاوت چندانی با سه دور گذشته نداشته باشد. ممنوعیت خرید و فروش تسلیحاتی و تجهیزاتی همچنان بر مدار سابق است.
 
با این همه امریکا به دنبال تحریم بانکی ایران و ممنوعیت عبور و مرور آزاد کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی نیز است.
باراک اوباما پیش از این اعلام کرده بود که تهران با سخت‌ترین نوع از تحریم‌ها به واسطه تخطی خود از قوانین بین‌الملل روبه رو خواهد شد. هیلاری کلینتون در تازه‌ترین اظهارنظر خود در این خصوص می‌گوید: عادلانه است اگر بگوئیم که ایران با شدیدترین نوع تحریم‌ها روبه رو خواهد شد. تحریم‌هایی که با سه دور پیشین کاملا تفاوت دارند.
 
اجماع بین‌الملل علیه ایران به اوج خود رسیده است.
علاوه بر ممنوعیت خرید و فروش کالاهای تسلیحاتی، ایالات متحده به دنبال بلوکه کردن اموال ایران در بانک‌های بین‌المللی و ممنوعیت ورود مقام‌های دولتی که با پرونده هسته‌ای ایران ارتباط دارند به خاک اروپا و امریکا است. علاوه بر این کشورها حق پذیرفتن سرمایه‌گذاری ایران در کمپانی‌هایی که در کار تولید تسلیحات هسته‌ای هستند را ندارند.

 ایالات متحده از ماه ژانویه تا کنون عزم خود را برای اعمال چهارمین دور از تحریم‌ها علیه ایران جزم کرده است و در نهایت اصرارهای این کشور مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران به چشم مخالفان تحریم نیز درشت آمده و به همین دلیل همگان بر تنبیه جدی ایران اصرار دارند. کاخ سفید همچنان در بیانیه‌های تند و تیز خود تاکید می‌کند که راه توسل به دیپلماسی همچنان مفتوح است اما از آنجا که در این مسیر پیشرفت‌های ناچیزی انجام می‌گیرد نمی‌توان به قدم زدن صرف در آن ادامه داد.

تندروهای امریکایی خواهان اعمال تحریم‌هایی سخت و نفس‌گیر علیه ایران بودند اما گری میهولین مدیر اجرایی موسسه کنترل تسلیحات هسته‌ای در این خصوص می‌گوید: تحریم‌های مطرح در پیش‌نویس به تند و تیزی مد نظر کاخ سفید نیستند و دلیل آن هم نیاز به جمع‌آوری اجماع است.

در این پیش‌نویس تاکید شده است که تمامی کشورها در مسیر انزوا ایران گام بردارند اما برای کشورهای خاطی مجازاتی در نظر گرفته نشده است.
به گفته این کارشناس مسائل هسته‌ای تحریم در شورای امنیت می‌تواند منجر به تشدید تحریم‌ها در اتحادیه اروپا شود.
 
میهولین در این خصوص می‌گوید: این تحریم‌ها از آن جنس تحریم‌هایی نبود که هیلاری کلینتون هشدار آن را به ایرانی‌ها داده بود. ما هنوز نمی‌توانیم در خصوص کاربردی بودن این تحریم‌ها اعلام نظر کنیم چرا که نمی‌دانیم کدام کشورها به مفاد آن پایبند خواهند بود.

رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده در نخستین اظهارنظر در خصوص تشدید این تحریم‌ها می‌گوید: استراتژی ما آمیخته‌ای از تعامل و تقابل است. ما با توسل به این دو راهکار می‌خواهیم به ایرانی‌ها بفهمانیم که در مسیر اشتباهی قرار گرفته اند‌.   

نظر شما :