ايران به شدت تنبيه خواهد شد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۰:۳۲ کد : ۷۵۶۶ اخبار اصلی
اين جمله‌اى ست که عالى‌ترين مقام دستگاه تسليحاتى باراک اوباما بر زبان مى‌آورد. گرى سامور که مسئوليت کنترل تسليحات کشتار جمعى و هسته‌اى را بر عهده دارد در تازه‌ترين سخنان خود نسبت به اعمال تحريم‌هاى جدى عليه ايران در شوراى امنيت سازمان ملل ابراز اطمينان کرد.
ايران به شدت تنبيه خواهد شد

دیپلماسی ایرانی: ايران با تحريم‌هاى جدى روبه‌رو خواهد شد. اين جمله‌اى ست که عالى‌ترين مقام دستگاه تسليحاتى باراک اوباما بر زبان مى‌آورد. گرى سامور که مسئوليت کنترل تسليحات کشتار جمعى و هسته‌اى را بر عهده دارد در تازه‌ترين سخنان خود  نسبت به اعمال تحريم‌هاى جدى عليه ايران در شوراى امنيت سازمان ملل ابراز اطمينان کرد. در شرايطى که رئيس جمهورى ايران باراک اوباما در سخنرانى خود در کنفرانس منع تکثير تسليحات هسته‌اى تاکيد کرد که دولتش به دنبال استفاده صلح آميز از انرژى هسته‌اى است، امريکايى‌ها و همراهن غربى آنها اين ادعاها را باور نمى‌کنند و تاکيد دارند که ايران به دنبال توليد تسليحات هسته‌اى است.

گرى سامور در اين باره مى‌گويد: بى‌شک ايران ادعا مى‌کند که نه از تهديد به تحريم و نه از ذات اعمال تحريم‌ها اسيب نمى‌بيند اما اين چيزى است که مقام‌هاى‌هاى ايرانى در ملاعام به زبان مى‌اورند و در محافل خصوصى رهبران اين کشور به شدت نگران تشديد تحريم‌ها هستند. ايرانى‌ها در چند هفته اخير تلاش چشمگير و نفس‌گيرى را براى ممانعت از تصويب اين تحريم‌ها در شوراى امنيت به کار گرفته‌اند. اين تقلاها بدان معناست که انچه در کنفرانس‌هاى مطبوعاتى بر زبان مى‌آيد با آنچه رهبران ايران در خفا نگران آن هستند، بسيار متفاوت است. البته ايرانى‌ها در جلب موافقت براى عدم تصويب اين قطعنامه در شوراى امنيت شکست خورده‌اند.

اين مقام امريکايى که بسيارى او را سزار تسليحاتى باراک اوباما مى‌خوانند در ادامه افزود: اين تحريم‌ها در محتوا و شدت با ساير تحريم‌هاى اعمال شده عليه ايران در سال هاى پيشين متفاوت است. سه قطعنامه پيشين در نهايت نتوانست مانع از ادامه برنامه هسته‌اى ايران شود.

سامور ابراز اطمينان کرد که چين و روسيه نيز در شوراى امنيت کنار ساير اعضا براى تحريم ايران خواهند ايستاد. اين مقام امريکايى با اشاره به عزم امريکا براى ممانعت از فروش قطعات تنسليحاتى و تکنولوژيک به ايران افزود: بى‌شک اين تحريم‌ها بر برنامه هسته‌اى ايران تاثير مستقيم خواهد گذاشت.

سامور در ادامه افزود: اگر ايران با همين سرعت به برنامه هسته‌اى خود ادامه دهد، بى‌شک رقابت تسليحاتى در منطقه به راه خواهد افتاد. در نهايت هم آغاز اين رقابت تسليحاتى به ضرر ايران تمام خواهد شد.

سامور با اشاره به برنامه تسليحاتى اسرائيل گفت: ما به دنبال خاورميانه‌اى عارى از تسليحات هسته‌اى هستيم. اما اين مساله را زمانى به همه گوشزد مى‌کنيم که اختلاف‌ها در منطقه از ميان رفته باشد و صلح فراگير باشد. سامور با ابراز اميدوارى نسبت به پيوستن اسرائيل به معاهده منع تکثير تسليحات هسته‌اى گفت: تا زمانى که شرايط حاکم بر منطقه پيشرفت خاصى نداشته باشد، ما نيز بر اسرائيل بر الحاق به ان پى تى فشار نمى‌آوريم.

اسرائيل با وجود فشارهاى بين‌المللى هرگز ميزان تسليحات در اختيار خود را افشا نکرده است.  


نظر شما :