آنها که مى‌آيند و آنها که نمى‌آيند

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۲ کد : ۷۵۷۸ اخبار اصلی
روساى جمهور سوریه، الجزایر، برزیل، سنگال، ونزوئلا، زیمبابوه، سریلانکا، اندونزی و امیر قطر از جمله مقامات عالیرتبه‌ای هستند که به عنوان مهمان ویژه قرار است در اجلاس سران گروه 15 شرکت کنند.
آنها که مى‌آيند و آنها که نمى‌آيند

دیپلماسی ایرانی: سی و دومین اجلاس وزیران خارجه گروه 15 در آستانه برگزاری اجلاس سران این گروه در تهران ظهر امروز شنبه برگزار خواهد شد.

اجلاس سران گروه 15 روز دوشنبه با حضور مقامات عالی‌رتبه برخی کشورهای عضو و نیز مهمانان ویژه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر، عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر، لویز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل، عبدالله واد رئیس جمهوری سنگال، هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا، رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه و روسای جمهور سریلانکا و اندونزی از جمله مقامات عالیرتبه‌ای هستند که به عنوان مهمان ویژه قرار است در اجلاس سران گروه 15 شرکت کنند.

پیش از این قرار بود رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز در این اجلاس شرکت کند که وی اعلام کرد، این سفر را لغو کرده و به تهران نخواهد آمد. اردوغان امروز پیش از عزیمت به یونان اعلام کرد که احتمال نمی‌دهد برای میانجیگری در حل بحران اتمی ایران به تهران سفر کند .

وی در خصوص علت این امر مدعی شده که از مقامات ایران انتظار داشته جزئیات زمان و مکان مبادله اورانیوم را در این مدت مشخص کنند اما در این زمینه کم‌کاری داشته و همکاری نمی کنند از این رو رفتن وی به ایران در این مقطع لزومی ندارد.

نخست وزیر ترکیه همچنین گفته است که در صورت نیاز در شرایط فعلی به جای وی وزیر امور خارجه‌اش به ایران خواهد رفت و چنانچه در آینده اتفاق ویژه‌ای در زمینه پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای ایران رخ دهد، راهی تهران خواهد شد.

رجب طیب اردوغان قرار بود در جریان سفر روز یکشنبه خود به تهران علاوه بر برگزاری نشست سه جانبه با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران و لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل در نشست سران گروه 15 نیز به عنوان مهمان شرکت داشته باشد.

ترکیه و برزیل اخیرا فرمولی جدید برای حل مشکل سوخت راکتور تهران ارائه کرده‌اند و قرار است در جریان گفت و گوی سه جانبه در تهران درباره این فرمول تبادل نظر شود.

همچنین ترکیه میزبانی نشست‌های جدید ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را پیشنهاد داده بود که این پیشنهاد با موافقت اولیه ایران و اروپا روبه‌رو شده است.

همچنین وزیران امور خارجه هند، کنیا، مصر و نیجریه از دیگر مهمانان این اجلاس هستند.

معاون وزیر خارجه بلاروس نیز از دیگر مقاماتی است که در اجلاس گروه 15 حضور خواهد داشت.

مکزیک، شیلی، آرژانتین و جامائیکا نیز در سطح سفیر در اجلاس گروه 15 شرکت می کنند.

اجلاس وزیران امور خارجه گروه 15 به میزبانی جمهوری اسلامی ایران ساعت 14:45 در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد.


نظر شما :