بازتاب توافق‌نامه هسته‌اى تهران در رسانه‌هاى جهان

۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۳:۵۱ کد : ۷۶۰۲ اخبار اصلی
مصالحه هسته‌ای ایران که روز دوشنبه 18 می با حضور روسای جمهوری برزیل و ترکیه به میزبانی تهران انجام شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.
بازتاب توافق‌نامه هسته‌اى تهران در رسانه‌هاى جهان

دیپلماسی ایرانی: مصالحه هسته‌ای ایران که روز دوشنبه 18 می با حضور روسای جمهوری برزیل و ترکیه به میزبانی تهران انجام شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

روزنامه کندین پرس چاپ کانادا در این باره نوشت، ترکیه توانست با راضی کردن ایران برای انتقال اورانیوم به خاک خود ایالات متحده را راضی کند که فعلا از فشارها برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران دست بر دارد.

ایالات متحده امریکا البته هنوز به توافق‌نامه تهران اعتماد ندارد و معتقد است که ایران با این کار طرفند تازه‌ای برای دور ساختن پرونده هسته‌ای‌اش از گزند تحریم‌ها پیش گرفته است، اما نسبت به آن رویکرد منفی نیز نگرفته است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، حال این ایران است که منتظر پاسخ غرب برای انتقال اورانیوم به خاک ترکیه بر اساس توافق سه جانبه تهران است. در این میان چین نیز از توافق‌نامه‌ای که در تهران رخ داده، ابراز رضایت کرده و پیش‌بینی می‌شود این مسئله کار را برای اعضای غربی شورای امنیت که می‌خواستند ایران را تحت فشار گذاشته و تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کنند، سخت کند.

روزنامه وینی پیج فری پرس، چاپ کانادا نیز در یادداشتی به قلم ساموئل سژو نوشت، توافق‌نامه اتمی تهران که با حضور روسای جمهور ترکیه و برزیل و ایران امضا شد تهدید نظامی‌ای که متوجه ایران بود را همان آن دفن کرد. این توافق‌نامه همچنین توانست ایران را از تهدید تحریم‌های جدید نیز دور کند. این تصمیم شگفت‌آور زمانی از سوی تهران اتخاذ شد که لویز ایناسیو لولا داسیلوا 12 ساعت پیش از آن با آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران مذاکرات مفصلی را انجام داده بود. مذاکراتی که با الحاق رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به نتیجه‌ای رسید که دنیا از آن متحیر ماند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز نوشت، با اعلام موافقت ایران به انتقال اورانیوم از خاک خود به کشوری دیگر شوکی به جامعه جهانی وارد شد. از این توافق‌نامه چین بی‌درنگ حمایت کرد تا کار بیش از پیش برای غربی‌ها سخت شود. اکنون ایران توانست با این کار نه تنها توپ را به زمین غربی‌ها بیندازد بلکه حمایت قاطع کشورهای ترکیه، برزیل و چین را نیز به خود جلب کند و برای مدتی تهدید تحریم را از خود دور کرده و احتمال هر گونه جنگ منطقه‌ای را نیز خنثی کند.

روزنامه السفير چاپ لبنان نیز در گزارشى از صدور بيانيه هسته‌اى تهران با حضور سران کشور ترکيه و برزيل، نوشت که نخستين برنده اين اتفاق، ايران بود.
السفير نوشت، بی‌شک از نتايج نخست توافق هسته‌اى با ايران، تحقق ثبات در منطقه‌ خاورميانه است. دستيابى به چنين توافقى در صورتى که از طريق آژانس بين‌المللى انرژى اتمى عملى شود، پيروزى بزرگى براى ايران به شمار خواهد رفت زيرا در اين صورت حق غنى‌سازى ايران و در نتيجه استفاده از انرژى پاک هسته‌اى به رسميت شناخته مى‌شود و اين همان چيزى است که ايران از ابتدا به دنبال آن بود.

به اعتقاد السفير، بنا بر اين توافق سازو کار دستيابى ايران نه تنها در دست قدرت‌هاى غربى نخواهد بود بلکه اين مسئوليت بر عهده ترکيه و برزيل قرار مى‌گيرد و علاوه بر اين، ايران قدرت خود براى غنى‌سازى در سطح بالاتر را حفظ کرده است.  


نظر شما :