هر چه سريع‌تر با ايران وارد مذاکره شويد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۳ کد : ۷۴۷۱ اخبار اصلی
روزنامه چينى "چاينا پست" در تازه‌ترين گزارش خود در خصوص پرونده هسته‌اى ايران، از باراک اوباما مى‌خواهد که هر چه سريع‌تر با ايران وارد مذاکره شود.
هر چه سريع‌تر با ايران وارد مذاکره شويد

روزنامه چينى "چاينا پست" در تازه‌ترين گزارش خود در خصوص پرونده هسته‌اى ايران، از باراک اوباما مى‌خواهد که هر چه سريع‌تر با ايران وارد مذاکره شود.

اين روزنامه گزارش خود را با اشاره به غرق شدن کشتى کره‌جنوبى در نزديکى منطقه مرزى با کره‌شمالى آغاز مى‌کند و مى‌نويسد: دولت سئول ادعا مى‌کند که انفجار زير دريايى منجر به غرق شدن اين کشتى شده‌است. کشتى که در درياى زرد دچار سانحه شد و 40 نفر در جريان اين حادثه جان خود را از دست دادند. کره‌جنوبى هنوز اتهام رسمى را به کره‌شمالى وارد نکرده است اما هرگونه انفجار در منطقه درياى زرد در اين سال‌ها به فعاليت‌هاى هسته‌اى زيردريايى همسايه شمالى ارتباط يافته است.

بسيارى از تحليل گران اعتقاد دارند که کره‌شمالى و انچه که جهان در حال حاضر در خصوص اين کشور با آن دست و پنجه نرم مى‌کند، در حقيقت آينه تمام نماى ايران است. ايران هم از لحاظ منطقه جغرافيايى قرار گرفته در آن و هم از لحاظ منابع طبيعى در رده بالاترى نسبت به کره‌شمالى قرار گرفته‌است.

اين روزنامه چينى در ادامه مى‌نويسد: ايران با در اختيار داشتن تسليحات هسته‌اى در حقيقت بر قدرت منطقه‌اى خود مى‌افزايد. مى‌تواند از کشورهايى مانند مصر و عربستان سعودى هم پيشى بگيرد و البته به اقليت شيعيان در کشورهاى همسايه هم کمک کند. شيعيان کشورهايى مانند بحرين و امارات متحده عربي. حتى بر حجم دخالت‌هاى ايران در عراق و افغانستان هم افزوده خواهد شد!

حزب‌الله لبنان و حماس فلسطين هم از موهبت ايران هسته‌اى بى‌بهره نخواهند ماند. ايران هسته‌اى مى‌تواند خليج فارس را تبديل به جولانگاه خصوصى خود کرده و انتقال نفت از تنگه هرمز را هم در دست بگيرد. و اما پرسش اساسى‌تر اين است که امريکا چه خواهد کرد اگر ايران تسليحات هسته‌اى و موشک‌هاى دوربرد و کوتاه برد خود را در اختيار هوگو چاوز ونزوئلائى قرار دهد؟

ناتوانى يا بى‌ميلى امريکا و جامعه جهانى در مهار برنامه هسته‌اى ايران مى‌تواند تبعات منفى فراوانى به بار آورد. 15 ماه از حضور باراک اوباما در کاخ سفيد مى‌گذرد و با اين وجود در مسير پرونده هسته‌اى ايران اندک گشايشى رخ نداده است. مشخص نيست که آيا دولت اوباما متوجه تهديدى شده است که از جانب ايران اين کشور را در برخواهد گرفت يا خير؟ به نظر مى‌رسد که باراک بيش از همه به دنبال متقاعد کردن جهانيان براى کنار آمدن با ايران هسته‌اى است.

اگر ادعاى کره‌جنوبى در خصوص آزمايش‌هاى هسته‌اى کره‌شمالى درست باشد، امريکا مى‌تواند به اين نتيجه برسد که تهران تا چند سال آينده در چه جايگاهى قرار خواهد گرفت؟ واشنگتن بايد بداند که به محض اينکه ايران به تسليحات هسته‌اى دستيابى پيدا کند، مى‌تواند از تمام توان خود براى تشديد احساس‌هاى ضد امريکايى و ضد اسرائيلى استفاده کند. اين روزنامه در نهايت با تکرار ادعاهاى خود مى‌نويسد: واشنگتن بايد هر چه سريع‌تر به کابوس ايران پايان داده و اجازه ندهد اين کشور بيش از چيزى که الان هست، امنيت ايالات متحده را زير سوال ببرد.  


نظر شما :