چين با امريکا بر سر ايران بازى مى‌کند

۰۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۱۸ کد : ۷۶۹۰ آسیا و آفریقا
هنوز يک هفته از اعلام خبر همراهى چين با ايالات متحده براى تشديد تحريم‌ها عيله ايران توسط خانم هيلارى کلينتون نگذشته است که پکن از افزايش جدى حجم معادلات تجارى خود با ايران سخن مى‌گويد.
چين با امريکا بر سر ايران بازى مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: هنوز يک هفته از اعلام خبر همراهى چين با ايالات متحده براى تشديد تحريم‌ها عيله ايران توسط خانم هيلارى کلينتون نگذشته است که پکن از افزايش جدى حجم معادلات تجارى خود با ايران سخن مى‌گويد.

به گزارش آسشييتدپرس، پکن موافقت خود را با کمک 1 ميليون دلارى به ايران براى پايان بردن چهار پروژه اعلام کرده است. اعلام اين خبر بدين معناست که پکن بر خلاف ادعاهاى کاخ سفيد نه تنها با تشديد تحريم ها عليه ايران موافق نيست بلکه به دنبال گسترش همکارى‌هاى اقتصادى با اين کشور نيز است.

قرار است اين مبلغ در بازده زمانى سه تا چهار ساله در اختيار ايرانى‌ها قرار بگيرد. چين در بيانيه اى که به اين مناسبت صادر شد اعلام کرد که اين کمک مالى در پروژه‌هاى عمرانى خرج خواهد شد.

در سال‌هاى اخير چين تبديل به شريک اصلى تجارى ايران شده است. بسيارى از کارشناسان ادعا مى‌کنند که همين شراکت تجارى مانع از اعمال فشار سياسى چين بر ايران بر سر برنامه هسته اى اين کشور شده است. روسيه و چين از اصلى ترين مخالفان تشديد تحريم‌ها عليه ايران در ميان اعضاى ثابت و داراى حق وتو شوراى امنيت هستند.


نظر شما :