تونل مرگ در مرز دو کره

۱۵ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۱:۵۲ کد : ۷۷۱۳ آسیا و آفریقا
مرز میان دو کره از خطرناک‌ترین مرزهای جهان است. آنجا را تونل مرگ می‌نامند و مکانی که پر از جاسوس است و تحریکات مرزی کشور همسایه. جنگ میان کره شمالی و جنوبی هرگز به صورت رسمی پایان نیافته و در خفا همچنان ادامه دارد.
تونل مرگ در مرز دو کره
دیپلماسی ایرانی: مرز میان دو کره از خطرناک‌ترین مرزهای جهان است. آنجا را تونل مرگ می‌نامند و مکانی که پر از جاسوس است و تحریکات مرزی کشور همسایه. جنگ میان کره شمالی و جنوبی هرگز به صورت رسمی پایان نیافته و در خفا همچنان ادامه دارد.
 
سازمان ملل متحد در سال ۱۹۵۳ مرز میان دو کره را برای پایان دادن به جنگ میان دو کشور تعیین کرد؛ مرزی که از میان درختان، مراتع و مزارع عبور می‌کند. هنوز معاهده صلحی میان دو کشور منعقد نشده و این دو در واقع هنوز در شرایط جنگ به سر می‌برند، اگرچه آتش توپخانه و صدای بمباران هواپیماها سال‌هاست که قطع شده است. شهر مرزی کسونگ در کره شمالی، از مرز میان دو کشور دیده می‌شود.
 
کره جنوبی در این شهر کارخانه‌هایی به راه انداخته و ۱۰ هزار کارگر کره شمالی این امکان را یافته‌اند تا در آن به کار مشغول شوند. در منطقه مرزی، اتوبوس‌های گردشگران در راه‌اند و به بخش‌های این مرز پر التهاب سرکشی می‌کنند. بیشتر گردشگران از چین می‌آیند. یکی از مراکز دیدنی مرز، تونل شماره سه است که کره شمالی در سال ۱۹۷۸ مخفیانه حفر کرد. اگر این تونل کشف نمی‌شد، ۳۰ هزار سرباز کره شمالی می‌توانستند در مدت یک ساعت خود را به کره جنوبی برسانند.
 
این در حالی است که دولت کره شمالی تا امروز از ساختن چنین تونلی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. حمله کره شمالی به ناوچه کره جنوبی و غرق کردن این ناوچه به همراه ۴۶ خدمه آن روابط دو کشور را بار دیگر به شدت بحرانی کرده و مرز را به حالت انفجاری در آورده است. مرز کره شمالی و جنوبی اکنون یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های جهان شده است.
 
سران و نخست وزیران سه کشور ژاپن، چین و کره جنوبی روزهای شنبه و یکشنبه (۲۹ و ۳۰ مه) در نشستی سعی کردند تا با اقدامات عاجل جلوی بحرانی‌تر شدن روابط دو کشور همسایه را بگیرند. لی میونگ باک، رئیس جمهوری کره جنوبی اما در جریان این نشست موفق نشد ون جیابائو، نخست وزیر چین را با خود هم‌نظر کند.
 
پکن همچنان از محکوم کردن علنی اقدام کره شمالی خودداری می‌کند. دولت چین اعلام کرده که به زمان بیشتری برای بررسی تحقیقات انجام شده در مورد دلایل غرق شدن ناوچه کره جنوبی نیاز دارد. نخست وزیر چین به جای محکوم کردن فوری کره شمالی خواستار آن شده که در اقداماتی گام به گام از تنش‌های موجود میان دو کشور کاسته و از به وجود آمدن برخوردهای دیگر میان این دو جلوگیری شود. 

چین مهم‌ترین متحد کره شمالی است و نمی‌خواهد کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی و ارتش او خود را در حالت تدافعی ببینند و شرایط موجود را با اقداماتی نسنجیده بحرانی‌تر کنند. کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی که در کنار "رهبر عزیز" اکنون نام "ژنرال" را هم بر خود نهاده است، اجازه می‌دهد که همه مخالفان و تروریست‌های دو کشور کره جنوبی و ژاپن به کره شمالی پناهنده شوند. او در حال حاضر به ۹ عضو ارتش سرخ ژاپن پناه داده است. سران این کشور همچنان اعلام می‌کنند که در حمله به ناوچه کره جنوبی هیچ نقشی نداشته‌اند.

نظر شما :