شبه جزیره کره در کابوس جنگ

۰۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۱ کد : ۷۶۲۷ آسیا و آفریقا
غرق شدن یک زیردریایی کره جنوبی روابط این کشور را با همسایه شمالی به شدت تیره کرده است. کره شمالی به جنگ مقدس تهدید کرده و منطقه را به نگرانی فرو برده است. تنها چین است که می‌تواند کره شمالی را از سیاست تهاجمی باز دارد.
شبه جزیره کره در کابوس جنگ

دیپلماسی ایرانی: غرق شدن یک زیردریایی کره جنوبی روابط این کشور را با همسایه شمالی به شدت تیره کرده است. کره شمالی به جنگ مقدس تهدید کرده و منطقه را به نگرانی فرو برده است. تنها چین است که می‌تواند کره شمالی را از سیاست تهاجمی باز دارد.

مقامات کره جنوبی گفته‌اند پس از تحقیقات مفصل دیگر برایشان شکی باقی نمانده که رزمناو چئونان متعلق به این کشور بر اثر انفجار مهیبی در زیر دریا غرق شده است که عامل آن یک اژدرافکن کره شمالی بوده است. تکه قطعاتی که کف دریا یافت شده نشان می‌دهد که تجهیزات ساخت کره شمالی انفجار زیردریایی را باعث شده‌اند.

یک تیم بازرسی متشکل از کارشناسان امریکایی، سوئدی، استرالیایی و بریتانیایی علت غرق شدن ناوچه را بررسی کرده است. این بازرسان در گزارش خود نتیجه گرفته‌اند که بقایای موشک اژدری که ناوچه را در ۲۶ مارس غرق کرد به طور کامل با اژدرهای ساخت کره شمالی مطابقت دارد.

ناوچه چئونان در نزدیکی منطقه مورد مناقشه خط محدوده شمالی گشت می‌زد که در دریا فرو رفت. ناوچه بر اثر انفجار از وسط دو نیم شد. در واقعه ۴۶ ملوان کره جنوبی کشته شدند و ۵۸ نفر از خدمه‌ آن نجات یافتند.

مقامات کره جنوبی تهدید کرده‌اند که تحریکات کره شمالی را به نحو مقتضی تلافی خواهند کرد. در برابر کره شمالی اتهام وارده را ساختگی خوانده و هشدار داده است که تشدید تحریکات توسط کره جنوبی، منجر به جنگ تمام عیار خواهد شد. به گفته محافل کره شمالی: "این به معنای جنگ مقدس آحاد ملت، خلق و دولت" است.

در شرایطی که تشنج در شبه جزیره کره پیوسته افزایش می‌یابد، ناظران سیاسی میدان عمل کره جنوبی را برای مقابله با همسایه شمالی تنگ می‌بینند. تحریم‌های بین‌المللی تا کنون نتوانسته جاه‌طلبی‌های نظامی کره شمالی را متوقف کند. جنگ میان دو کشور فاجعه بار است، زیرا سئول پایتخت کره جنوبی تنها ۶۰ کیلومتر از مرز دو کشور فاصله دارد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با صدور بیانیه‌ای کره شمالی را به تعرض متهم کرده است. باراک اوباما گفت: «این حمله چالشی برای صلح و امنیت بین‌المللی است و توافق آتش‌بس را نقض می‌کند.»

مذاکرات شش جانبه برای محدود کردن تسلیحات اتمی کره شمالی تا کنون بی‌نتیجه بوده است. بعید نیست که کره شمالی در آینده نزدیک به آزمایش اتمی تازه‌ای دست بزند. رسیدگی به مناقشه‌ دو کره بخشی از برنامه سفر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده خواهد بود.

خانم کلینتون که از آسیای جنوب شرقی دیدار می‌کند، آخر هفته وارد جمهوری خلق چین می‌شود. او به خوبی می‌داند که تنها سران چین هستند که می‌توانند کره شمالی را به حرکت در جهت آرامش و صلح در منطقه برانگیزند.


نظر شما :