مدودف به داسیلوا: احتمال موفقیتت تنها 30 درصد است

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۴:۴۰ کد : ۷۵۶۸ اخبار اصلی
دیمیتری مدودف در آستانه سفر رئیس‌جمهوری برزیل به ایران، این سفر را آخرین شانس ایران بر سر کشمکش‌ها درباره برنامه‌های هسته‌ای‌اش توصیف کرد.
مدودف به داسیلوا: احتمال موفقیتت تنها 30 درصد است
 دیپلماسی ایرانی: دیمیتری مدودف در آستانه سفر رئیس‌جمهوری برزیل به ایران، این سفر را آخرین شانس ایران بر سر کشمکش‌ها درباره برنامه‌های هسته‌ای‌اش توصیف کرد. وی در دیدارش با لوئیز ایناسیو داسیلوا در مسکو با تأکید بر این که پیشنهاد‌های غرب به ایران از مدت‌ها پیش روی میز مذاکره قرار داشته‌اند، خاطر نشان ساخت: «چنانچه تهران این پیشنهادها را نپذیرد، تحریم‌ها علیه ایران به طور جدی در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

به گفته‌ دیپلمات‌های غربی ایران همچنان در حال غنی‌سازی اورانیوم است. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین گفت که یک روز پیش از دیدار با همتای برزیلی خود در گفت و گویی تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این زمینه‌ رایزنی کرده است.

دیمیتری مدودف با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری برزیل به تهران گفت‌، بدبینی خود را نسبت به این سفر پنهان نمی‌کند و شانس موفقیت آن را تنها "سی درصد" می‌داند. وی همچنین اظهار داشت: چنانچه ایران از موضع هسته‌ای کنونی خود کوتاه بیاید، در میان کشورهایی که از انرژی هسته‌ای به صورت صلح‌آمیز استفاده می‌کنند جایگاه شایسته‌ای خواهد یافت.

در همین رابطه هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور برزیل به تهران، دیپلمات‌های غربی اعلام کردند که دولت ایران به‌رغم تهدید اعضای دائم شورای امنیت به اعمال تحریم‌های گسترده علیه این کشور، همچنان در حال غنی‌سازی اورانیوم است. خبرگزاری رویترز، به نقل از این دیپلمات‌ها گزارش داده، تهران با افزایش شمار سانتریفوژها و تکمیل تأسیسات هسته‌ای خود، قادر است ظرفیت تولید اورانیوم با غلظت بالای خود را بهبود ببخشد.

ایران در ماه فوریه سال جاری اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را در خاک خود آغاز کرده است. تهران به همین منظور ۱۶۴ سانتریفیوژ جدید نصب کرد. به گفته یکی از دیپلمات‌های غربی، ایران هم‌اینک سری دوم سانتریفیوژها برای پشتیبانی گروه اول را به کار گرفته است.

امریکا و دیگر کشورهای غربی با اتهام غیر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های اتمی ایران مدعی‌‌اند که زیر پوشش تولید برق هسته‌ای، برای ساخت بمب اتمی تلاش می‌کند. جمهوری اسلامی ایران این اتهام را رد کرده  و تاکید دارد که برنامه‌های هسته‌ای‌اش اهداف صلح‌آمیز دارند.


نظر شما :